Mám rád knihy

Mám rád knihy

Anotace: Jak dlouho budou knihy z papíru?

Mám rád knihy

Knihy mám rád. Můj vztah k nim se začal rozvíjet už v útlém dětství – můj tatínek byl vášnivý čtenář. Ve školních letech jsem patřil k pomocníkům naší paní učitelky – knihovnice v místní knihovně, kam nás každý týden dvakrát několik chodilo půjčovat knihy. Kolem čtyř tisíc svazků byla tehdy už slušně velká knihovna a my jsme tam chodili rádi.
I v naší malé obci se vyskytly snad všechny druhy čtenářů. Knihomolové hltající knihy v knihovně podle čísel v seznamu (takový byl jen jeden), specialisté na detektivky, zamilované romány a mnohé další, štítivci – půjčovali si jen nově zařazené knihy jako první, čmáralové zanechávající v knihách jako stopy po svém „studiu“ poznámky a podtrhané řádky, šmudlové zanechávající po sobě v knihách náramnou spoušť, záložkáři – zapomínající v knihách různé papírky nebo přeložené rohy listů. Zkrátka různí lidé s jednou společnou vlastností. Měli svým způsobem rádi knihy, ať se k nim chovali jakkoliv.
Patřím ke skupině milovníků knih, jejichž základním a nepřekročitelným pravidlem je přečíst knihu tak, aby to na ní nebylo k poznání. Zásadně jsem svými poznámkami nedoplňoval ani skripta, ani žádné odborné knihy. Poznámky patří na zvláštní papír.
Láska ke knize se projevuje především nakupováním vlastních knih. Ještě zhruba před padesáti lety bylo možné obsáhnout vybranou část beletrie a vybraný obor zájmu – v mém případě šachy a přírodu. S postupujícím časem se okruh zájmu musel stále zužovat, protože nových knih přibývalo téměř geometrickou řadou. Množily se encyklopedie všeho možného i nemožného, v některých úzkých oborech naproti tomu začalo docházet k vyčerpání tématu, takže každá další kniha obsahovala obměněnou formou již známé informace.
Současně s tím nastupoval internet a další nebývalé možnosti získávání informací. Jako milovníkovi knih – předmětů, se mi najednou zdá, že věk knihy v té podobě, jak ji známe, se naplňuje.
Již mnohokrát jsem různým lidem položil otázku, jak dlouho ještě budou existovat knihy v současné podobě. Odpověď kupodivu zněla vždy stejně: „Lidé mají knihy rádi a nedají si je ještě dlouho vzít, kniha bude vždy.“
Ale uvažte, že existují možnosti, jak vyrobit plochý, tenký a velmi lehký a dostatečně levný displej, vsunout do něj kartu s nahranou knihou třeba staženou za určitý peníz z internetu a můžeme si číst stejně jako v knize, listovat stránkami (jen je nelze obracet), zvětšovat si písmo pokud už hůře vidíme, mít displej různé velikosti od kapesního až po nástěnný, zvětšovat si obrázky a to všechno třeba i v posteli, kde má mnoho z nás ve zvyku si číst. Myslím, že není moc vzdálené doba, kdy budeme mít možnost si vybrat mezi knihou papírovou a elektronickou a obávám se, že ta elektronická podoba rychle převládne. Bude levnější, skladnější, nebude plnit rozsáhlé knihovny, nebude se na ni prášit, bude uzavřena v malém čtverečku karty nebo jich (těch knih) bude na jedné kartě tolik, kolik jich budeme chtít mít ve své knihovně. Každý z členů např. jedné rodiny bude mít jinou kartu a tudíž i jinou knihovnu (stejně jako má svůj mobil). Místo celé stěny zabírajících knihoven jeden displej s kartou založený v zásuvce u počítačového stolku nebo později přímé připojení na internetovou státní či světovou knihovnu a výběr z nesčetného množství různých knih a publikací a to přímo až do postele.
Možná, že pro to, co jsem teď napsal, bych se vzdal i té své představy o knize s mnoha potištěnými listy papíru v lákavých deskách nesoucích její název a jméno autora. Zaměnil bych ji za možnost mít ve své obdélníkové knihovně všechny knihy na světě. Jak reálná je tato představa, to ukáže budoucnost. A možná, že nebude ani příliš vzdálená. Nechme se překvapit. Nebylo by to poprvé, kdy jsme museli své naučené představy a zvyklosti měnit téměř ze dne na den.
Autor The, 22.04.2009
Přečteno 1244x
Tipy 5
Poslední tipující: Vampyrella, Grafomanická MIA, drsnosrstej kokršpaněl
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Knihy miluju a hlavně detektivky... Už pomalu doma nemám knihy ani kam dávat, doslovně už na mnohých i spím :-D

15.08.2009 22:19:00 | Vampyrella

Elektronické knihy ne-e, ale jakožto specialista na detektivky musím říct, že knihy mám taky strašně moc ráda, tvůj fejeton se mi hrozně líbí, a želbohu - patřím i mezi ty zapomínající záložkáře.

27.04.2009 19:00:00 | Grafomanická MIA

Knížky mají svoje kouzlo... ale to mělo v lidské historii lecos ...a stejně to bylo odloženo na vedlejší kolej. Mám dojem, že historii literatury píšeme právě teď my (nijak hlasitě a anonymně - dějiny zapomenou na jména lidí/nicky, ale něco jako literární servery - literatura na internetu tam už zůstane), vsázím na to (ač to vypadá pro teď nepravděpodobně), že knihy se na monitorech počítačů/mobilů/... nakonec uchytí - je to jen síla zvyku, odkud čteme - pro naše děti už to nebude problém, a pro ty jejich už naprosto běžná záležitost. Svět se většinou mění rychleji, než si stačíme všimnout.

26.04.2009 22:49:00 | drsnosrstej kokršpaněl

Já nevím...knížky jsou pro mě víc než jen předmět...z monitoru se mi blbě čte...a i na notebook se mi práší, takže nepochybuji o tom, že by i povrch elektronických knih brzy zmatněl bordelem...a co vůně?...a ohmatané listy?...a zapomenuté vzkazy na předsádkách?

Sakra! Právě jsem objevila svou novou úchylku!

23.04.2009 18:42:00 | voedor

noooo... to už je slovo do pranice, současný stav kdy by člověk musel tahat velké a poměrně těžké displeje, navíc napájené baterií nebo ze sítě, tak o to strach nemám, ale až budou tenoučké listy, které se budou napájet sami pouze světlem z okolí... to už může být pro knihy docela nebezpečné, pokud bych si měl tipnout, tak knihy v té "daleké" budoucnosti nejspíš podraží... a bude z toho taková sběratelská záležitost... dekorativní prostředek pro potěchu oka i ducha :) ale třeba se úplně pletu

23.04.2009 07:22:00 | Doki

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí