Nástup na Mars Express

Nástup na Mars Express

Anotace: Pokus o recenzi, úvahy o scifi

 Mnoho takových filmů nevychází. Komplexní svět s vývojovou linkou robotů, zálohování mrtvých do syntetických tĕl a myšlenkou emancipace skrze evoluční algorytmus. Myšlenkovĕ dál než mnohé letošní tituly stavĕjící na specifických tématech, plochých dialozích a generickém scénáři, jako by jej vytvořila AI. Jako by se z toho stalo klišé dnešní doby pro průmĕrné lidské dílo. Mars express však oplýval eklektickou logikou, křehce vybalancovaným vizuálem a řadou podnětných sekvencí. 

Synopse ve zkratce: Futuristická lidská detektivka vyléčená s alkoholismu je na stopĕ hackerské špičce, ta však jako zázrakem stáhne zatykač z databáze. Na cestě ji pomáhá její kybernetický parťák, který zahynul při přesřelce s roboty. A znovu jej oživili jako sidekicka detektiva. Příbĕh rozplétá témata jako osvobození robotů od zabĕhlých programů, jakési jailbreaky a také téma ovládnutí a emancipace. Místy divák zabřehne do pojiva dialogů, u kterých si není jist, zda je negenerovala dialogická AI, ale vždy se k tomu připlete lidský, sociální, psychologický element. 

Nejde tu ani tak o celkový rozbor schémat, jako spíš spojení synapsí, že tady se ve scifi dĕje nĕco zajímavého a chytrého. Ne není to ten evoluční pohled na který jsme čekali, ovšem v nečem se blíží sekvencování inovaci. Plnohodnotný fikční svět marsovske kolonie, která je naším novým domovem, na němž lidé žijí v synergii s roboty. Elektronický soundtrack však není natolik výrazný aby podpořil scénickou vizi, ale dokáže zaujmout v akčních pasážích a roznĕtech. Hlasy herců jsou vypolohované bez zbytečného patasu, vše profesiálnĕ zastřižené a akcentované  

Nejvíc si přijdou na své badatelé na lince filosofických otázek ve scifi. Ne klasické ,nahradí nás AI?' ale bude schopni vĕřit těm kdo přijdou po nás a v rukou držet klíč k algorytmu k emancipaci robotické AI? Kdo bude hlídat ty kdož ovládnout kybernetické jazyky, řemesla a kódy ve svůj zlý prospĕch a obecnou destrukci dobra? Odejdou roboti skutečnĕ na svoji kolonii však bez svých tĕl, ve formĕ hmoty a energie? A řadu evokujících otázek zvídavé mysli film sleduje. 

Verdikt je tedy nasnadĕ dát velmi vysoké hodnocení. Vytknul bych jen přílišné civilní debaty, slabší soundtrack. Silné odkazové pole, francouzský Ghost in the Shell se starými tématy v nové lince a hávu. Robotická tĕla se laserem v zápĕstí spojí s přenašeči informací v dronech a převedou nahrané vĕdomí záloh do moře dat v lodi, která je pohltí v energii vĕdomí. Následuje božská archetypální animace, jako od Moebiuse, které lze vĕřit skrz zažité transpersonální a transcendentální stavy mysli. Tĕlo vyhasíná, stáří sfoukne, off tĕlo padá na hromadu. 

 

Vĕdomí informace zůstává. Mars express cirkuluje po obĕžné dráze. Život a otázky pokračují.

Autor Happyyz, 04.10.2023
Přečteno 98x
Tipy 2
Poslední tipující: Athelstan, Lighter
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dobře napsané¨, sci-fi mám rád. Neviděl jsem, ale pokud nejde jen o efekt vizuální, a má to i hlubší obsah, stálo by to za shlédnutí. Dík. :-) ps: Kdysi byla opice a z ní se vyvinul člověk. Robot je dalším vývojovým stádiem člověka?
Fantazie... :-))

05.10.2023 12:13:58 | Lighter

Díky za komentář, letos celkov dobrá filmová sklizeň!

08.10.2023 03:27:57 | Happyyz

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí