Štěstí přichází za jitra a má rádo kakao

Štěstí přichází za jitra a má rádo kakao

Anotace: Vážení Modráskové, poletující zde na literárním palouku. Mnoho pohody v Novém roce* Ano, pohoda úplně postačí, protože je v ní obsaženo vše pro dobře prožitý život. K tomu ať Vám pomáhá úsměv, nezlomná víra i tato povídka.*

 

Toho posledního dne v roce, bylo ve vinárně "U Mirky“ živo. Blížila se kvapem půlnoc a nálada hostů byla skvělá. Barmanka Mirka se nezastavila a byla na ni zřejmá únava.  Od barového pultu k ní stále popudlivě drmolil zanedbaný stařík s dlouhým vousem a žilnatýma rukama.  Došla jí trpělivost a nebrala si k němu žádných servítek.

„Tak už vypadni, slyšíš? Stejně si stál úplně za houby!“ vykřikla podrážděně a dovršila emoce pozdviženou paží ke dveřím z lokálu.

Stařík ji ale ignoroval a dál cosi mumlal o nevděku, spravedlnosti. Dopil svoji vodku.  Zapřený lokty o barový pult si vložil hlavu do dlaní. Jeho tělo se po chvíli začalo povážlivě kymácet… usínal.

Mirka tušila, proč a právě tenhle introvertní despota si právě dnes, posledního dne roku, vybral její podnik. Není to jen náhodou. Žárlil, když jejím krásným zvučným smíchem vyzváněla nejen jemu, ale i k jejímu blízkému okolí. Snášel na ni útrapy v bezesných nocích. Nebyl zrovna štědrým a štěstí jí mnoho nedopřál. Teď si přišel a nevrle bručí. Zpytuje snad své svědomí, že neudělal všeho dobrého, čeho si zaslouží? A teď si tu stařecky sedí a snaží se ospravedlnit?!

 

Právě se vracela s prázdnými sklenicemi a drcla loktem do staříkova ramene.

„Hele, Silvestře. Nechrápej mi tady! Spadneš z tý barový stoličky rovnou na hubu.“

Stařík Silvestr se probral.  Prázdným pohledem pozoroval, jak si Mirka hřbetem dlaně urovnává pramínek vlasů padající do očí a poté oplachuje číše. Pohlédl na hodinky a zavrčel.

„Musím už jít. Stejně mě tady máte plné zuby… jak vidím.“

„A ty se divíš, Silvestře? Pro mě si byl nespravedlivým ničemou a nevím, za co bych tě měla děkovat?“ Řekla lakonicky.

„Za přežití, děvenko. Za přežití!“ snažil se v podroušeném stavu artikulovat Silvestr.

„Tak, za takové přežívání ti pěkně děkuju! Život mi jen dluží, rozumíš?“ odsekla a utřela si do utěrky mokré ruce. Dívala se zamračeně na staříka, který se pomaličku sesul z barové židle a dal se k odchodu. V lokále sedící štamgasti jej zaregistrovali a hlasitě k němu sborově pobrukovali melodii pohřebního pochodu.

„Však si na mě ještě vzpomenete, volové!“ mávl pohoršeně rukou Silvestr. Záhy zmizel dveřmi do ulice, za ním se nesl hlasitý smích.

 

„Tři, dva, jedna… hurá, ať žije Nový rok! Volali hosté sborově, když nastala ta přelomová chvíle. Všichni si v té chvíli svorně přiťukávali sklenicemi v přechodné pospolitosti jedné rodiny. Bujará oslava skončila až k ránu.

Konečně bylo po všem! Mirka se rozloučila s posledním hostem. Rozhlédla se po lokále a nad spouští povytáhla obočí. Nechala vše tak, ladem skladem. Měla toho dnes až nad hlavu. A k tomu. Z vřelých přípitků s hosty, se už cítila trochu přiopilá. Jen si ještě uložila tržbu, vypnula vzduchotechniku. Přehodila přes sebe kabát a zavěsila si na rameno kabelku.  Uvedla do pohotovosti bezpečnostní alarm a pečlivě uzamkla hlavní vchod.

 

Novoroční noci ubývalo. Nad ránem bylo nevlídně. Po sněhu ani památky a ulicí se povalovala mlha.

Pocítila lehký závan a zaslechla cupitavé krůčky. Otočila se, a po jejím pravém boku zahlédla malého chlapečka. Měl na hlavě kulicha a modrý kabátek s kožešinovým límečkem.

„Ahoj.“ pozdravil chlapeček. Mirka se zastavila a zmateně na něho pohlédla.

„Ahoj. Kde se tu bereš? Kde máš maminku a tatínka?“ ale chlapeček nic. Jen se na ní díval těmi krásnými a nevinnými kukadly. Mirka si přidržela dolní lem kabátu a skrčila se k malému do podřepu.

„Ty se mnou nemluvíš?" otázala se a snažila se dodat hlasu mateřské něhy.  Ale on nic. Pohrával si s knoflíkem u kabátku a mlčel.

„Jak se jmenuješ, cukrlátko? Já jsem, Mirka, víš.“ řekla a vložila si do dlaně jeho prokřehlou ručičku.

„Jmenuju se Silvestr Nový.“ vysypalo se z jeho hlásku a zvědavě na ní pohlédl.

„Silvestr Nový?“ překvapeně opakovala. „To si mě opravdu překvapil, Silvestře. To jako opravdu? Tak ten starý vousatý pán, který u mě dnes nasával, to je tvůj otec, děda, nebo snad strýc? …Tak mi to pověz!“ dodala s důrazem v hlase, když viděla, že se nemá k odpovědi.

Silvestr Nový, v rozpacích začal čutat nohou do obrubníku.

„Nech toho, Silvestře! Takhle si botičky odřeš a zničíš.“ pokárala ho. A potom smířlivěji dodala.

„Tak mi odpověz chlapečku.“

Malý Silvestr se zatvářil veledůležitě.

„To je ale tajemství, přece.“

„Hm, aha.“

„Ale něco ti pošeptám, jo?“

„Tak jo, pošeptej!“

„Víš, Mirko, také se jednou budu jmenovat jen Silvestr.“

„Jen Silvestr. A Nový už ne?“ pochybovačně zašeptala pro změnu do jeho ouška… A poté v ní začalo svítat…

„A kdepak bydlíš, Silvestře?“

„Nevím, Mirko. Ale bydlím asi úplně všude.“ pokýval hlavou zamyšleně.

„Víš co teď, Silvestře uděláme? Půjdeme spolu do tepla ke mně domů a ohřejeme se. A udělám ti kakao… a mám dobré cukroví. To budeš koukat. Ještě k tomu mám doma prima kamaráda, papoucha, Montíka. Uvidíš, bude se ti určitě líbit.“

Chlapečkova tvář se rozzářila!

„Týjo jo, Mirko. To by bylo bezva.“ řekl radostně a spontánně jí k tváři přitiskl svoji tvářičku.

Mirkou prostoupil pocit štěstí. Pozvedla malého Silvestra do své náruče a přitiskla k srdci. Políbila ho na tvář.

Dali se spolu k nedalekému domovu. Silvestr chvíli mlčel. Pojednou se šibalsky usmál a řekl.

„Jsem tvůj šťastný a veselý, Mirko.

„Já vím, ty moje zlatíčko, už vím.“ odpověděla a rozzářily se jí oči.

 

Bylo na čase, chlapečku! Na nebi již z posledních sil stříbrní, dvě poslední novoroční hvězdy.

  

 

 

  

     

 

Autor šerý, 14.12.2021
Přečteno 362x
Tipy 31
Poslední tipující: cappuccinogirl, Kaprikorn, mapato, Kubíno, Akrij8, jitoush, Iva Husárková, jenommarie, Amonasr, paradoxy, ...
ikonkaKomentáře (30)
ikonkaKomentujících (15)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tož z tohohle mám zas...oči navrch hlavy... a zas se musím opakovat...ty jseš neskutečně nápaditej člověk :-)
Začnu nosit kloboučky, abych měla před tebou co smeknout. Ten přerod konce v novej začátek...paráda...vzpomněla jsem si na Plaváčka, taková ta hraná zpívaná pohádka... tam taky Děd Vševěd v podání Pepíčka Zímy uléhal jako stařec a ráno se probouzel jako mladíček v podání Pavla Vítka :-) Jenže v týhle pohádce by tenhle přerod každej čekal, kdežto ve tvé povídce vůbec nebylo jasný, když jsi ji rozehrál, kam vlastně povede :-). Moc ráda jsem si od tebe zase načerpala kus příjemna, díky, příteli.

07.12.2023 13:49:52 | cappuccinogirl

No vidíš Cappuccinogirl, jak je tahle malůstka, již blízce opět aktuální. Vánoční svátky jen tak všedně překročím. Ale Sivestra si docela užívám.
Je to odlehčený příběh věnovaný člověku, kterému zrovna "staroch" rok nepřál. Je vtom naděje, a naděje je hebkým dotykem. Jsem s díky, že sis pobrala*

08.12.2023 00:05:19 | šerý

Prima nápad! A je to přímo do černého!

21.03.2022 21:02:15 | Kaprikorn

Rád reaguji na return podél bílé lajny písmen. Mám radost, že sis nahlédl. Díky*

21.03.2022 22:12:19 | šerý

velice roztomilý, šerý...hezky se četlo, dojemný...a kakao mám taky rád...že bych s tím měl něco společného? jo, taky jsem pívával vodku...no teď Ti popřáti do Nového i nového roku by bylo nejspíš trochu infantilní,
proto ať Ti slouží, kdykoliv a kdekoliv...a teď si jdu pustit Stallona...
měj se, šerý, v

23.02.2022 05:17:11 | mapato

Paráda, milý Šerý a ten konec přerodil se v počátek a naději. Děkuji za sladký recepis. Klidně k nám ty kluky pošli. Rád jsem zašel na šáleček.

24.12.2021 02:12:51 | Akrij8

To je bezva, že sis na šáleček ku mě zašel i tak pohostiný, a Silvestra pohostíš. No však jeho přízně bude nám třeba - i když v úsměvu, jsme v optimismu brnění.*

24.12.2021 12:44:55 | šerý

...Ty jsi prostě i povídkář krom básníka Šeráčku milý....Ten se třemi dvojkami,ten špuntík dvojkový bude svůj a my tu Lásku poponeseme a zasejc znásobíme.....Ji./úsměv/

19.12.2021 20:42:28 | jitoush

Ten letopočet 2O+2+2=24 hodin, má hezký den. Nevím, jak načárat prstem po nebi přání a splnil se nám sen? Oslovném verši i polibku múzi. Aby v zemi panoval klid a pominuli zla i hrůzy. Však vím* Autorek úsměv opět zde najdu... u autorů zas obdiv k Vám. Je prima zde hledat literární cesty... nebloudit, nebýt na to sám.

Prima vzkaz. A Lásku znásobme na stox!
Děkuji, Radůstko*

20.12.2021 01:45:13 | šerý

No jejda
...už zase ten Silvestr*
z milých tvých
..srdcem utkané..hřejivo.
Kakao..prosím
a krásné po něm vousy.:))
Úsměv od ucha k uchu
svět může zdát se bláznivý
a přesto..nezkazíme si
..ty chvilky hřejivý.
Moc ráda sedám k tvému okénku
v tomto čase a sleduji lesk..
těch novoročních hvězd.
Úsměv a pohlazení nejen v den dnešní milý Šerý ti ze srdce přeji *;)

17.12.2021 11:29:27 | jenommarie

Je pěkné, že sis v součastném předvánočním hemžení našla pro mne chvilinku. I tobě přejí pohodu a úsměv. Děkuji, Marie.

17.12.2021 11:56:08 | šerý

Děkuji TI Šeráčku:).
Mám tu skluz..u různých okének.
Tak snad ještě i doplním.
U tebe dobře, vždyť vím. ;)

17.12.2021 21:47:27 | jenommarie

Hezky jsi to téma uchopil, šerý - skoro až dojemně. Ale tak to má na přelomu roku být - trochu nostalgie a nadějné vyhlídky především. On ten malý dobře ví, co ho za rok čeká a přece se z toho hned na začátku nepo... Chleba je vždycky o dvou kůrkách a život je proto třeba brát s nadhledem, i kdyby... :-)

15.12.2021 19:25:58 | Amonasr

To je pravda, Amonasře. Malokdo řekne, že je se "vším" s končícím rokem spokojen. Vždy se něco najde - kvor, když Češi už mají v genech, že přiznat si dobrý život se tak nějak nenosí! Však ke stáru to chlapeček také odnese. I když třeba zrovna ta Mirka...
Děkuji, za vhled Amonasře*

15.12.2021 22:46:29 | šerý

pokaždé říkám "tohle bude dobrý rok, cejtím to v kostech!" pak se nachýlí ke konci a vypadá to, že jsem se neterfila... letos jsem to neřekla, a poprvé to asi opravdu nebyla pravda:) ..no a vida, díky Ti šerý, hned prvního ráno mu prostě jen uvařim kakao!;)

15.12.2021 01:33:42 | Sonador

... věřím že ho z jitra potkáš. Musíš si ale přivstat a vyhlížet. Však ho poznáš. Z kulichu mu budou svítat vlasy a bude mít nudli u nosu. Myslím, že aní kakao nemusíš mu sladit. Sám sladkým je, a nebude to vadit.
Přeji Ti Sonádor, pomyslného setkání. Silvestr se narodí a... P.f*

15.12.2021 02:00:51 | šerý

jj, určitě si přivstanu.. a nachystám i kapesníček na tu nudli:)

pour féliciter* milý šerý... kdybychom se do té doby "neviděli";)

15.12.2021 10:24:11 | Sonador

moc hezké srdečné*

14.12.2021 22:37:49 | J's ..

Však jsi kreativní autor "Dží sí." Hledáme společné cesty... až tam, k zážitku z literatury. A to je přece bezva! Jsme aktéři, amateři. A snaha nás ctí*
Jsem velmi rád, že jsi zavítal*

15.12.2021 00:26:06 | šerý

šerý, moc děkuji… našla jsem v ní dětskou bezprostřednost… a přeživší hloubku … něco končí …něco začíná… vchází hodina… úsměv.z

14.12.2021 22:23:29 | zdenka

Ani nevíš, Zdeni. Jak si vážím a cením Tvých slov. Víš v mělčinách třpytek posbíráš. Ale z hlouby, jen poklad.
Děkuji*

15.12.2021 00:20:11 | šerý

Hezká povídečka, početla jsem si. Ráda dávám ST a zdravím z Prahy. Daniela

14.12.2021 20:30:21 | danaska

Jsi mi Danasko tak vzácnou. Takovou kometkou... pražskou. Zatřpytíš se, zacinkáš si Loretou. Jsi mou příznivkyní... v pauzách zakletou.
Moc děkuji a zdravím*

15.12.2021 00:14:43 | šerý

Sladká. U nás na "kakajku" ujíždíme všichni, úžasná věc před usnutím, po kakajku spím jak miminko, fakt. Jako děcku mi ho horké dávala maminka ve vysokém hrnku s kopcem šlehačky zdobeným strouhanou hořkou čokoládou. Tedy hlásím se k tvému receptu na štěstí. Předáváme si ho celé generace, pamatuju i plecháček, ve kterém mi ho babička sundávala z kamen a stával hned vedle jejího s žitovkou. Kakao a pohoda, opravdu to funguje :-) To kdyby náhodou někdo nevěděl, kde bydlí chlapeček Silvestr. Tak milý Kájo, a jdu si uvařit kakajko, jo!

14.12.2021 20:15:44 | Vivien

Tedy úsměv mám až za ušima... číst si o "kakajku" to je psina :-)
Kakao (silně poctivé) mám rád. Ale přiznám se, že jsem jej dlouho nepil. S perníkovou buchtou, nebo olejovou bábovkou s ořechami a sultánkami... jen o tom píšu, a kručí mi v prstech bříškách. To je Boží mana a tebou inspirována. Toužím býti s Tebou a ládovat se. Toužím být s Tebou, tloustnout... a milovat se. Se sny a manou, Vivienko někdy nashledanou*
Děkuji a promiň, že jsem se nechal unést. To jen ten kluk Sivestr... Býti važným, bych nesnesl*

15.12.2021 00:05:35 | šerý

Bože to je krásný vzkaz. Okamžitě se mi zachtělo společné snídaně :-)

15.12.2021 09:10:01 | Vivien

Herdek dobré, chlape!

14.12.2021 19:27:35 | Slav Milo

Herdek, to mě pochlapilo. Velké díky a je mi Milo*

14.12.2021 23:42:46 | šerý

Líbilo.

14.12.2021 18:16:17 | mkinka

To jsem rád, že jsi pročetla. Díky, mkinko*

14.12.2021 23:43:49 | šerý

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí