Otázka literární formy

Otázka literární formy

 

Umělá forma na podnose
zeje prázdnotou
jako hlava bez myšlenky.

Myšlenku lze posílit
svérázností formy,
hrnec slovy nenaplníš.

Autor Zoroaster, 26.08.2023
Přečteno 165x
Tipy 6
Poslední tipující: Fialový metal, mkinka, IronDodo, Uličný
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

„Keď rozprávaš, Tvoje slová by mali byť lepšie ako Tvoje mlčanie.“ — Arabské príslovie

26.08.2023 13:04:48 | IronDodo

Souhlas.

26.08.2023 13:18:10 | Zoroaster

Slovy ne. Ale písmenky? To už je jiná... co "písmenková" polívka??? :-)

26.08.2023 12:29:33 | cappuccinogirl

po světě dnes lítá mnoho myšlenek bez formy
inteligenti už přestávají zvládat chaos

26.08.2023 10:52:53 | Uličný

Myšlenka bez (srozumitelné) formy = blábol. A souhlasím, současný svět je nasycen bláboly.

26.08.2023 11:32:55 | Zoroaster

U těchto úvah vždy skončím v bodě - kdo určuje formu resp. její srozumitelnost.
Jestli ji určuje nějaká vyšší autorita a nebo čtenář.

Jestli vůbec existuje nějaká obecně srozumitelná forma a jestli není její srozumitelnost definována jen schopnostmi čtenáře, diváka, posluchače...

Rozhodně zajímavá otázka.

26.08.2023 12:48:22 | Šabrej

Je to otázka syntaxe a sémantiky. Pokud je myšlenka vyjádřena v mezích syntaktických pravidel daného jazyka a sémanticky správně (neboli dává smysl), potom je srozumitelná, byť samozřejmě ne pro každého - zvláště ne pro onu většinu, co komunikuje v holých větách, triviálních obratech, smajlících, zkratkách a slovních patvarech na sociálních sítích. Pro inteligentního a vzdělaného člověka není žádná srozumitelně vyjádřená myšlenka nesrozumitelná.

26.08.2023 13:17:31 | Zoroaster

Čímž se dostáváme k definici kdo je a není vzdělaný nebo inteligentní, zvlášť v poezii, která pracuje převážně s emocemi.

Dále pak, proč by měla být umělá forma apriori prázdná (to si zcela jistě mysleli v renesanci o baroku, v modernismu o postmodernismu atd.)

A nakonec mě napadá, ještě tento příměr. Malé dítě se učí mluvit, žvatlá. Zcela jistě jeho "řeč" nemá syntaxi ani semantiku, kterou by byli jeho "inteligentní" rodiče schopni plně pochopit a přece. Emocionálně cítí, že s nimi dítě hovoří a oni jsou z jeho "řeči" unešeni.

Nakonec i ti, kteří komunikují na internetu v holých větách mají nějakou kulturu. Byť ji ti vzdělání nemusí rozumět.

Myslím, že je za tím něco víc než jen syntaxe a semantika.

Omlouvám se na mobilu jsou písmenka literu ještě menší než jindy :)

26.08.2023 14:20:18 | Šabrej

Měl jsem za to, že reaguji na otázku, co je podmínkou "srozumitelnosti" textu, nikoli o tom, jaké emoce hýbou rodiči nad pindajícím dítětem, ani o (ne)kultuře blábolících uživatelů sociální sítě či schizofrenních výrazech emočně rozladěných "básníků".

26.08.2023 18:50:46 | Zoroaster

Nějak se míjíme. Nicméně díky za odpověď a hezký večer.

26.08.2023 19:28:42 | Šabrej

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí