Film očima běžného člověka

Film očima běžného člověka

Anotace: Jde o pokus porozumět (mému) životu skrze nevšedně zvolenou metaforu. Rád bych podotknul, že sám sebe nepovažuji za spisovatele, moc často nepíšu a když už se k tomu dostanu, využívám psaní jako formu terapie, možnosti si utřídit myšlenky.

Život je jako film, u kterého neznáme začátek a ani střed, nicméně všichni dobře známe jeho konec. Jde o bestseller, o kterém se každý baví, film, o kterém se všude píše, jenž už z principu nikdy nemůže dostat horší hodnocení než deset z deseti. A proč? Protože nikdo dobrovolně nepřizná, že jejich film je bezcenný, zbytečně dlouhý, bez opodstatněné zápletky a jen s průměrnými hereckými výkony, které jsou většinu času stejně pro celkový film irelevantní. Jestliže se tu bavíme o filmu, pak se před všemi vámi prohlašuji za filmového kritika. Mám v plánu jít po stopách velkých francouzských kritiků a každý přeci ví, že Francouzi jsou nejlepší kritici, nebo to snad byly Italové? Důvodem, proč se mohu nazvat filmovým kritikem je moje neustále rostoucí nespokojenost s dnešní filmovou scénou. A za moji rostoucí nespokojenost může všudypřítomná beznaděj, však kam se vytratili všichni dobří scénáristé, režiséři, kameramani, zvukaři, herci a všichni ti lidi, kteří se aktivně avšak neúspěšně snaží znovu vytvořit to magické kouzlo filmů už dávno zapomenutých. Kam se vytratila všechna kreativita, schopnost improvizace a neortodoxního myšlení, které vyústilo, dnes už v kultovní filmy jako je Vetřelec, Kmotr, Vykoupení z věznice Shawshank, Pulp Fiction, Schindlerův list anebo třeba Taxikář. Jediné, na co se v dnešní době moderní film zmůže je možná tak remake nějaké staré klasiky a občasné rozdělení společnosti důsledkem produkční kontroverze, která ve finále slouží jako reklamní kampaň, žrádlo, pro společnost, jenž je hladovým psem, který nikdy nemá dost. Kdyby mi alespoň přestali kazit nostalgii mého dětství. I když bych rád tvrdit, že všechny moderní „kopie“ jsou špatné, v rámci co nejvíce objektivního pojetí této problematiky to říci nemůžu. Přeci jenom občas se poštěstí a člověk narazí na neopracovaný gem či nedoceněnou myšlenku ukrytou hluboko pod hromadou laciného dialogu.

Ostatně představa, že kdysi po světě chodil někdo, kdo měl místo očí kameru, místo mozku kotoučové filmy, a v rukách scénář je nepřestavitelné, a to ještě předtím, než vůbec onen dotyčný přišel s fyzickou natáčecí aparaturou. Mohl bych vám jsem vypsat jména všech těch lidí, kteří se podíleli na vzniku filmu, jak ho mi známe, ale neudělám to. Pro většinu z vás by šlo tak maximálně o zajímavý fakt. Proč bychom se také měli starat. Je k tomu důvod? Obohatí nás to intelektuálně? Stejně by s tím přišel někdo jiný. Ach tenhle monolog mě už začíná unavovat. To abych si radši něco pustil v televizi, nějaký ten moderní film, ten, který všechno to myšlení udělá za mě. Protože myslet bolí. A bolest nemá nikdo rád.

Nyní volím apatii jako spásu, vrchol světové kinematografie, jediná věc, která mě může uchránit před tím neřízeným chaosem. A abych pravdu řekl, člověk nenajde nic jiného než neřízený chaos v dnešním světě. Nebyl bych to ale správný kritik, kdybych nevyzdvihl alespoň jednu pozitivní věc na celé této nešťastné situaci, a to je mlhavá naděje do budoucna. Koneckonců jak nás sousta filmů učí, nehledě na špatný začátek anebo i nepříliš povedený střed, člověk nemůže s jistotou říct, jak dopadne zbytek příběhu.

A kdo ví, třeba se jednou podívám na film, ve kterém bych mohl hrát sám sebe. Jiný scénář, ale se stejným koncem.

Protože skutečně pochopit film znamená prožít milión různých životů.

Autor Syk, 07.01.2024
Přečteno 88x
Tipy 4
Poslední tipující: Jarunka, mkinka, cappuccinogirl
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zajímavá úvaha, ke které bych napsala svůj názor.
Přeci jen už pamatuji více, než zde mladší ode mně. Filmová produkce se mění a dle mého názoru k horšímu. A to pro nás a hlavně pro naše děti. Pokud se dívám na film, který mně nezaujme, nebo se mi nelíbí jeho děj, nedívám se.Ale horší je to u pohádek, ve kterých se objevuje násilí a vulgarita. Jako babička na to mám svůj názor a myslím si, že do pohádek či filmů pro děti toto nepatří. Jenže dnešní společnost a to nejen filmařská si chce ,,formovat" jiného člověka.
Bylo by to na velmi dlouhou debatu, ale za mně hrůza. A je mi líto našich ,,herců", kteří se propůjčují této kýčovité a nic neříkající tvorbě. O filmech zahraničních se vyjadřovat nebudu vůbec.Na ty starší se ráda podívám, novější verze až na malou vyjímku nestojí za nic.
Ale je to můj názor a stojím si za ním.
Tobě děkuji za Tvůj první příspěvek tady a vítám Tě mezi námi .-)

08.01.2024 21:45:00 | Jarunka

Přemýšlíme nad tím podobně. Děkuji za vřelé přivítaní a přeji hezký den. :D

11.01.2024 21:31:57 | Syk

Ta poslední věta na závěr je skvělým zakončením.
Jen malinkej názor za mně... filmová produkce není myslím ani tak horší nebo lepší, ale JINÁ. To je vše. I dřív byly přece filmy kvalitní a ty co nestály za nic... jenže vkus diváka je různorodej a každému se líbí něco jinýho. Každopásně já bych za top dnešní doby označila fantasy žámr...to je podle mýho v naprosté většině skvěle propracovaný:-) Hezkej večer tobě, moc ráda jsem se začetla.
PS: Tebou jmenovaný Pulp Fiction, to je opravdu klasika, vysoce ceněná, ale já teda, i když ten film už dnes taky mám moc ráda, hoooodně dlouho jsem si na něj musela "zvykat"... Nezkámošili jsme se na první dobrou, a to tam hraje Bruce Willis, moje naprostá srdcovka chlap!:-):-)*

07.01.2024 20:31:55 | cappuccinogirl

Děkuji za komentář a jsem rád, že se líbilo (tohle měla být pouze první kapitola), nicméně ale nemohu souhlasit s tvým sentimentem. Souhlasím sice s tím, že je dnešní kinematografie jiná než dříve, ale zastávám názor, že je objektivně horší.
Konkrétně mám na mysli Hollywood a neberu v potaz indie filmovou scénu (o které prakticky nic nevím). Problém je ten, že za většinou celosvětově populárních filmů může právě Hollywood a díky tomu, že se nachází v USA, se do těchto filmů zrcadlí politické i sociální problémy Ameriky. Krásným příkladem je porovnání trilogie Pána prstenů a nynější Prsteny moci od Amazonu. Sice se jedná o jiný filmový formát, ale rozdál ve způsobu zpracování je do očí bijící. Přijde mi, že dnešní filmový průmysl funguje na bázi "ždímání" již existujících námětů/značek místo toho, aby lidé usilovali o originální nápad nebo zpracování. Kéž by se jim to alespoň dařilo, ale nepamatuju si, kdy jsem naposled viděl dobrý remake nebo prequel.
Na závěr bych rád dodal, že v tom, co jsem napsal figuruje film jako přímá metafora k životu a tím pádem jsem se nesnažil hanit filmy jako takové. :DDD

08.01.2024 21:29:08 | Syk

Pochopila jsem tvou "životní" metaforu a moc se mi to líbí... vždyť život postav se odvíjí na filmovém plátně, tak proč to nepojmout i takhle psavě:-)
Jsi nápaditý. Víš, my se asi trochu rozcházíme v názoru na film dneška a minulosti asi i proto, že oba díváme se jinýmy očima... Já jsem v tomhle dost "povrchní" Ccino a stačí mi, že se mi příběh líbí...hodnotím jako celek, taky si vybírám v naprosté většině to, o čem dopředu tuším, že by mne mohlo zaujmout... jsem v sekci pohádek, fantasy... tam o reálných problémech světa najdeš v podstatě kulový... jenže já si chodím k filmům odpočinout, takže mi to naprosto vyhovuje... nervák, drama, thriller prožíváme v reálu, tak proč od toho neutýct aspoň chvíli jinam:-)*

09.01.2024 11:36:15 | cappuccinogirl

Souhlasím. Filmová produkce se neustále mění stejně jako poptávka po žánrech, proto je těžké říct, zda je lepší nebo horší. Jak pro koho

08.01.2024 09:06:22 | Marry31

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí