PO(E)TÍTKO PODESÁTÉ

PO(E)TÍTKO PODESÁTÉ

Anotace: @&@ Desítka je docela pěkné číslo :-)

 

 

Původně jsem už tentokrát nechtěl o Po(e)títku nic psát, zdá se mi totiž, jako by se ty mé reportáže už tak nějak stále dokola opakovaly a nepřinášely v podstatě nic nového. I ta jména zúčastněných autorů se z větší části stále opakují, jen tu a tam někdo z ohlášených nakonec nedorazí a objeví se naopak někdo původně neohlášený.  Sice se říká, že opakování je matka moudrosti, ale v tomto případě se mi zdá, že dalším opakováním reportáží z Po(e)títek by nikdo z nás už stejně víc nezmoudřel. Jenže člověk míní a vox populi mění – i po tomto jubilejním desátém Po(e)títku se objevila veřejně i jen ve vzkazech vyslovená očekávání, že toto setkání opět nějak „zvěčním“ a přiblížím ostatním zvědavcům na Literu, a tak je mi hloupé se tvářit, jako že já nic, já jen muzikant, a nijak nereagovat. Budiž – opět tedy něco napíšu, ale zkusím to nějak jinak, třeba jako jakési bilancující ohlédnutí a zamyšlení se nad dosavadní historií Po(e)títek, která už třeba ani nemusí dál pokračovat, protože jak se říká, nic není věčné, ani láska k jedné slečně, natož k jednomu z řady autorských čtení.

 

A to své ohlédnutí začnu třeba od názvu. Původně se totiž to naše setkávání jmenovalo nikoliv Po(e)títko, ale mnohem prozaičtěji – Potítko, a uskutečnilo se poprvé už v roce 2015. Možná i těch 7 let je tak trochu symbolických, znáte to – 7 let bohatých a 7 let chudých, jak nás učí Bible. Na úplném prehistorickém začátku však nebylo slovo, ale  básněnka , když některé autory z Literu pozvala před těmi sedmi lety na své čtení i se spřátelenými autory z Libresu na Lužiny. Byla to pro nás moc zajímavá a inspirativní zkušenost, po níž jsme společně ještě poseděli, abychom se podělili vzájemně o své dojmy, konkrétně tedy  PamínaNikita44Frr a   , a při tom nadšeném sdělování si dojmů zazněl jen tak mimochodem od kohosi nápad, že by bylo fajn si podobné čtení někdy opět zopakovat. Ten nápad by nejspíš zase zapadl nebýt Pamíny, která se k mému velkému překvapení asi po 14 dnech ozvala s tím, že už má zamluvenou na konkrétní termín po prázdninách Jazzovou sekci v krásném malostranském prostředí pod zahradami Pražského hradu, kde bychom se mohli opět setkat a přizvat i další autory z Literu. A tak se i stalo a zrodila se pro mnohé zajímavá tradice, při níž se postupně i rozšiřoval okruh spřátelených autorů, kterým bylo a stále je při těchto setkáváních spolu fajn a postupně tak i překonávali svou trému vystoupit na veřejnosti s vlastní tvorbou. K jakémusi zvláštnímu kouzlu těchto čtení možná přispělo právě i ono poněkud mystické prostředí legendami opředeného koutu staré Prahy, protože už ve středověku v těchto prostorách například ukončil přesně podle Kozinovy předpovědi „do roka a do dne!“ svou životní pouť neblaze proslulý Lomikar, zato v novodobější historii tu svou zřetelnou stopu zanechali naopak blaze proslulí Alan Ginsberg nebo Bohumil Hrabal, ale třeba i Václav Havel či princ Charles, a výčet zajímavých jmen, která posílila zdejšího genia loci by mohl pokračovat ještě hodně dlouho. A proč jsme to první setkání nazvali zrovna Potítko? Přiznám se, že to bylo na můj návrh, když jsem se snažil nějak jedním slovem zobecnit svou první zkušenost z již zmíněného čtení u básněnky na Lužinách. Ačkoliv jsem totiž měl ve svém profesním životě v té době už mnohem víc za sebou než před sebou a už dávno mi nedělalo větší potíže vystoupit s nějakým příspěvkem před větším shromážděním přítomných, v tom poměrně komorním prostředí se mi tenkrát k mému velkému překvapení úplně roztřásl při čtení vlastních veršů hlas, zmocnilo se mě i nečekané dojetí při osobnějších verších a kolena se mi doslova podlamovala. Připomnělo mi to obrovskou nervozitu před tabulí například při maturitě – odtud tedy Potítko. Však od té doby se mi koneckonců mnohokrát potvrdilo, že když někdo nový mezi nás občas zavítá, při své premiéře si vždycky prožije v bledě modrém totéž. Ovšem postupně se pak každý otrká a každé své další vystoupení si o to víc vychutnává. A od Potítka už pak byl jen krůček k Po(e)títku – zde už byla autorkou nápadu kamarádka zdenky , kterou si s sebou přivedla na první čtení, a nám se ta drobná úprava zalíbila a pěkně se nakonec i vžila.

Hned od toho našeho prvního setkání se vytvořila další milá tradice, a sice když Akrij8  s sebou přivedl své kamarády vozíčkáře z Jedle, jak jsme se spolu s nimi naučili familiárně říkat Jedličkovu ústavu. Přiznám se, že jsem k nim byl zpočátku trošku ostýchavý, protože jsem nebyl zvyklý se běžně stýkat s handicapovanými a nevěděl jsem úplně, jak mám k nim ideálně přistupovat, ale brzy mi došlo, že i jim je mnohem příjemnější, když jsou ostatními bráni jako každý jiný, než když k nim někdo projevuje přehnaný soucit. Takže jakékoliv vzájemné bariéry brzy prakticky padly a dnes už nikoho ani nenapadne, aby se na naše společná setkávání díval jako na něco zvláštního, je nám spolu všem dohromady dobře a vždy se těšíme, až se zase příště uvidíme. Však také v Jedli se díky Akrijovi od té doby uskutečnilo už dokonce šest Po(e)títek z celkových desíti, tedy většina. Tamní Po(e)títka jsou navíc vždycky ozvláštněna i skvělými hudebními vystoupeními výtečné kapely a zpěvaček z Jedle, což jim dodává další neopakovatelný rozměr.  

 

Chloubou Po(e)títek se navíc stalo i to, že nejsou jen nějakou snad ryze pražskou záležitostí, ale že se jich rádi účastní také autorky a autoři, kteří na ně dojíždějí nejen z blízkého okolí Prahy, ale třeba i z Moravy, jako např. jitoushDreamy  či   Malá mořská víla nebo ze severních Čech šerý . Nebyl by asi problém spočítat, kolik autorek a autorů z Literu, z Jedle, ale i odjinud se našich čtení alespoň jednou zúčastnilo, ale to by byla jen suchá statistika. Připomenu tedy alespoň některé z těch, kteří se představili zpravidla víc než jednou (kromě už dříve zmíněných), aby bylo vidět, jaká pestrá a krásná společnost už to za těch 7 bohatých let je: KaprikornPearGiovaniDaVinci , Húrin,  odnikud , lawenderr , Špáďa , danaska , A42 , CeP,   barasoukup ,   JC Senior , Hatátitla . Pokud jsem někoho nechtěně vynechal, nechť mi odpustí, případně se raději rovnou ozve, rád tento výčet doplním. A to jsem uvedl jen ty z Literu, nikoliv autory, kteří přišli jako hosté, případně jsme je četli v zastoupení, protože se z různých důvodů nemohli dostavit osobně. I když u Jorta udělám přeci jen výjimku, protože ho na řadě čtení s velkou chutí četla po dohodě s ním pokaždé Pamína, a tak do tohoto výčtu nepochybně také patří.

 

Po(e)títka samozřejmě musí vždy někdo zorganizovat, samo se nic neudělá. Postupně zůstala hlavní organizační tíha na Pamíně a také na Akrijovi, já už zpravidla jen tak drobně vypomáhám třeba tím, že přispěju nějakým nápadem, něco vytisknu na barevné kopírce, případně pomůžu se zvaním vybraných autorů, zkrátka moje zapojení už nestojí ani za řeč.  Pamína krom toho, že vždy pečlivě připraví bodový scénář každého Po(e)títka, tak se ujímá skvěle i role moderátorky a je v tom hodně profesionální, protože si vždy pečlivě připraví různé „špeky“, které se vztahují ke zvolenému tématu (jako třeba různé citáty nebo úryvky z veršů slavných autorů), a také pár slov o každém autorovi, případně otázky k nenucenému krátkému rozhovoru s každým před jeho vystoupením či po něm. Vše v jejím podání působí tak přirozeně a snadno, že si možná ani nikdo neuvědomuje, že to je právě díky její  zodpovědné přípravě na každé čtení. O to víc mi je pak líto, když se půlka scénáře ještě těsně před zahájením musí měnit, protože někdo s omluvou ale někdy i bez slůvka vysvětlení třeba nedorazí, případně jsou ohlášeni na poslední chvíli jiní vystupující, s nimiž se původně nepočítalo. To se pak musí hodně improvizovat, což ovšem nikdo z přítomných ani nepozná, protože Pamína jako opravdický profík nedává na sobě nic znát, je na všechny milá a usměvavá a vždycky to nakonec klapne tak, jako by to bylo všechno přesně naplánováno už předem. I to samozřejmě významně přispívá k uvolněné a přátelské atmosféře, která na Po(e)títku pokaždé vládne. Pochopitelně to ale stojí také nemalé penzum času a Pamíniny aktivity jsou i mimo naše čtení neobvykle bohaté, navíc nikdy nikomu neodmítne žádnou pomoc, a tak je v neustálé permanenci a časovém i jiném vypětí. Chtě nechtě tak musí také řešit, jak si svůj čas dobře zorganizovat, aby nikoho neošidila a nedělala nic třeba jen tak na půl, což ona hlavně ani neumí. A nejnovější role novopečené babičky, do které ji nedávno život postavil, se také samozřejmě ujala moc ráda a snad s ještě větším nasazením, než je pro ni i jinak typické.

 

Jubilejní desítka Po(e)títek je tak možná i důvodem k přemýšlení, zda už nenastal čas si od poněkud již stereotypního formátu našich setkávání, pokud ne navždy, tak alespoň na nějaký čas odpočinout, koneckonců nové a neotřelé iniciativě se meze nikomu nekladou a někdo může přijít třeba i s něčím přitažlivějším a nápaditějším. Abych byl správně pochopen, teď už nemluvím za Pamínu, ale zejména sám za sebe. Cítím, že i sám Liter se za ta léta proměnil, mnozí z uznávaných autorů utekli kamsi za lepším, a přestože Po(e)títko naštěstí kolem sebe stále dokáže soustředit své stabilní stálice, jako by se z něj postupně stávala jakási poněkud uzavřená společnost, což nebylo původně jeho cílem. Bylo a stále samozřejmě je vždy naprosto otevřené všem, ale cíleně byli k vystoupením pokaždé zváni především ti, kteří mají opravdu co inspirativního nabídnout, přičemž ne každý z oslovených je samozřejmě ochoten se tímto způsobem zviditelňovat.  Někdy jsme ale na někoho s pozváním i zapomněli, což se v tom stále větším chvatu může lehce stát, snad nám to tedy bude odpuštěno.

 

Trošku mě tedy i zaskočilo, a přiznám se, že vůbec ne nepříjemně, jak živé a nadšené ohlasy jubilejní desáté Po(e)títko opět vyvolalo. Proto se sluší poděkovat všem vystupujícím, kteří k jeho úspěšnému a přátelskému průběhu opět přispěli – z Jedle i Literu (někdo z obojího) to byli (abecedně) Akrij8, básněnka, Dreamy, Frr, Martin Hruška, Húrin, Nikol Jelínková, jitoush, Kaprikorn, Pamína. Pear, Daniel Schön, šerý, Špáďa, Zdenka, k výčtu aktivních účastníků musím doplnit i sám sebe, a v neposlední řadě si poděkování zaslouží zpěvačky Kristýna Hrušková a Katka Morozovová a za bezva spolumoderování i Barborka Pilátová. Navíc se četly i verše některých nepřítomných autorů – CePa, Jorta a Nikity44. Pak se ještě dlouho družně sedělo u jednoho stolu, povídalo, vzpomínalo a diskutovalo o poezii i všem možném, až nám v Ta kavárně začali sklízet ze stolu, a tak jsme se nakonec s úsměvy, stisky rukou, objetími a někdy i přátelskými polibky zase rozešli.

 

Ostatně končit se má vždy v nejlepším, jak se říká.

 

P.S. Tento text si nedělá nárok na nějaké všeobjímající vyčerpání tématu, jakékoliv obohacující příspěvky, například v komentářích, budou proto vítány.  

 

 

 

 

 

Praha, 25.6.2022

 

 

 

 

 

 

Autor Amonasr, 25.06.2022
Přečteno 310x
Tipy 26
Poslední tipující: zdenka, jitoush, jort1, jenommarie, blues, šerý, básněnka, Frr, Marten, Vivien, ...
ikonkaKomentáře (25)
ikonkaKomentujících (12)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Jsem ráda, že jsem mohla nahlédnout Tvým okem.

02.07.2022 08:04:55 | mkinka

Potěšení je na mé straně :-)

02.07.2022 17:52:38 | Amonasr

obdivuhodně napsané… jako ono setkání… úsměv.z

29.06.2022 14:33:51 | zdenka

Děkuji Zdeni, však si ta setkání bez Tebe ani neumím představit :-)

29.06.2022 22:43:34 | Amonasr

.....No já vlastně všechny ty své spontánní reakce již některým z vás ,co se zúčastnili, individuálně bezprostředně poslala.....
Děkuji za toto shrnutí Pepo a že jsi do toho šel,do napsání textu,skvělé "pane zapisovateli"života poetického/úsměv/.....prima,vzhledem k tomu,že jsem myslím byla jen asi do pěti na sešlostech......jsem ráda,že jsem prožila
i setkání v Jazzové sekci,zasejc to mělo jinou "chuť".....a vzpomínám i na tu úžasnou besedu v místech,kde se "tvořila"historie.....to hmatatelné genium loci,no a vytanulo mi při besedě vyprávění Malé mořské víly tenkrát o svých prarodičích na Hané,myslím,že i hanácky "zašveholila"a všichni poslouchali a ani nedutali.../úsměv/
No a už jsem u vás poznamenala,že tím,že nás bylo více a i ti,co dlouho nebyli,
a jeden poeta "z ulice",tak to mělo skvělý náboj a jinou energii....bylo to "šťavnaté"
Za vše organizátorům děkuji...smekám a netěšilo by mě,kdyby to vše šlo do ztracena,ale prostě nic se nemá lámat přes koleno,nic nesmí být "na silu",zvláště když jde o tak subtilní záležitost,jakou je poezie,byť je i někdy břitká a od podlahy,ale i tak......Pro mě osobně je to i nej záminka,abych se vydala do Práglu,když už tam nemám nejbližší,tedy rodiče,za kterými jsem tam jezdívala.....
prosím,neberte mi tu poetickou záminku...../úsměv/.
A ještě vložím jednu vsuvku k Tvému výčtu,milý Pepo,ještě mám potřebu zmínit jedno
"setkání"zcela "off",i když on..../úsměv/,kterou plně ošéfoval a zorganizoval
Akrij tedy Jiří s podporou jednoho svého kamaráda z Jedle,který je dobrý IT.
Bylo to setkání v on line prostoru spojené se čtením v myslím minulém předprázdninovém čase,tedy v roce 2021.Jak jsme se nemohli setkat naživo,tak to bylo parádní se moci setkat takto a myslím,že to mělo úspěch a člověk zasejc získal jinou zkušenost......tak to uvádím jako doplnění,myslím,že se toto setkání zcela vymykalo,tak asi není v té Po/e/títkové desítce......Tak se zasejc budu těšit NAŽIVO.......Ji./úsměv/.....a s jemnou úklonou a pravou rukou na srdci se loučím...

26.06.2022 21:43:53 | jitoush

Díky, Jitko, za Tvůj osobní příspěvek dojmů nejen z posledního Po(e)títka - to, co píšeš, je takový balzám na duši, také by mi bylo líto, kdybychom se už v budoucnu neměli potkávat, ale to se určitě nestane, protože když je chuť a dobrá vůle, tak se vždycky zase najde někdo, kdo něco podobného zorganizuje. A třeba se objeví i nějaká nová inspirace, nová energie, která uspokojí tu vzácnou chuť a dobrý potenciál k setkávání, které tu, jak je vidno, jsou :-) Je fajn, že jsi připomněla i to Akrijem zorganizované on-line čtení v hluboké době covidové, vlastně ani nevím, zda je započítáno v té "desítce" či ne, protože jsem se opíral jen o své nekompletní reportážní záznamy. A připomněl bych i krásná čtení, která organizovala v trošku komornějším duchu Nikita44 v knihovně OC Krakov a už i zaznělo na posledním Po(e)títku, že tamní sympatická paní vedoucí by byla ráda, kdyby se v tom pokračovalo... Takže uvidíme - zdejší ohlasy jsou hodně povzbudivé, je vidět, že ta setkávání mají svůj smysl a budu se tedy na nějaké další těšit společně s Tebou :-)

27.06.2022 14:58:59 | Amonasr

...tak jsem si zase jednou početl recenzi...:)

26.06.2022 15:58:40 | jort1

To je prima, že jsi se opět objevil na Literu, chyběl jsi tu - velká radost! :-)

27.06.2022 14:41:21 | Amonasr

Když to zde čtu, klobouk dolů před vámi.
Jistě to organizačně dá spousty různých starostí..než se zadaří vše do fáze uskutečnění.
Mrzí mne, že nejsem blíže.
Ale moc ráda jsem si přečetla TVÉ okénko..přiblížení atmosféry.
To přátelské prostředí na mne dýchlo a pohladilo i tak. Jsem moc ráda, že jste si setkání užili.
Bylo by možné i nějaké ty fotečky zahlédnout:)?
Jen se ptám.
A třeba se mi někdy v budoucnu podaří, když mě dcery ubytují a i se mi postarají o Tessinku..teprve se tak rýsuje..že obě budou už bydlet v Praze..tak uvidím a těšit se mohu VŽDY:).
Krásný Amonku, jak je TY umíš živě napsat a děkuji. Pěknou neděli TI přeji. *

26.06.2022 11:04:38 | jenommarie

Díky za nádherně empatickou a povzbudivou reakci, milá Marie - věřím, že se ještě najdou další příležitosti k podobným setkáním a někdy je obohatí i Tvá osobní přítomnost :-)*

26.06.2022 11:16:16 | Amonasr

:)*

26.06.2022 11:31:33 | jenommarie

Milý Amonasře, máš mj obdiv, Tvoje ohlédnutí je bezvadné, já si už vůbec určité detaily nepamatuju!Dobrá práce :-)
Souhlasím s dalšími autory tady, že to byl přívětivý čas vespolek, i my dva jsme mluvili o požehnání, že se nám schází tak rozmanitá a noblesní společnost. Zároveň opravdu už po deseti akcích cítím poněkud vybité baterky, zdá se mi, že si setkání říkají o nový nápad nebo formát - nevím teď přesně jak to pojmenovat, uchopit.
Život mi předkládá i další úkoly a radosti a tak své místo ráda postoupím dalším autorům, pokud by měl někdo tu chuť a nápady. Každopádně přátelé moc děkuju, že jste nás v tom nenechali a byli s námi! Děkuju za vaši energii a skvělou tvorbu, se kterou jste přicházeli, za atmosféru přátelství a radosti, kterou jste kolem sebe šířili.
Ať žije Liter:-)

25.06.2022 19:12:41 | Pamína

Milá Pamíno, já si naopak nepamatuju skoro nic, všechno jsem "vytahal" z těch svých předchozích reportáží - možná proto je i píšu :-D A ještě jednou se hluboce skláním před Tvým nasazením a nevyčerpatelným pramenem pozitivní energie, které umožnily zrod a dlouhý sedmiletý život všech deseti dosavadních Po(e)títek :-)* Ať žije Liter :-)

26.06.2022 11:12:53 | Amonasr

A děkuji také nevšednímu nasazení Akrije, Amonasra a hudebním složkám z Jedle!

25.06.2022 22:20:35 | Pamína

Býti v tak krásné společnosti s krásnými lidmi... co na to více říci? Byl jsem tam šťastným*
Bych zde jen opakoval, že patří všem obětavým organizátorům velký dík. Však víme! Ta zátěž je zcela pochopitelná, ale Poetítka zrušit? Nebo když, tak ať to organizuje někdo jiný? Já bych do toho šel. Ale copak se svojí roztržitostí a neschopností něco kloudně organizovat na to mám? (Ověřeno životem!) Pamínkou a Akrijem, se člověk musí narodit (asi začnu sledovat už na porodnicích, jestli už... a že by?)
Jak zde trefně píše Básněnka, o pocitu sounáležitosti a přátelství* Jen si zde číst zdejší plody je fajn. Ale jen pohledem, jak na meruňky ve sklenici. Olizuješ se nad nimi před sklem, ale ta PŘÍTOMNÁ chuť, dotyk a vůně nikde!
Možná jednou "povstane" Moravská země a její velká autorská enkláva. Umím si zde představit zorganizovanou sešlost Literu. Jsem fascinován, kolik je zde užasných lidí a literárních autorů! Ale to možná přinese budoucnost. Zatím nezbývá nežli věřit, že nám Admin zachová laskavou přízeň a pohledná múza nám inkognito nezahne s úmorem. Tak a z toho drmolení, teď mi svědí jazyk. Hm, musím to říct. Ať žije Liter!*

25.06.2022 16:04:45 | šerý

Šeráčku, děkuju za vtipné zamyšlení, Ty prostě umíš psát :-) Dala bych Ti za to ST, kdyby bylo kam.
Já úplně nevím, jestli mám organizační schopnosti, ale fakt je, že organizuju kde co, od srazu spolužáků po vánoční večírky, a když se má dělat zápis z porady, tak to tak nějak zase padne na mě.
Ale neboj, třeba vstanou noví bojovníci! Nebo budu mít organizační absťák a přijdu s prosíkem, abyste zase dojeli :-)

25.06.2022 22:29:08 | Pamína

Naprosto s Pamínou souhlasím, kamaráde šerý - Tvé komentáře jsou svébytná literární disciplína a taky mě mrzí, že se nedají obodovat, jako ostatní díla :-))

26.06.2022 11:05:13 | Amonasr

Ráda jsem přišla a zase přijdu pokud to bude možné..vždycky mám pocit sounáležitosti a přátelství a to je moc a moc fajn, díky Pepo, Pamínko a Akriji, bez vás by nebylo Poetítko

25.06.2022 13:36:47 | básněnka

Stejně jako bez Tebe - Tvá přítomnost každé podobné setkání vždycky prosvětlí, díky :-)*

26.06.2022 11:02:38 | Amonasr

Vtáhlo, přistihla se, že se usmívám... Budete dávat na nějaké úložiště, třeba Rajče, fotodokumentaci? To by bylo fajn, ráda bych se podívala.

25.06.2022 13:13:09 | Philogyny

Tvá návštěva mě zde těší o to víc, Phil, o co vzácnější jsou v posledních letech Tvé verše zde na Literu :-)* S tou fotodokumentací je to dobrý nápad, ale nevím, zda někdo nějakou na místě pořizoval. Možná bude mít lepší přehled Jirka (Akrij8) a snad si to zde tedy také přečte a ještě zareaguje ;-)

26.06.2022 11:01:35 | Amonasr

Pepo - AMONASŘE - PÍSAŘI STAROEGYPTSKÝ, už jsem byl na krůček od
zklamání, avšak nedivil bych se Ti, kdybys reportáž svou zevrubnou vynechal-vždyť už jsi jich vytvořil tolik, že by vydaly na úctyhodnou brožuru, ba ještě vhodněji - knížku vázanou...Nyní jsem však opět rozradován a vděk svůj vysílám k Tvému umu, vyšňořeného láskyplným trpělivým uznalým sdílejícím přátelským pohledem...patří Ti za to veliký DÍK*

25.06.2022 12:35:44 | Frr

Přeháníš jako vždy, Jiří, ale přeháníš hezky - díky :-)

26.06.2022 10:55:29 | Amonasr

Ami, moc děkujeme za přiblížení atmosféry desátého Po(e)títka, ať žije dál, kdyby ne live, díky tvým reportážím zde si aspoň kdykoliv dýchnem té prima atmosféry.

25.06.2022 11:24:25 | Vivien

Díky za mile povzbudivá slova, Viv :-)

26.06.2022 10:54:11 | Amonasr

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí