VAGABUND

VAGABUND

Anotace: Nikdo nezná předem svůj osud. Nikdo.

 

VAGABUND

 

Richard vzal tašku plnou starého papíru a šel ji vysypat do kontejneru. Nikdo ho k tomu nemusí nabádat, třídí z vlastní potřeby. Nechápe, proč lidé hážou starý papír i plasty mezi odpadky a ničí si tak zbytečně životní prostředí. Ví, že to zní jako fráze, ale pro něj životní prostředí není žádná fráze, zodpovědnost je jeho celoživotní styl – jakákoli zodpovědnost, vůči sobě, vůči druhým i vůči přírodě. Cítí to tak a nechápe ty, kteří tohle vnímání nemají. A je jich bohužel čím dál víc, to vidí podle toho všudypřítomného bordelu – u popelnic, na chodnících, v parku, v lese, zkrátka všude. Kde komu co od ruky odpadne, tam to zůstane i ležet. Navěky. Svým způsobem je rád, že se narodil už před padesáti lety a ne až třeba za dalších padesát let. V čem ti lidé budou žít, proboha, pomyslel si, když se blížil opět k rozhrabaným kontejnerům a svinčíku všude kolem.

 

Zrovna se tam v  nádobě na papír zase jeden bezdomovec hrabal. Ani se mu nechtělo blíž, štítí se takových lidí. Soucítí s nimi, ale tak nějak na dálku. Když je vidí, raději je obchází obloukem. Teď to ale nejde, přece se nebude se svým nákladem trmácet zase zpátky.

 

Přiblíží se k postavě  a schválně dupe, aby si ho ten pobuda včas všiml a uvolnil mu místo. Nic. Somrák je ponořený horní polovinou těla uvnitř a vybírá materiál vhodný do sběru. Richard zakašle. Zase nic. Zakašle ještě mohutněji.  Postava se neochotně vysouká ven, stáhne si do čela kapuci a otočí se k němu. Lampa vrhá stín zezadu, takže jí není vidět do obličeje. Rukou však ukazuje na jeho tašku a mumlá:

 

„Pane, vy máte samé noviny a časopisy, mohl byste mi je rovnou dát, abych se nemusel pro ně pak zase nahýbat?“

 

Taková žádost vyvede Richarda poněkud z míry. Ty kontejnery tam přece nejsou proto, aby  je tihle vagabundi vybírali a ještě na tom ve sběrnách vydělávali. Sice ví, že si to stejně nakonec vytáhne, ale přece mu to nebude dávat on sám. Odtáhne se od špinavce a jen zavrčí:

 

„Ne!“

 

„A proč ne? Co vám to udělá? Vy o nic nepřijdete a já za to budu mít pár korun, abych si mohl koupit pár rohlíků a kousek salámu.“

 

„Kdybys mi  aspoň nevěšel bulíky na nos, chlape!  Já to v supermarketu moc dobře vidím, co tam pak nakupujete. Krabicové víno a levnou vodku – to je ten tvůj chleba se salámem!“

 

„Klidně mi tykejte, pane, ale já vám budu vykat. Vážím si vás totiž, jako každého jiného člověka. A husy jste se mnou nepásl, abych vám hned tykal.  Leda byste mi to sám nabídl.“ A udělal dramatickou pauzu  

 

„Ale na něco se vás zeptám. Už jste někdy spal pod viaduktem v mrazu jen na papundeklech, třebaže zabalený ve starém svetru a kabátu?“

 

Na to nebylo co říct.

 

„Ona vám v takové mrazivé noci ta vodka zachrání i život, víte? A ten my máme hodně rádi, to byste se divil! Sice za nic nestojí, ale zato víme, jak  je křehký. Ještě loni touhle dobou jsem třídil odpad jako vy, to byste neřek, co? Nemáte ani nejmenší tušení, jak lehce můžete být na mém místě za rok třeba vy. Jak lehce…“ Znělo to sice naléhavě, ale ne jako výhružka.

 

Richard po téhle vyčítavé zpovědi, i když pronesené nečekaně klidným hlasem, zrozpačitěl ještě víc. Nemá proti bezdomovcům opravdu nic, skutečně je mu jich i líto, ale nikdy ho nenapadlo nad jejich osudem nějak blíž uvažovat a… Nemůže přece za to, že se jich tak štítí. Ale tak nějak se zároveň zastyděl a podal ubožákovi, opatrně, aby se ho snad nedotkl, tašku s papírem a z kapsy vytáhl i padesátikorunu. Víc u sebe nemá. „Nate, a kupte si tedy tu vodku, dnes v noci bude určitě zima.“, pokusil se i o chabý úsměv, vyšel z toho ale spíš takový nechtěný pološkleb. Ani si přitom neuvědomil, že začal neznámému také vykat.

 

„Děkuju, nebudete toho litovat, pane, uvidíte!“, odpověděl mu vagabund vyrovnaným, a také už o něco přívětivějším hlasem.

 

Ten hlas připadá Richardovi náhle strašně povědomý. Podívá se zpytavě znovu na postavu, která, jako by mu četla myšlenky, se napřímí a sundá si kapuci. Richard se strašně vyleká - dívá se totiž sám na sebe jako do zrcadla, jen ta tvář naproti je řadu dnů neholená. Ale je to on, poznává se naprosto bezpečně. I ten hlas byl jeho vlastní, to už mu dochází taky. Postava si znovu nasazuje kapuci, naloží Richardovu tašku s papírem na kárku a klidným krokem mizí do prosincové mlhy.

 

Cestou zpět do domu jde Richard jako opařený a snaží se usilovně přesvědčit sám sebe, že ty klíče, které má v kapse, jsou skutečně od jeho bytu a že potkal jen neuvěřitelně sobě podobného dvojníka. Roztřesenou rukou se snaží zastrčit do vchodových dveří klíč. Nějak se nemůže trefit, či co…

 

Praha, 6.12.2014

 

https://www.youtube.com/watch?v=7MYj8qMrWA0&list=RDTYJOXGJM41I&index=11

 

 

Autor Amonasr, 09.12.2014
Přečteno 788x
Tipy 23
Poslední tipující: Jeněcovevzduchukrásného, Silent Idea, kleopatrazpatra, enigman, zelená víla, jitoush, A42, Frr, MARKO, Yazmin, ...
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (10)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Neberte to jako výtku ale při požití alkoholu má člověk snížené vnímání, je větší pravděpodobnost že ho mráz neprobudí, dojde k rozšíření periférních cév a k rychlejšímu úniku tepla z těla. Alkohol je sice zahřeje ale ne skutečně.
Je snadné spadnout až na dno. Je snadné zůstat ležet. Ale zvedat se ze dna je neuvěřitelně těžké. Lidi osudy jiných lidí nezajímají, protože sobeckost má většina v genech. Je lehké někoho soudit a odsoudit.
Každý by takové zrcadlo potřeboval.

27.03.2017 21:46:42 | Silent Idea

Děkuji za empatickou reakci :-)

A za poznámku o alkoholu se vůbec nezlobím - vím, že je to rozšířený omyl, vždyť v lidové představivosti i zmrzlé ztracené turisty zachraňují ve vánici na horách bernardýni se soudečkem rumu na krku :-) Je dobré, že to bylo uvedeno na pravou míru ;-)

28.03.2017 12:05:31 | Amonasr

nedávno jsem byla v obchodě s naší Kateřinkou nakupovat, co jiného, že.. :-)a okolo nás chodil muž, nic mě na něm nezaujalo, nakupoval též... došel ke sběrně lahví a začal neskutečně křičet... vyhoďte ho odtud, co tady děláš ty pobudo, buď si venku, ale sem tě tedy pouštět nebudou, to tedy jdu zařídit, ten křik mě vytrhl z mé nakupovací zóny a rozhlédla jsem se, stál tam tento muž, co křičel a před ním, někdo bez domova, po operaci hlavy, jizva nešla přehlédnout, nevím, zda byl opilý, ale nikomu nic nedělal... neobtěžoval, jen stál.. ten druhý, křičel na prodavačky, ty ho poslaly za ochrankou a on křičel, ne ječel přes celý ten obchod... prohlédla jsem si ho, muž po čtyřicítce, nic výrazného jsem nepocítila, krom toho křiku... řval i o tom, jak sem nemůže pouštět nakupovat svou matku, když se tu potulují takový nuly... matka mě zaujala, šedesátnice namalovaná na dvacítku v kraťasech... usmála jsem si, jak někdo neumí stárnout a jak někdo umí řvát, když se nic neděje... přemýšlela jsem o tom, jestli je ten křik preventivní nebo je to jen protest, protest proti ničemu.. protest proti nelíbivosti... a s humorem sobě vlastním jsem procedila mezi zuby, nojono takhle asi vypadá někdo, kdo má málo sexu... pán se na mě podíval a utekl... ochranka ho hledala a já s úsměvem pronesla, to nic... jen moc povyku pro nic... a pánovi s jizvou jsem pošeptala jen se na ohřejte...

10.12.2014 22:41:04 | zelená víla

Máš moji poklonu :-D A víš, že bych to do Tebe neřekl...? Vypadáš tak strašně mírumilovně :-)) Jó, na hrubý pytel je někdy potřeba hrubá záplata, i když tahle nebyla hrubá, ale rafinovaná, ta je ještě mnohem účinnější :-D Mně taková pohotovost schází - tyhle uzemňující hlášky mě napadnou vždycky přesně vteřinu poté, co už je na ně pozdě. Směju se :-))

10.12.2014 22:47:25 | Amonasr

víš, já se toho jeho křiku v zásadě lekla, nevěděla jsem proč tohle než jsem si pána s jizvou všimla a ten druhý muž křičel, běhal jak šílenej a já jak jsem stála vedle, tak mi to postávalo smyslu.. přeci lze vše říci v klidu, diskrétně... neřekla jsem to zle i když mě ta reakce vnitřně trochu nakousla, ale každej dle svého, ale takhle vyšilovat mi přišlo zbytečný... u své poznámky u sexu jsem se červenala a smála najednou, fakt to bylo to jediný, co mi napadlo... :-)))nemám tedy konflikty ráda, on tedy žádný nevznikl, ale zase pokud by někdo měl dělat něco nějak hnusně, tak to já se zase ozvat umím :-)))a více méně až po napsání mi napadlo, jak divně celý ten příběh zní, že zrovna tahle reakce... :-)))

10.12.2014 22:56:35 | zelená víla

Nezní to divně - zní to bezvadně ;-)) Docela Ti rozumím, asi jsme si v tom hodně podobní. Taky nesnáším konflikty, ale když se ubližuje slabšímu nebo bezbrannému, případně když se děje nějaká okatá nespravedlnost, tak se pak ve mně cosi vzpříčí a je ze mě v tu chvíli někdo úplně jiný... ;-)) Nesnáším tyhle zakomplexované nařvané nuly, které si tu svou nízkost kompenzují ubližováním druhým... ;-)

10.12.2014 23:17:17 | Amonasr

rozumím ti, ale nebyla bych to já, když mě ta nula tak nějak nevoní :-) ani pro něj... ale v téhle situaci ano, jasně, proklatě jasně ano...:-))jo přišla jsem na to, nesnáším já totiž aroganci, to je ono...

10.12.2014 23:25:21 | zelená víla

Jo, to je to slovo :-)

11.12.2014 09:58:52 | Amonasr

....no trochu mě zamrazilo,protože moc dobře vím,že někdy pod
pláštíkem zdánlivě uspořádaného života se dějí osobní "souboje",ty vnitřní,
že slabosti a bolesti mohou přerůst v situace,kdy se člověk ocitne
na hraně a z té se dá tak snadno spadnout na špatnou stranu.
Jak to člověk někdy vidí zvnějšku,tak ani nemusí tušit,co se děje a
kam to spěje.Někdy je ta šikmá plocha secsakra nakloněná......
Tak jen si přát,aby ti,kteří už"padají",našli vůli k zastavení a vyškrábání
se zpět......Ji.

10.12.2014 19:32:20 | jitoush

Díky, Jitko, za pěkné zamyšlení. A k Tvému přání se připojuji :-)

10.12.2014 20:37:31 | Amonasr

je dobré..vědět, že kdesi v sobě máme takové zrcadlo a nebát se do něj občas pohlédnout..
Dobrý muži..jako citlivý člověk jistě velmi dobře znáš ten pocit, že někde cosi zahlédneš..přečteš... třebas jen útržek jakéhosi sdělení..a zabolí celým Tebou cosi..z hloubi země až do nebe...Tvůj text je mi zrovna takovým mementem..Díky...:-D

09.12.2014 22:28:19 | Frr

Takový komentář je pro mne skutečnou poctou, příteli Frr - děkuju :-)

09.12.2014 22:33:30 | Amonasr

Jo, to jsou ty alternativní reality. Radši nemyslet nebo spíš s pokorou pomyslet?

09.12.2014 22:22:31 | A42

Bral bych to druhé - ale jen pro tu pokoru, té není nikdy dost. Rozhodně ne pro strach ;-)

09.12.2014 22:25:00 | Amonasr

...jak krehke je "se mit"...a byt..."normalni"...a jak lehke je "byt Vagabund"...a byt ..."vyrazeny"...mnohdy shodou okolnosti, jez muze postihnout kde-koho...s laskou Y:)))

09.12.2014 16:55:38 | Yazmin

Tak tak, hlavně se nepovyšovat nad ty, co jim kousek toho "pokakanýho štěstíčka" někdy pochyběl... Děkuju :-)

09.12.2014 20:11:10 | Amonasr

...jeste, ze ziji srdcari:)))...Y

09.12.2014 20:16:48 | Yazmin

:-)

10.12.2014 09:38:11 | Amonasr

..díky za to vážné téma ze života...v téhle k lidem nemilosrdné době :-(
A je to přesně v tom "nikdy ho nenapadlo nad jejich osudem nějak blíž uvažovat" to je ostudně nelidské...

09.12.2014 13:49:17 | bogen

Já jen takovou úvahu - ona ta "doba" je vždy nějaká. A nevím jestli třeba taková doba třicetileté války byla k lidem nějak milosrdná. O bližší minulosti nemluvě.

09.12.2014 22:36:03 | A42

..máš pravdu, každá doba měla asi svoje dobrý i špatný...:-)

09.12.2014 23:12:52 | bogen

Ano, vadí nám, že nechutně smrdí v zimě v „sockách“, ale ani nás nenapadne zamyslet se nad tím, jestli mají jinou možnost se někde ohřát. Nestojí nám ani za ten soucit, který občas máme s toulavými psy. Místo toho je pak někdo tu a tam poleje hořlavinou a zapálí nebo je nějaký vymaštěný policajt ukope k smrti, aby ho následně soud „pro nedostatek důkazů“ osvobodil. Ale to je až konec – ta nelidskost začíná mnohem dřív a mnohem nenápadněji… :-(

Díky, bogene, za takový komentář.

09.12.2014 14:39:45 | Amonasr

..je to prohnilost v srdci tohle nesoucítění "normálního" člověka...("je to ale pakáž,tihle slušní lidé"...slovy klasika E.Zoly)

09.12.2014 15:56:32 | bogen

Moudrá slova - holt to není nadarmo klasik ;-)

09.12.2014 16:12:07 | Amonasr

Až mě zamrazilo, taky třídím... a taky je potkávám.

09.12.2014 11:17:27 | hledač

Dík za zamrazení ;-) Loni si mě vyhlídl jeden mladý bezdomovec na tramvajové zastávce, táhl z něj alkohol, vedl ke mně v podstatě souvislý monolog a mně bylo trapné před ním zdrhnout, tramvaj jak na potvoru ne a ne jet. A čím dýl mluvil, tím víc mi docházelo, že je to inteligentní člověk, že i přes to, co musel vypít, mluví docela rozumně a zajímavě, drží si svou lidskou úroveň i důstojnost a kdybych se ho chtě nechtě neštítil, mohlo se s ním docela dobře povídat. Jenže jsem si ho nechtěl pustit k tělu - následně jsem se za tu svou odtažitost svým způsobem i styděl. Dlouho mi pak nešlo z hlavy, jak se takový člověk dostane do situace, v jaké je. Myslím, že tu mám o tom někde i fejeton.

09.12.2014 11:33:39 | Amonasr

Doufám, že to nebude mít pokračování...
Umíme tak snadno odsoudit a přitom nevíme zhola nic.
Dík, milý Amonasře.

09.12.2014 10:51:39 | Pamína

Ne, tohle už pokračování opravdu mít nebude, je to tak akorát... ;-) Díky za vnímavé přijetí, milá Pamíno :-)

09.12.2014 10:57:11 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí