Noc, kdy odešel

Noc, kdy odešel

Anotace: Už se mi po vás začíná stýskat... Kdo je na tom podobně, má tady ode mě jeden smutný dáreček k blížícím se Vánocům. Tahle povídka nemá přímou souvislost, ale mohla by mít. Pamatujete na "Tatínkovu holčičku"?

Noční tmu trhal jen úzký proužek pode dveřmi, v kuchyni se ještě svítilo. Dvojice tichých hlasů se nesla bytem a jako šustění větru v korunách doléhala až do ztemnělého dětského pokoje, kde na postýlce seděla malá holka. Drobné dlaně si bolestivě tiskla k uším, zavřená víčka nemohla zastavit příval slz, které jako nepřetržitý vodopád stékaly po červených tvářičkách. Hadrová panenka v jejím klíně měla květované šaty slaně zmáčené, na látce malovaný obličejíček se pomalu rozmazával do smutné grimasy.
Holčička se schoulila do polštářů, jako by jí nadýchané péřové obláčky mohly poskytnout úkryt a bezpečí. Objala panenku a vzlykala do jejího měkkého tělíčka, obě dvě se otřásaly pod návaly pláče.
Hlasy za dveřmi neustávaly, naopak nabíraly na síle, a každé další slovo dívku bodalo do křehkého srdíčka jako ostrá čepel nože. Ležela tam, vydána na milost útočníkům, kteří si ve své zaslepenosti neuvědomovali, jakou mají sílu, jak mocnou zbraň drží ve svých rukách. Mluvili a ubližovali, jeden druhému, ale hlavně oba společně ubližovali jí, nevinnému andílkovi, který se neuměl bránit.

„Už takhle dál nemůžu!“
„A myslíš, že já ano? Ale určitě existuje i jiné řešení…“
„Žádné jiné není – a ty to víš, zkusili jsme už všechno. Tohle je poslední.“
„Nedělej to, prosím!“

Dnes to bylo jiné než dřív, dnes zněly hlasy naléhavěji. Holčička pohladila panenku po vlasech barvy zralé letní pšenice, byl to zbytek vlny, z níž si maminka kdysi pletla svetr. Rozpadl se, vinou času a těžké práce, zůstalo jen těch několik kroutících se copánků na panenčině hlavě.
Světlo rozřezávalo tmavou stěnu a jeho intenzita se jako tlapa zářícího netvora sápala k postýlce. Holčička potáhla, hřbetem dlaně si otřela oči a zamrkala na rozpíjející se úsměv své kamarádky, která jako jediná mohla chápat její bezmoc. V tu chvíli byly stejné, dvě vyděšené dívky, uplakané a bez odvahy. Zraněné tak, že hluboké jizvy je budou provázet až do konce jejich dní.

„To nemůžeš! Nesmíš! Ona tě potřebuje, Maruška tě potřebuje, copak to nevidíš?“
„Neodcházím od ní, odcházím od tebe.“
„Odcházíš kvůli tam té?“
„Nebuď směšná! Nechápu, o čem to mluvíš… Odcházím, protože se tady dusím. Ty mě dusíš! Snažil jsem se kvůli malé, ale nejde to, nemůžu tady zůstat. Marušku miluju -“
„… ale mě už ne…“
„Ne.“
„Ani ses s ní nerozloučil, utíkáš jako zloděj. Copak nemůžeš počkat do rána?“
„Nepřesvědčíš mě, jsem rozhodnutý, Jano. Měl jsem to udělat už dávno. Pozdravuj ode mě Marušku. Že jí posílám velkou pusu.“

Holčička zpozorněla, někde za stěnou, v náhle vzniklém tichu, cvakla klika domovních dveří. Těžké kroky na dřevěné podlaze. Zadržované vzlyky. Dusivé, tíživé mlčení. Další kroky, vzdalující se kroky. Tupá rána. Vzlyky, znova se probouzející pláč. Zubožená směs toho všeho.
Popadla panenku a vyskočila z postele, země studila do bosých chodidel a přízemní průvan si pohrával s volánkem na dolním lemu noční košilky. Ve tmě zakopla o domeček pro panenky, ale nespadla, dvěma poskoky udržela rovnováhu a volnou rukou se natáhla po klice.
Otevřela dveře. Světlo z kuchyně se radostně přelilo do pokojíčku a jako při hře se rozuteklo do všech jeho koutů. Poskakovalo po světlém nábytku a hračkách, po rozházené posteli i po lampovém stínítku s králíčky. Narazilo až na dlouhé splývající závěsy, jako by se bálo utéct oknem ven.
Holčička proběhla kuchyní do chodby, matka se v křečovitém pláči krčila u stěny, zatímco otec stál na prahu, jednou nohou v ještě bytě a druhou už v novém životě, daleko od ženy, kterou si kdysi bral z hluboké, romantické lásky.
Strnula, jako omámená sledovala, jak matka boří obličej do dlaní a celá se třese, jak se otec v náhlém popudu otáčí zpět do úzké chodby. Jejich pohledy se střetly, jeho oči byly plné lítosti a nevyslovených omluv, v těch jejích se odrážel smutek a nekonečná, oklamaná láska.

„Maruško, andílku…“
Polkla, aby hlas snadněji prošel vyschlým krkem. „Vrátíš se?“
„Samozřejmě, že se vrátím,“ sliboval. Dívat se na ni představovalo muka, která mu na nohy upevňovala tunová závaží bránící v odchodu. „Slibuju, že ano.“
„A ty svoje sliby vždycky plníš,“ připomněla mu, kdyby náhodou zapomněl.
Muž nechal tašku s věcmi dopadnout na chladnou vykachlíkovanou zem, přičapl a počkal, až k němu dítě dojde váhavým krokem. Matka k ní cestou vztáhla paži, ale děvčátko ten letmý dotek ani nevnímalo. Otec jí přejel ukazováčkem po špičce nosu. „Hlavně si nesmíš myslet, že odcházím od tebe,“ vysvětloval jí jako sobě rovné, jako by mohla svou dětskou hlavičkou pochopit dospělé argumenty. „Jenom už zkrátka nemůžu být s maminkou, rozumíš?“
Upírala k němu velké modré oči, byl jediným pevným bodem toho okamžiku, všechno ostatní se rozmazávalo a splývalo do jednolité šmouhy.
Pohladil ji po tváři, naposledy se usmál a byl pryč, i se sportovní taškou. Zůstaly po něm otevřené dveře, starý kabát na věšáku v předsíni a lehká vůně kořeněné kolínské, jejíž prázdnou lahvičku vyhodil do odpadků v kuchyni. Matka ji ještě té noci vytáhla a jako ten nejvzácnější klenot skryla pod polštář, z hluboce intimní sobeckosti ji dceři nikdy neukázala, stejně jako jí nikdy neřekla, proč jí otec poprvé v životě lhal.
Přes všechny sliby totiž měly zůstat samy. Už napořád.
Autor Gina Rocca, 19.12.2006
Přečteno 741x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Jo, rozchod. To, zná z nás většinou každý, ale jak
se to vezme. Já se třeba před deseti lety rozešel
se svým červeným medvídkem, který mě doprovázel snad
celé dětství. Teď, když na to myslím, bych si připadal
jako Mr. Bean.

03.04.2007 18:48:00 | jehlaspichlas

Krásné, ale bolestivé. Kolik nocí beze spánku, kolik promáčených plyšáků, kolik nenávisti a kolik ran na duši mi to jen připomnělo... Od nás nikdo neodešel. Jsme všichni. Někdy je to moc fajn. O to víc to pak bolí, když po týdnu přijedu domů a po pěti minutách slyším, jak se hádají. A v noci znova. Z ráno zas...Snad proto, jsem já ta, kdo každou neděli odchází, aby se v pátek zase vrátila...

02.03.2007 09:05:00 | Cristinne

Jsi dobrý mistifikátor tedy alespoň si to myslím. A, že je to dobře popsané na to jsem u Tebe zvyklý. Existuje i problém opačný, měl odejít a nikdy tak neučinil.
Představuji si Tě jako tvrdou slečnu rokerku, lehce zranitelnou, umíš malovat, smát se ožrat se. Žiješ naplno a máš ambice. Máš na druhého velké nároky. Sportuješ. Ráda spíš. Vidíš co druzí nespatří. A to Ti patří.

22.01.2007 15:40:00 | umělec2

takže milenka mého táty se jmenovala Olča a měla mě moc ráda, pamatuju si že se na mě chodila ptát a že jsem jí říkala mami, když jsem byla s ní a s tátou...a moje pravá mamka se k němu ale vrátila, víš...někdy si říkám, proč to dělá, už tím ubližuje i mě...možná dvakrát víc, než si myslí. Znám to, ten pocit když sedíš na posteli, tiskeš tu šedou myš s tou odpornou mašlí růžového zbarvení a poslocuháš...thala jsem si uši a třískala jsem do klávesnice,a bych je neslyšela, utekla jsem ven, ale všude jsme to slyšela...a ráno se to nezměnilo. A odpoledne mi pak napíšou že je vše zase ok...nebude nikdy nebude. Jen bych si někdy chtěla popovídat s Olčou, musela to být hrozná mrcha.

11.01.2007 17:39:00 | Aaliyan

Proč to se mnou nic nedělá, proč to se mnou ani nehne, proč mi to připadá tak přirozené?
Vím že by nemělo. Možná to bude tím že teď sedím u tátova počítače na nucené náštěvě u něj a jeho nové ženy, jak dlouho jsem u něj nebyla? Aha, od minulých Vánoc.
Jak je tvá povídka smutná a bolestná? Možná by pro mě byla, kdybych nezažila(i když trochu jinak) to samé.
Jen s tím rozdílem... často se mi zdají noční můry o tom, že se vrátil.

28.12.2006 15:20:00 | Sirael

Já, která si zakládám na tom, že mě hned tak něco nerozhodí, jsem byla opravdu dojatá. Takže nevím, jestli ti mám za to poděkovat nebo vynadat.:o) Je to krásná povídka, necháváš všechno vyznít... Doufám, že nepíšeš z vlastní zkušenosti.

22.12.2006 21:17:00 | Sokolička

Opravdu dobře zpracovaný příběh...je v něm hodně emocí...a umíš si krásně pohrávat se slovy, protže ten příběh psán s velkou lehkostí..:) jinak pokud se ti tohle stalo..tak to je mi líto...

21.12.2006 18:16:00 | Anijanka

Tak já konečně dostanu příjemnou vánoční náladu, a trvalo mi to sakra dlouho, a ty jsem dáš něco takhle krutě krásnýho a dojemnýho... To je ta veselá nálada hned v tahu!!! Ale asi to za to stálo:)

21.12.2006 18:11:00 | Jimmy Ručka

bolestný a krásný...

20.12.2006 08:51:00 | black.heart

Opravdu mě to dojalo... A to se nestává vůbec, vůbec často. Krásný:-)

19.12.2006 19:41:00 | Dorimant

Nemam sílu psát komentář, prostě 100% :)

19.12.2006 18:56:00 | Eylonwai

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí