Moc slova aneb O řeči, kterou používáme.

Moc slova aneb O řeči, kterou používáme.

Anotace: napsala jse si to jako takový "nástřel" a ani jsem neměla v úmyslu to zveřejnit, alespoň zatím, ale dnes mě něco přimělo... laskavý čtenář promine chyby a neučesanost:)

 

„Ne co vchází do úst, znesvěcuje člověka, ale co z úst vychází, to člověka znesvěcuje.“
Matouš 15

 


     Je samozřejmě důležité čím se člověk živí a čemu věnuje pozornost - naplňuje tím svou mysl, tělo, ducha a srdce, a ladí se na specifickou vibraci. Neméně důležité, ne-li důležitější, je ale to, co pouští do světa; ať už tím, co dělá a co tvoří, nebo tím, co a jak říká. To jak člověk používá řeč a slovo, stojí na začátku toho všeho, protože to potom ovlivňuje vše ostatní; i to jak myslí a jak se cítí.
     Používáme-li často kritickou řeč, vulgární, urážlivá, nebo nelaskavá slova, stane se to, že se naše pozornost soustředí na negativní jevy v okolí, abychom si potvrdili legitimitu takového jednání. Vzniká tak začarovaný kruh, často vedoucí k depresi a jiným poruchám, odráží se to v našem prostředí, vztazích, životě a v neposlední řadě i ve fyzickém těle, protože řeč, především ta rodná, je svázána s tím, čemu říkáme DNA.
Platí to ale i v případě, že sice používáme hezká a laskavá slova, jsou ale v přímém rozporu s tím, co si doopravdy myslíme a cítíme – tedy lžeme a předstíráme.
     Jaké je tedy tajemství láskyplných a laskavých slov? Aby byla skutečná, je potřeba umět vidět krásu a lásku i tam, kde to na první pohled není možné. Umět najít to, co je hodno ocenění, soucitu a pochopení – a to už možné je skoro vždy. Pokud ne, je lepší soustředit pozornost jinam, nebo mlčet.
     Je jasné, že ne vždy člověk tomuto dokáže, a může, dostát; co ale možné je, je cvičit se v tom a dosáhnout toho, že takovýto způsob interakce se světem a se sebou samým převažuje, místo toho, aby tomu bylo naopak. Odměnou je nám potom klidná a vyrovnaná mysl; klid a radost v srdci; převažující dobré vztahy; méně životních problémů; a v neposlední řadě dobrý fyzický stav.
     Vrací nás to k tomu, že jsme tím čím se krmíme – tedy tím, co milujeme. Oceňujeme-li krásu a dobro, namísto toho, abychom kritizovali a soudili, používáme mnohem častěji laskavá slova ve vztahu k ostatním i k sobě samým a stáváme se tak sami krásnými, dobrými a laskavými lidmi. A taky šťastnými. Jen takový člověk může činit šťastným a krásným svého bližního, potažmo svět, ve kterém žije.

 

 

Autor Sonador, 15.02.2024
Přečteno 169x
Tipy 17
Poslední tipující: Rafinka, Fialový metal, Jiří I.Zahradník, mravenec, Narragan, kozorožka, Marten, Lighter, Ondra, Žluťák, ...
ikonkaKomentáře (24)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Temné a zlé myšlenky musí existovat, stejně jako zlí a temní lidé. Kdyby svět musel být jen o pozitivních věcech, kráse a dobru, nakonec by z toho vzešlo ještě mnohem větší zlo, než které známe. Tudíž nesouhlasím s myšlenkou, že čím se krmíme, tím jsme. Já mám odjakživa rád temné, zlé a zvrácené věci. :) Umím v nich totiž najít mnoho krásy. Je to můj život a s těmito sklony jsem se narodil. Přesto se k lidem snažím chovat dobře.

16.02.2024 14:09:38 | Václav

Už jako maličký kluk jsem obdivoval například nacisty. Všechny děti chtěly americké vojáčky, jenom já si vždy přál ty německé, kteří se nikde neprodávali. Už tehdy mne silně uhranula krása SS uniforem a té celkové symboliky. Nemůžu za to, mám to tak vrozené. A takových příkladů mám obrovskou spoustu. :)

16.02.2024 14:20:50 | Václav

laskavě nelhat nýbrž najít kde je láska (pravda, život) schovaná, neboli najít cestu jak je probudit, podnítit, použít slova ke ZMĚNĚ - to je úkol písmáka, spisovatele (i za cenu neklidné mysli)
úvaha je pěkná, souvislosti jsou správně a šířeji odhalované, je to vlastně tvořivý i nevěřícímu přístupný výklad daného verše

16.02.2024 07:57:17 | Ezop

já už se smířila s tím, že naše světy jsou tak jiné Ezope, s vědomím, že ten můj je zřejmě těžší k pochopení... takže tohle je takové milé překvapení a mám radost, že jsme se někde potkali...

16.02.2024 08:53:47 | Sonador

Jo. Mám z tebe radost :)

15.02.2024 20:52:34 | Narragan

to je hezké:D no, já občas taky, ale učím se, učím, a dělám chyby... jen už jsem za ně vděčná, ukazují, která cesta je správná... děkuju*

15.02.2024 23:18:12 | Sonador

Ano. Já bych to za sebe řekla takhle: je dobré být laskavý, i když ten druhý není. A druhé nesoudit, neboť nikomu do hlavy nevidím. Každý se může mýlit. Každý může v afektu použít sprosté slovo. Ostatně, když je něco v prdeli, tak je to prostě v prdeli. Někdy je třeba použít silné slovo, samozřejmě na situaci, ne na člověka, to bych jej soudila a to nechci.

15.02.2024 17:11:12 | kozorožka

ano ano, moc děkuju Veroniko... jsem poslední, kdo by někoho soudil za to, že mu ruply nervy, protože i mně se to v životě nejednou stalo... já teď nemířím na ostatní, ani na to, co svým jednáním a slovem způsobujeme druhým, ale na to, co způsobujeme sami sobě... pokusím se být stručná:)
protože už to dělám opravdu málo, tak se to nedá přehlédnout, kdykoliv se rozhodnu si, třeba "oprávněně", postěžovat, možná se mi v tu chvíli uleví, ale tu situaci to nejen nezlepší, většinou ještě, byť třeba na chvíli, zhorší... jde o to, jak se člověk cítí, když zaměřuje pozornost na špatné věci, mluví o špatných věcech, tak se prostě nemůže cítit dobře - a když se necítí dobře, přitahuje si do života problémy...
žijeme ve světě, kde máme za to, že se nám dějí zlé věci a jsme jejich obětí, takže je kritizujeme a stěžujeme si - nenapadne nás, že jsme motorem, který to všechno pohání...
ale já vím, že ty mi rozumíš...

15.02.2024 17:43:27 | Sonador

Ano. Tvoříme si realitu, tím, čemu dáváme pozornost, ať uvnitř nebo venku ;-)

15.02.2024 21:47:27 | kozorožka

Díky ti za "teplé lidské slovo"....;-) i slovní humor je nutnej...teda ten laskavej...abych tohle vážný téma odlehčil.

15.02.2024 16:21:47 | Marten

:)humor, smích je velmi důležitý... moc děkuju*

15.02.2024 16:43:11 | Sonador

Souhlasím, píšeš to krásně, ale jednoduché to není. Máloco jako "moc slova" je častěji zneužíváno. Žiješ ve špatném systému, laskavostí neoplývajícího. Už jsi někdy viděla, aby konkurent řekl o tom druhém (upřímně) něco hezkého? On o tom člověku nic dobrého moc nechce vědět, je vychován soustředit se a myslet jen na to špatné, aby toho mohl pro sebe využít...U dobrého člověka to samo vyplývá ze zralé osobnosti a dobrého charakteru, z jeho lidskosti. Ale není to jen o něm, protože vztahy jsou vztahy k ostatním. A ti ostatní nemusí být dobří lidé...

15.02.2024 15:16:10 | Lighter

fakt jsem si říkala, že se komentářům dnes vyhnu:) ale nejde... ano, není to lehké, je třeba trocha disciplíny, práce a vytrvalosti, vypěstovat si jiné návyky... máš pravdu, ale - kolika dobrým, hodným a slušným lidem se dějí špatné věci? mnoha... a to je to kam mířím, viz co jsem psala kozorožce...

"možná si druzí lidé nezaslouží naše dobré myšlenky o nich, my si je ale zasloužíme zcela určitě" sama moc dobře vím, že to opravdu není lehké, ale taky vím, že to jde, proto o tom mluvím... douška:) člověk by na sebe neměl být příliš přísný, je tím prvním, ke komu má být laskavý...

děkuju*

15.02.2024 18:16:16 | Sonador

Nevim jestli jsem to spravně pochopil, Son. Říkáš, že abys mohla použivat převažně chválu a sladká slovička a přitom nemusela lhát, vpodstatě si vsugeruješ, že i to zlé má v sobě něco dobrého a tim pádem o tom můžeš mluvit hezky? A nebo to prostě ignorovat?

15.02.2024 14:35:10 | Žluťák

ano, nepochopils to správně, ale jen ty víš, jestli záměrně;) nic takového neříkám...

15.02.2024 14:46:19 | Sonador

Ne, tak to se omlouvám, nebyla to žádná provokace:-) Přečtu si to po práci znovu, snad to napodruhe dám správně...

15.02.2024 15:06:44 | Žluťák

no trochu mi to jako provokace přišlo:D dobře, počítám, že s tím nebudeš souhlasit, nebo budeš mít výhrady (což je všechno v naprostém pořádku) a já tedy, byť jsem původně nechtěla příliš debatovat, se na to případně pokusím nějak srozumintelně odpovědět;)
P.S. ...jsem si vědoma toho, že by si to zasloužilo ještě ze tři dopňující texty, ale věřím, že jak to myslím nějak k pochopení je... a ano, myslím to smrtelně vážně...:D
hezké odpoledne*

15.02.2024 16:40:47 | Sonador

Asi záleží na tom, jakou moc slovu dáme :) paradox.

https://www.liter.cz/ostatni-filozoficke-893528-cist

15.02.2024 14:19:38 | paradoxy

si dávám na čas:) protože, ano... ano, ale;):D tak ještě chvíli...

16.02.2024 08:45:55 | Sonador

Moc ráda jsem si přečetla. Souzním, souhlasím...a tečka:-)**
PS: Konečně! Konečně dnes jen krátkej koment, Son:-):-):-)
Já věděla, že to jednou DÁM:-):-):-)

15.02.2024 13:50:22 | cappuccinogirl

se usmívám, protože bych čekala, že budeš mít nějaké připomínky:) (sama jsem si vědoma toho, že se k tomu dá a má říct ještě mnohé) a tak mě to ale moc těší, že takové pochopení... děkuju! cappu*

15.02.2024 23:20:32 | Sonador

Možné připomínky??? Pokud bys chtěla, jsem ti k dispozici a klidně budu připomínkovat, když mi naznačíš, kde je ty sama vidíš... já nevidim místo, se kterým bych nesouhlasila:-)
Ale teda pro sichr si to celý přečtu ještě jednou... už to jedu po třetí:-):-):-)*

15.02.2024 23:24:23 | cappuccinogirl

tož, když nebudou, jen dobře:) psala jsem to v pondělí? a nebyla si úplně jistá... snažila jsem se tam nějak vzít v potaz "všechno" :D ale ono to není snadné, jsem ráda, že nějak srozumitelné...

15.02.2024 23:28:21 | Sonador

Podle mýho je to napsaný velice dobře. Fakt bych se s tebou ráda Son dala do nějaké připomínkové konverzace, ale v tomhle případě nemůžu... bo tady podle mýho otevře možnou diskusi jen ten, kdo se s tím textem neztotožní... jenže to já nejsem, já se ztotožnila a mám z toho dobrej pocit... jsem naprosto "ztotožněný Ccino:-):-):-)*

15.02.2024 23:33:31 | cappuccinogirl

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí