Dívka, která pila horkou čokoládu

Dívka, která pila horkou čokoládu

Anotace: -

 

Servírka přede mě položila hrníček horké čokolády. Na hladině se houpala bohatá čepice ze šlehačky jemně poprášená kakaem.

Byl pátek, čtyři hodiny odpoledne.

Do Vánoc zbývaly dva týdny.

Ulice přikryl sníh, lidé bořili své brady do límců bund a kabátů. O pár stolků dál zašustily noviny, jak je starý muž skládal. Jeho židle zaskřípala, do vzduchu se zvedly poslední zbytky vůně kávy z jeho šálku a s bodrým rozloučením opustil lokál. Seděla jsem u výlohy, takže jsem viděla, jak mu poryv větru zdvihl cípy kabátu. Posunul si čepici hlouběji do čela a prohrábl si vousy, do kterých už mu napadalo několik sněhových vloček.

Nabrala jsem na lžičku porci šlehačky a nechala si ji rozpustit na jazyku. Servírka zesílila koledy, které se potichu nesly interiérem. 

„Nevadí vám to?“

„Nevadí, v pořádku,“ byla jsem její jediný zákazník.

Posunula jsem si židli, abych lépe viděla ven. Vánoční trhy na náměstí byly v plném proudu, o pár metrů dál měl své místo prodavač s kapry. Často jsem kolem něj a kádě plné ryb procházela. Po přechodu akorát přecházela dvojice. Drželi se za ruku, on ve volné ruce držel trdelník. Když byli na chodníku, schválně se pootočil tak, aby na sladkost jeho polovička nedosáhla a ukousl si pořádný kus. Žena se zastavila, obešla svého přítele a stoupla si na špičky, aby si taky kousla. Zvedl nakousnuté pečivo a radši jí lípl lehký polibek na rty. Jak se předklonil, cukr mu posypal rukáv bundy.

„Nechcete se s námi podělit o své přání?“

„Pardon? Cože?“ otočila jsem se za jejím hlasem. Číšnice akorát vycházela zpoza pultu, aby uklidila nádobí po starém muži.

„Necháváme zákazníky, aby nám tu pověsili svoje přání,“ přešla ke stromku v rohu. Při chůzi sem tam cinkla šálkem o podšálek. Zvědavě jsem ji následovala.

Větvičky stromečku byly místo klasických ozdob obalené malými papírovými přáníčky ve tvaru dárku. Připevněné držely díky malým stužkám.

„Původně jsme chtěli používat takové ty klasické háčky, od toho se upustilo. Často sem chodí rodiče s malými dětmi a nechávají právě dítě, aby to přání přivázalo. A je to neskutečná zábava. Zákazníci si sami i ty ozdoby vybarvují.“

Teprve teď jsem si všimla, že některé z ozdob jsou vybarvené mnohem pečlivěji. Bylo poznat, které z nich se seznámily s dětskou rukou.  

„Občas, když už končím, tak si tu ty přání pročítám. Asi chápete, že na tak malý kus papíru se toho moc nevejde, o to větší síla je to číst,“ namátkou otevřela jeden z dárečků a dala se do otvírání dalších a dalších.

Nový mobil.

Mít lepší práci.

Milí Ježýšku, přeju sy panenku.

Dostat se na školu.

Parfém.

Najít si přítele.

Tu velkou autodráhu.

Uzdravit se.

Dostudovat.

Jsem šťastná taková, jaká jsem. Nechci nic.

Odmaturovat.

Přestat se bát.

„Chápete?“ přejela bříšky prstů po několika stužkách.

„Myslím, že chápu.“

„Nedáte si ještě něco? Nerada bych vás zdržovala, ale myslím, že dneska už nikdo nepřijde a já tu nerada bývám sama. Hlavně teď, když už se brzy stmívá. Přítel mi sice chodí naproti, ale koneckonců taky musí pracovat,“ když začala mluvit o svém příteli, v obličeji se jí usadil zasněný výraz.

„No, já chtěla začít hubnout už dřív než na Nový rok, ale od čeho jsou předsevzetí.“

„Máme výborné dezerty,“ přitakala, aby si mě přitáhla na svojí stranu.

 

„A vy byste nechtěla? Víte, napsat nám svoje přání? Šablony máme vyrobené do zásoby a pastelky bych vám půjčila,“ zvedla oči od svého šálku s čajem. Seděla naproti mně, lokty se zlehka opírala o okraj stolu.

„Popravdě, necítím se na to. Vím, že je to anonymní, ale jsem poměrně háklivá na soukromí.“

„V pořádku. Tak tedy jenom mezi námi. Máte někoho?“ pozvedla obočí a odhalila při úsměvu řádku zubů.

„Byla jsem zamilovaná, ale nedopadlo to,“ řekla jsem po chvíli váhání. Přejížděla jsem prsty po okraji hrnku. Bříško palce se mi bezmyšlenkovitě zabořilo do již spadlé dávky šlehačky.

„Asi by bylo přece jenom moc velký klišé, aby hned první láska skončila šťastně,“ odkrojila jsem dezertní vidličkou kousíček dortu a současně slízla stopu šlehačky z prstu, abych nemusela mluvit. Nadechla se, asi chtěla něco říct a nakonec si to rozmyslela. Podívala se přes prosklenou výlohu ven, vlasy jí při tom pohybu spadly přes rameno. Venku už byla tma, stánky na náměstí byly zavřené. Lampy svítily a třpytivý sníh dodával městu nádech míru.

 

Chvíli před zavírací dobou se dala do uklízení. Myla nádobí, utírala stoly. Nechtěla pomoct, tak jsem si klekla ke stromečku a četla si jednotlivá přání. Často mi připomínaly spíš vyznání, nebo prosby. Někde mezi umýváním svého šálku a mé vidličky položila jakoby mimochodem na pult jednu šablonu, pastelky a propisku. S ostrým zasyčením látky ustřihla kousek stuhy.

„Kdybyste si to přece jen rozmyslela…“

 

Zvonek nad dveřmi oznámil dnešního posledního zákazníka. Muž si oprášil sníh z ramen a rozhlédl se. „Zlato? Ty tu ještě někoho máš?“ zavolal, když si mě všiml. Měl příjemný, sytý hlas.

„Už jsem na odchodu,“ ujistila jsem ho.

„Miláčku, to jsi ty? Jsem vzadu!“ zakřičela žena nazpátek. Asi mu nerozuměla.

„Klidně za ni jděte, já už stejně odcházím,“ ubezpečila jsem ho. Muž si mě ještě jednou nedůvěřivě prohlédl a protáhl se kolem vitríny s moučníky. Přesvědčila jsem se, že na mě ani jeden z nich nevidí a začala jsem. První jsem popadla obyčejnou tužku, potom pastelku. Druhou. Třetí. Čtvrtou. A pátou. Jako poslední jsem mezi prsty sevřela propisku. Rychle jsem již připravenou dírkou provlékla stužku. Zavěsila jsem šablonu stranou od ostatních, vedle košíku s pastelkami jsem nechala peníze za útratu a vyběhla jsem ven. Po pár metrech jsem se zastavila. Servírka zamkla, stiskla nabízenou mužskou ruku a vydali se napříč ulicemi. Vypadali šťastně.

 

 

„Já sám!“ rozhodl se chlapeček a zvedl ruce ke svému tatínkovi, aby ho zvedl. Žena za pultem se usmála a přešla blíž. Ráda tyhle situace pozorovala.

„Myslíš, že už jsi velkej kluk a zvládneš to sám?“ zasmál se tatínek a zvedl ho do náruče. Od stolu je pozorovala jeho manželka.

„Tak kam to chceš dát?“ oslovil chlapce a sám se nenápadně díval, kde by se synův výtvor nejlépe vyjímal.

„Já nevím,“ zakabonilo se dítě. Muž nenápadně vzal malinkou ručičku a vedl prsty tak, aby uvázaly kolem jedné z větviček mašli.

„Jsi pašák!“ pochválil syna. Ten se nadšeně rozzářil, a aby využil toho, že je v tátovo náručí a vidí tedy vysoko, prohlížel si ostatní ozdoby.

„Koukej, tatí, koukej! Pelníkovej domeček!“

Muž první nevěnoval dítěti pozornost, až o chvíli později se podíval na ozdobu, na kterou ho upozorňovalo. Když si ozdoby všiml, zavolal ke stromečku svoji ženu.

„Ta ozdoba je krásná. Rozkošná. Vypadá jako ty perníkové domky z amerických vánočních filmů. Slečno, nevíte, kdo to vybarvoval?“ oslovila servírku.

„Nemám ponětí. Většinou si všímám, jak ty jednotlivé ozdoby vypadají, ale tahle…“ pokrčila rameny.

„I když…“ zamumlala po chvíli přemýšlení. Šablonu v podobě domku dávala jenom jednomu člověku. Té dívce. Rozevřela přáníčko.

Nikdy jsi mým světem nepřestal otáčet.

Dávej na sebe pozor. A, prosím, buď šťastný.

Ať to znamená cokoli.

Usmála se.

„Vzpomínám si, kdo to psal. Byla to slečna, pila horkou čokoládu, velmi křehká, se zlomeným srdcem, který se ještě nezahojilo… Seděla tamhle u výlohy,“ otočila se na podpatku a ukázala hlavou na židli, která momentálně zela prázdnotou.

„Od její první návštěvy jsem ji nikde nepotkala. Ani jsem se jí nestačila zeptat, jestli má s kým trávit svátky…“

 

Byla sobota, tři hodiny odpoledne.

Do Vánoc zbývalo sedm dní. 

Autor Elisa K., 01.12.2017
Přečteno 606x
Tipy 19
Poslední tipující: Draconian, Joe Vai, Hůdy, piťura, zdenka, Kett, jitoush, Philogyny1
ikonkaKomentáře (17)
ikonkaKomentujících (9)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Mno...není to originální, není to ani dramatické. V podstatě mi to přijde jako takové literární cvičení - ale moc dobré! Hele, příběh sice zavání kýčem, ale já si ho vcelku umím představit. Dokonce, jak ti tu někdo vytýkal motivace lidí...já osobně je tam vidím a po této stránce se povídka obhájí. Celkvoě je to až banálně jednoduché a víceméně to vyplnuješ různými detaily. Ukazuješ, že je psát umíš, i když nejsou mnohdy úplně nutné.
Asi takovým trochu problémem je samotný úvod. Je příliš obyčejný, nevýrazný, což jak jistě víš, by mělo být naopak. I když chápu, že jsi chtěla navodit určitou atmosféru.
Celkově prostě vcelku příjemná vánoční minipovídka. Nic víc, nic mín.

09.09.2019 10:28:12 | Draconian

Je to sladký, přeslazený kýč, takhle to mělo působit, to ostatně potvrzuju i v komentářích níž.

K těm detailům - možná, na druhou stranu, taková ta zdobnost a všelijaký ke svátkům asi trošku patří. A trošku slabý úvod uznávám. Povídka měla být jenom sladká jednohubka, nepředstavuje to v mojí tvorbě velkou rybu.

09.09.2019 21:45:42 | Elisa K.

Tvoje hlavní postavy jsou obvykle nesmírně patetické, tuhle povídku nevyjímaje. Myslím, že tenhle typ "lyrické" hlavní postavy, která se zjeví, ukáže čtenáři, jak je uzavřená a raněná, a zase zmizí, nikam moc nevede, hlavně proto, že tam schází nějaká nosná pointa, proč se to celé odehrálo a proč nám to jako čtenářům předkládáš. Klasický vánoční kýč.

05.12.2017 14:49:01 | tall&curly

Jsem ráda, že mi nemažeš med kolem pusy...
Na druhou stranu, nebudu hrát, že je to nějak vrcholné dílo, napsala jsem to během chvilky - na Písmáku by (mi) to pasovalo do kategorie 'jen tak pro radost' - není to nic, co by si ode mě čtenář měl pamatovat.
To, že se ti na mojí tvorbě něco nelíbí, už jsme kdysi spolu řešily a říkám znovu - očividně ti jako autorka prostě nesedím, tak mě nečti.

05.12.2017 21:19:43 | Elisa K.

Píše ti to proto, ona ví, že máš na víc a chce tě vyburcovat, možná, je to jen můj pocit. Proč dávat ven drobky, když můžeš naservírovat voňavý štrůdl posypaný pravou vanilkou. A v Tobě to je. Pro mne ano. Víš?

05.12.2017 21:50:03 | Philogyny1

V případě E. to tak nějak je. Myslím, že psaní bere vážně a trochu v technice a obsahu těch textů vidím sebe, když jsem byla v jejím věku, proto sem tam napíšu komentář. Toť vše.

06.12.2017 09:58:41 | tall&curly

Teda dostat se přes ten začátek byla dřina pořád se mi mlsná pusa vracela k té čokoládě, ale nakonec se mi to podařilo a dopil jsem povídku až do dna . Mňam , pochutnal jsem si :-)

03.12.2017 01:40:03 | klaun

To jsem ráda - děkuju.

03.12.2017 21:10:38 | Elisa K.

Eliso,
navodila jsi krásnou atmosféru
do které je zasazeno několik příběhů
včetně toho stěžejního...
:-)

02.12.2017 11:42:12 | piťura

Děkuju.

02.12.2017 21:42:20 | Elisa K.

Nesly exteriérem?
Jinak jako nevím, no...ještě si to nechám projít hlavou...ale těch Vánoc, lásky a dětiček je tam na mě přeslazeně moc... navíc mi to chování postav připadá divné... proč by chlapa třeba zajímalo, kdo něco vybarvoval?

01.12.2017 23:14:34 | Jezero

Klidně si to nech projít hlavou a ozvi se znovu :)
Přeslazenost je úmyslná, to je doufám jasný...
Jinak, k tomu muži - je tam jasně řečený, že ho na tu ozdobu upozorňuje jeho syn.

01.12.2017 23:19:21 | Elisa K.

to je sice hezký, ale co by měl z informace, kdo to vybarvoval...proč by se na to ptal? Kdyby se třeba hlasovalo o autora nejhezčí ozdoby... ale proč by se ptal na něco, co mu je k ničemu? A tak divně se tam chovají všichni celou dobu...
...ale je to přeslazený, což pakům ke spokojenosti stačí.:D

01.12.2017 23:22:35 | Jezero

"... což pakům ke spokojenosti stačí." Řekl jsem si, že už na tuhle namistrovanou pizdu nebudu reagovat, ale já ty přehnaně sebevědomé nány, co se serou do všech okolo, prostě rozdýchat nedokážu.

14.02.2018 14:46:27 | Offline.Uzivatel

Klídek...
Jezerovi to nesedlo, o nic jinýho nejde.

14.02.2018 21:20:26 | Elisa K.

.....když čtu,třebas i něco úplně obyčejného/míněno tak prostě ze života/,
tak vnímám buď jakousi "plochost" nebo "trojrozměrnost",chceš li
plasticitu,rozumíš mi.Tvůj příběh je "prostorový",rozhodně to není
rovná plocha bez výstupků............vím,že je tam "nahoře"i "dole",
protože o tom je život.....a Ty to umíš více či méně vyjádřit,
to zcela určitě vnímám.......Dobře,že si sem zase něco vložila.....Ji.
/úsměv/

01.12.2017 22:56:15 | jitoush

Já děkuju.
Nahoře, dole, uprostřed... O tom to přece je.

01.12.2017 23:02:42 | Elisa K.

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí