Korálek ze vzpomínek

Korálek ze vzpomínek

Anotace: oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Jako malá holka jsem nejezdívala na prázdniny, tak jak to obvykle bývá, za babičkou. Babička, ta báječná ženská, se o mě starala, aby její dcera, mohla dělat svou práci, která jí byla velikou vášní. Ta vášeň a milovaná práce byla oprava varhan. A varhany se nacházejí všude. Tak jsem na prázdniny jezdila za maminkou.
Do měst, městeček i zapadlých vísek. Dalo by se říci, že jsem se mohla nudit. Ale děti si kamarády najdou všude. Obvzlášť na vsi. Záleželo, kde se daný objekt nacházel. Ve městě to bylo horší. O zábavu s dětskou fantazií však nouze nebyla nikdy. Cítila jsem se důležitě. Kostel jakoby patřil jenom mně. Ostatní tam chodili s posvátnou úctou, a já měla na kůru svůj ráj i s panenkami. A považte, mohla jsem si zahrát na celý kostel svoje dětské písničky, jako je třeba Kočka leze dírou. Copak, když se jednalo o vesnický kostelík, tak to snad bylo jedno. Já si to dovolila ( bylo mi dovoleno) i v chrámech, které si pro jejich váženost netroufnu ani jmenovat.
Tak a to byl úvod, do jednoho z mnohých mých příběhů tohoto prostředí.

Opět nemohu jmenovat, kde se tato moje miniatura stala, abych snad neznevážila, dnes už lidi, kteří tu mezi námi nemohou být. I když, nic lidského nám není cizí. Že?

Krásná krajina, velký kostel a poblíž, ústav pro mentálně postižené, o které se staraly řádové sestry. Byly součástí běhu kostela. Jen dodám, že právě ony, byly tehdy moje úžasné kamarádky. Ovšem to už je zase na jiný příběh. V onom městečku se měla konat pouť na svátek patronky kostelu zasvěcené. Však víte. Pouť. To je vždycky veliká událost. Tvrdá padesátá léta na tom nic nezměnila. Aspoň v očích dítěte a vzpomínek, které vyprávím. Všechno se dávalo do parády. Peklo se snad víc než na Vánoce. Ona svatá, přes rok ležela v podobě dřevěné sochy s relikvií jejích ostatků ve tvaru srdce, v poklidu kostelního ticha, za sklem hlavního oltáře. Bylo zvykem, že na tu velkou slávu, se dala na nosítka a s procesím věrných oveček, za zvuku náboženských písní a modliteb, absolvovala svůj každoroční okruh.

Pouť se blížila.Všechny přípravy spěly do finále. Barokní andělíčci se smáli. Jen začít tleskat. Vždyť varhany se po letech strádání mohutně rozehrály.

Ale kde jsou nosítka pro světici? Zmizela. Světice v lidské velikosti. Její nosítka nejsou tříska. Začala panika. Snad Bůh se na to zděšení nemohl dívat. Kdosi zavolal " Jsou ve věži ". Sláva. Úleva. Jenom chvilková. Věž při kostelu, vysoká jako kostel sám. Opět zádrhel. Točité schodiště až přespříliš úzké. S nosítky nešlo hnout ani sem, ani tam. Záhada hlavolamu. Jak se tam vůbec dostala? Když šla tam, musejí jít i ven.

Vypulírovaným kostelem se ozval pana faráře mocný řev.
"Kteráááá krááááva je tam nacpala."
Ozvěna se o varhany opřela, aby se mohla jak náleží s píšťalami rozeznít. Andělíčků úsměv zdřevěněl.

V koutku kostela se ozval rozechvělý hlas Matky představené,z které jediné, jsem mívala jakýsi strach. Asi to byl respekt, ne snad strach.
" Pane faráři, to jsem je tam odnesla se sestrou Františkou já. "
Pan farář nechápavě zíral. Zrudnul mu zrak. Držel v ruce štětec, jímž cosi natíral. Mrsknul s ním o vyleštěnou kostelní dlažbu, a šel ven.
Bůh se na to opravdu už dívat nemohl. Najednou se objevil kostelník s nosítky na zádech. Všechno dopadlo jak mělo. Byla to sláva veliká.
GLORIA IN EXCELSIS DEO.

A já? Životem si nesu milou vzpomínku a poznatek, že důstojný a vážený pan farář, je také jenom člověk.
Autor Lota, 24.05.2007
Přečteno 485x
Tipy 22
Poslední tipující: TetaKazi, Marfuša, Leňula, divoska_jaja, Lilly Lightová, micátko, Dilla, Squat_the_world, Iva Borecká, Cassandra, ...
ikonkaKomentáře (20)
ikonkaKomentujících (20)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tak tyhle perličky ze života mám nejradši :-))

22.05.2010 00:16:00 | TetaKazi

Úžasný, krásně napsaný, když to píše sám život, tak je to vždycky nejčtivější:) Fakt mě to moc pobavilo:)

20.10.2009 14:04:00 | Leňula

Tvoje povídka se mi líbila :)

02.02.2009 13:05:00 | Lilly Lightová

moc pěkná povídka.. taková milá a krásně lidská...=)
pan farář mě jako ostatně většinu pobavil...jak už je napsáno-je to taky jen člověk...=)

20.01.2009 17:43:00 | micátko

tak to ti teda závidim, kostely jsou moc zajímavý a Kočka leze dírou na nějaký ohromný barokní varhany bych si taky někdy rád zahrál:-DD každopádně ST, perfektně napsaný, úplně jsem to živě viděl před očima.

15.10.2008 16:11:00 | Squat_the_world

To je nádherný příběh. Snad jste se na svých cestách dostali i do nymburského kostelíka...Strašně ráda vzpomínám na našeho kněze, už slouží v jiném kraji, ale je to člověk se vším všudy, jen měl problém s tím, že říkal pravdu lidem o lidech a to se spoustě "věrným" nelíbilo...*

22.09.2008 12:57:00 | Iva Borecká

....mi se tam líbí ten lidský rys pana faráře, že ho jaksi neodděluješ od lidského davu a nějak ho s ním spojuješ , třeba jen tím klením...Moc pěkná Jirka

08.04.2008 06:35:00 | kavec

...já mám úsměv na tváři...připomnělo mi to pana faráře,který za tvrdé totality sháněl svým ovečkám levnější benzin a naftu od "spojenců",jak on nazýval ruské vojsko sídlící v nedalekých kasárnách...prodávala se z novodobých benkalorů přímo na faře;-DDD-on z toho neměl nic-jen zprostředkovával obchody i s jiným málo dostupným zbožím...stejně ho zamřížovali;-(

01.10.2007 11:04:00 | Žqáry

... náš pan velkomožný kleje kudy chodí ...
... než vyleze na kůr, aby mohl zpívat se sborem mši ... třikrát zopakuje ...sakra ty mé potvory už mě ztěží unesou ... váží poněkud více než se sluší ... chjo ... to má po tom jak užívá tělo i krev páně ... mešní víno a hostie ...

... krásně napsané vzpomínky na dětství ...

04.09.2007 11:00:00 | Marcella

málem jsem spadla smíchy ze židle :D , fakt užasná příhoda a skvěle napsaný

02.07.2007 17:57:00 | stmivani.na.lepsi.casy

Lota-moc hezky pribeh, precetla jsem ho jednim dechem, pis, je to skvelé.

21.06.2007 10:41:00 | carodejka

=D
(válím se smíchy po stole - víc ze sebe nedostanu... ;)

17.06.2007 23:48:00 | Ágnes

Jako milé pohlazení po duši. Krásná čeština. Děkuji.

16.06.2007 23:08:00 | Ludmila Ježová

No teda kdo by to býval řekl? Dojemné

11.06.2007 11:17:00 | whiolet

Díky Loto za návrat do dětství.
Až mám v očích slzy.
Nádhera...:-))

07.06.2007 23:15:00 | Verule

I na mě z dálky zamával synův velký oblíbenec Kája Mařík...
A po přečtení celé povídky mi stále hraje na rtech úsměv. A za ten Ti, milá Loto, upřímně děkuji
S úsměvem Judy :-)

07.06.2007 20:03:00 | Judita

Moc mile napsané. Já z kostelů mívám posvátný strach.

27.05.2007 10:48:00 | vandule

Na konci ses pěkně rozšoupla. Díky.

25.05.2007 12:10:00 | Aťan

milá loto, za krásný lidský příběh, děkuji Ti!!!

25.05.2007 09:53:00 | Bíša

:-))) to je tak milounké:-)
začátek byl takový typicky kájomaříkovský - když mi bylo deset, četla jsem ho dokola:)
a konec byl prostě super - takový dnešní - myslím, že jako holčička sis to užila:)

24.05.2007 23:52:00 | Rádoby zoufalá

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí