Fake - R.T. Kiyosaki

Fake - R.T. Kiyosaki

Anotace: Tak zase jedna od finančního guru pana Kiyosakiho...

Sbírka: Recenze knih

Po nějaké době jsem se opět vrhl na knihu ze světa financí, a když se pro takovou knihu rozhodnu, pak jsou knihy od Roberta Kiyosakiho jasnou volbou. Jeho nejznámější bestseller „Bohatý táta, chudý táta“, zná asi každý. A kdo ne, měl by to napravit.

Teď ovšem ke knize „Fake“, která nese podnázev: „Falešné peníze – Falešní učitelé – Falešná aktiva“ aneb „Jak kvůli lžím chudí a příslušníci střední třídy dál chudnou.“ A v podstatě přesně o tom celá kniha je. Autor ukazuje a vysvětluje, že svět financí mezi bohatými je značně jiný, než jak ho chápou obyčejní smrtelníci. Ti, co Kiyosakiho knihy trochu znají, asi v této knize nic extra nepřekvapí. Musíte být připraveni na to, že se tam dost hovoří o historii financí především v USA. Kniha obsahuje značné množství citací z jiných knih a novinových článků, kterých tedy i na můj vkus bylo poměrně mnoho. Také se autor poměrně dost opakuje. A ačkoliv se říká, že opakování je matka moudrosti, tak zde už je toho opakování občas až příliš (subjektivní pocit). Nicméně to už je Kiyosakiho styl a jak jsem zmiňoval, ti co jeho knihy znají, toto nepřekvapí.

Kiyosaki se v této knize především snaží vysvětlit, co považuje za skutečné peníze a skutečné bohatství a tím pro něj vůbec nejsou peníze v papírové podobě. Zároveň také stále opakuje, že bohatí využívají dluh k dalšímu bohatnutí. Principielně proces vysvětlí, ale pokud očekáváte konkrétní návod jak na to, tak se nedočkáte. Tu cestu si musí najít každý sám. Já mám knihy R.T. Kiyosakiho rád, jelikož se vypracoval z ničeho. Nenarodil se do bohaté rodiny. Vše co má, si vybudoval a vypracoval sám a přečtením této knihy rozhodně neprohloupíte, ale musíte počítat s tím, že ne se všemi myšlenkami se budete ztotožňovat. Jak bylo řečeno, svět financí bohatých je jiný, než jak ho vnímá obyčejný člověk. Obyčejný člověk je v tomto případě myšlen člověk z levé strany Kiyosakiho schématu. Tedy zaměstnanci a malí podnikatelé, kterých je pochopitelně v řadách čtenářů absolutní většina. Ale autor nikoho nenutí ke změně myšlení nebo životního stylu. Či ke změně chápání financí. Pouze říká jak to ve skutečnosti je a co si z toho vezmete, je na vás.

Zrovna včera v rádiu jsem slyšel zprávu (psáno ke dni 14.02. 2024), že autor bestselleru „Bohatý táta, chudý táta“ dluží miliardu amerických dolarů. A i když se k tomu vyjádřil a řekl, že to je v pořádku, protože dluh využívá k tomu, aby dále bohatl, redaktoři v rádiu se mu vysmáli. No, evidentně nečetli tuto knihu a neví, jak funguje finanční svět bohatých. Světová ekonomika a bankovní systém na půjčkách stojí. Bez půjček by se zhroutil a bohatí umí využívat dluh, aby dále bohatli. Oni nepoužívají svoje falešné peníze. Oni si půjčují cizí falešné peníze, aby za ně kupovali skutečné peníze a skutečná aktiva, která jim následně vynáší nekonečný výnos. A právě o tom tahle kniha je. Pokud by měl někdo zájem vědět více o tom, jak bohatí využívají dluh, pak se v knize dostanete ke spoustě doporučením, které tam sám autor zveřejňuje. A to je v podstatě hlavní myšlenkou: „Nepotřebujete vlastní peníze k tomu, abyste mohli zbohatnout.“

***

Další recenze a ostatní také na:

Autor Miro Sparkus, 14.02.2024