Duše...

Duše...

Anotace: Kdo na ni má právo??

Kam až sahá lidské nitro a schopnost jedinců cítit? Kde jsou hranice našeho objektivního chápání problému nebo jevu? A vůbec, jsme schopni posuzovat, aniž bychom smýšleli bez předsudků?

Psychika každého člověka je různá, stejně jako jeho povaha, což jasně vyplývá již ze zákonů přírody. Dnes však některé zákony neplatí, nebo lépe řečeno – nejsou dodržovány. Není podstatné, jestli mám na mysli zákony duševní či fyzické… tak jako tak…často se stává, že není respektován ani jeden druh práv, ač jsme ze zákonů přírodních jedinými nositeli tohoto druhu práv.

Už když se narodíme, nabýváme určitých práv a svobod. A to i přesto, že jsme malí tvoři, kteří se po světě teprve „rozhlíží“. S věkem rosteme do výsledné podoby, které však předcházelo mnoho odlišných vývojových způsobů. Od neznalých lidí se z nás stávají citově i myšlenkově vyspělí jedinci, kteří tudíž mohou se svými právy nakládat po svém…. Přesto, že nás tyto práva k mnohému opravňují, v mnohém nás také omezují.

Ale zpět k duševnu… Duše… Co to vlastně je? Čtyři písmena,jež tvoří celek? Dle mě je duše něco, jako tajemné zákoutí našeho cítění…obrovská plocha něčeho nevídaného, neuchopitelného, intimního, křehkého…něčeho svatého, nadpozemského…směsice dobra a zla, negativismu a pozitivizmu… slz a úsměvu… Duše je něco jako výsledný produkt všeho, co nám koluje od žil až do srdce….chvění…niterno…maličké kousíčky…vanilkového nebe..mrazivých pocitů…led, vroucno…polibky, doteky, voda, oheň, vítr…
Duše je „něco“, co dokáže bez přetvářky reagovat na vnější podněty… Něco jako póry lidského vnímání….
Přesto, že by měla být čistá a průzračná, mnohdy tomu tak není… Někteří lidé dokáží svou duši poskvrnit, zneuctit… průzračno je rázem pryč… kam odešla? Nebo se jen schovala? „Kde jsi?“ šeptáme rozechvělým hlasem do ticha… „Vrať se!“ prosíme toužebně… Hlas se nám chvěje touhou, smutkem a očekáváním…
Šmouhy, i ty mohou brázdit průzračno a svatost lidské duše… hnusné, hluboké, černé, prokleté… doživotní… Bolí, rvou srdce z hrudi, bráním nám v činech… opět se chvějeme, ale strachy… „Neubližuj mi!“ prosíme tenkým hláskem a po tváři stéká první slza, potom druhá, třetí….potom už po bledé kůži stéká potok slz…Tečou, samovolně, odevzdaně… Nejsou slané, chutnají hořce…
I v takovém citovém rozpoložení se můžeme jednou ocitnout… Někdo se dotknul naší duše, ovšem v negativním slova smyslu….
V takových okamžicích nejednejte zbrkle, nýbrž myslete na to, že nikdo nemá právo na to, aby bez trestu zničil něco, co mu nenáleží… Chraňme svoji duši, tělo a srdce – je to to nejcennější, co vlastníme….
Autor Megs, 25.05.2007
Přečteno 339x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Možná v této úvaze nejde o to, aby sis ji zapamatovala. Možná jde o to, aby ti ukázala, co je to duše. Jak je duše proměnná a co potřebuje k životu. Existují úvahy, které mají za úkol oslovit tě. A pak existují úvahy, které neosloví, ale přece z nich cítíš život. Cítíš v nich tajemství. O tom je tato úvaha.

S požehnáním

02.06.2007 12:32:00 | Hippy

tak mě to zase tolik nenadchlo. používáš sice i pár nových pěkných obratů a metafor, ale taky dost běžných, což estetický dojem ničí. hodně mi vadí formulace typu: někteří lidé dokáží svou duše pošpinit... především proto, že si myslím, že to dokáží a taky udělají, víc či míň, všichni a taky proto, že mi to nezní, text tak působí neohrabaně a nevyspěle. dle mého soudu tvé úvaze nejvíc škodí fakt, že podává asi nejběžnější pohled na daný problém, neukazuje jinou stranu věci ani žádný nový či méně běžný kontext. na stranu druhou je dobře, že si téma uvědomuješ, vlastně je dobře i to, že o něm píšeš, protože se tak čtenáři mohou neustále utvrzovat ve svém přesvědčení. bohužel nejsi dost vehementní, abych si tvou úvahu zapamatovala, protože na mě nezanechá ani dojem nového poznání, ani dojem šoku. (to možná naštěstí, pak bys mohl vyznít třeba jako strážná věž.) doufám, že se neurazíš a nezanevřeš, protože jsem nasadila laťku své kritiky hodně vysoko.

01.06.2007 20:24:00 | grygaruv atelier

Krásná úvaha. Člověk se ale stává šťastným až v tom okamžiku, kdy svou duši dokáže dobře nakrmit. Nakrmit ji láskou, vírou, naději a dobrými věcmi. A vymazat co nejvíce negativismu. Krásná úvaha.

S požehnáním

27.05.2007 10:37:00 | Hippy

Tak vroucně a oduševněle napsanou úvahu na toto téma
jsem ještě nečetl!

26.05.2007 09:20:00 | Bíša

To mě vzalo za srdce..ale je v tom pravda...duše je to nejdůležitější, co nám udává cestu životem...a ostatní nám ji ničí a my se musíme bránit...moc pěkně napsané:-)

25.05.2007 21:16:00 | Skaja

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí