Nošovice jako obětní beránek kapitalismu?

Nošovice jako obětní beránek kapitalismu?

Anotace: -

V poslední době se často diskutuje o kontroverzní investici automobilky Hyundai, která měla v úmyslu postavit svou novou výrobní halu v okolí beskydské vesničky Nošovice, známé svým pivovarem. Tento úmysl se podařilo po docela zajímavých tahanicích realizovat a nyní se již plánuje samotná výstavba. Pojďme se ale podívat na celé pozadí případu, neboť celá aféra kolem odkupu pozemků, na kterých má automobilka stát, stála za komentář i poslanecké sněmovně, která poté začala znovu uvažovat dokonce o změně zákona!
Firma Hyundai si vybrala okolí Nošovic zejména kvůli jejich strategické poloze. Jelikož se okolí Nošovic, ale i celkově celý Moravskoslezský kraj potýká se zvýšenou nezaměstnaností, měl nápad podporu. Strategická poloha však zřejmě znamenala víc, než životní prostředí původních obyvatel. Začal proto boj o půdu a s ním i celostátní diskuze – vyvlastnit či nevyvlastnit? Majitelé pozemků, kteří se najednou stali terči kritiky byli postaveni před krutou skutečnost, která představovala nucený odprodej jejich půdy ve stanovené lhůtě, přičemž v mnoha případech šlo kromě půdy i o nemovitosti. Jejich zdráhání bylo vnímáno velice negativně; jako by lidem náhle zmizela veškerá schopnost vcítit se do role druhého! Poslanci začali ihned diskutovat o novém zákoně, který by usnadnil vyvlastňování půdy ve „veřejném zájmu“, jenž podpořila zcela nepochopitelně i opoziční ODS, jinak radikálně prosazující nedotknutelnost soukromého vlastnictví. Zajímavá skutečnost – že by byla automobilka Hyundai státním podnikem České republiky??
Ze stávající situace tedy vyplývá, že bohatý zahraniční investor ukázal prstem a nevinní lidé byli v zájmu kapitálu za směšnou kompenzaci připraveni o svou půdu a domovy, přičemž jejich ideje o tom, že pozemek přenechají svým potomkům se rozplynuly v nenávratnu.
Vše bylo ale poněkud jinak. Doba je zvláštní a mamonu chtiví lidé nebývají jen na jedné straně. Část pozemků totiž patřila Zemědělskému družstvu, které podle nabídnuté kompenzace velice takticky měnilo svá stanoviska. Pokud by trvalo na tom, že své pozemky neprodají, automobilka by bezesporu vyhledala pozemky nové. Představitelé Zemědělského družstva však cenu za prodej vyšroubovali do co nejvyšší částky, a tak se iluze o jejich morální čistotě v povědomí veřejnosti poněkud vytratily. Poctivá menšina, pro kterou byl domov více nežli jakákoli finanční suma, byla automaticky hozena do stejného pytle se Zemědělským družstvem a jejich naděje na spravedlnost se tak minimalizovaly. Přesto však zůstalo několik zarputilců, kteří si stáli za svým původním, v průběhu sporu neměněným názorem. Tlak okolí a několik výhružných dopisů však tento problém rychle vyřešil.
To byla tedy v kostce celá kauza. Jak dopadla?? V malebném podhůří Beskyd si jedna z nadnárodních korporací postaví další ze svých poboček, která zaměstná za zcela minimální mzdu tisíce dělníků, jejichž práce může být dobrá jen do doby, než firmě nastanou „potíže“. Firma vyrobí ročně stovky tisíc nových automobilů, což přivítá životní prostředí jistě s otevřenou náručí(viz článek Jana Kellera ve zpravodaji Greenpeace – Zima 2005, str. 11). Okolí Nošovic se stane místem největší koncentrace milionářů v kraji – jak okázalé!
Z úst odborníků také zazněly spekulace o tom, že jakmile se objeví u budoucích pracovníků nespokojenost s platovými podmínkami, automobilka se přestěhuje dál na východ, kde na její dílny čeká ještě levnější pracovní síla, než zde. Budeme věřit panu Tošenovskému, který doufá, že se tak nestane? Aktuální nesnáze firmy LG Philips mohou stát místo 1300 lidí. Zajímavé přitom je, že dokud byla firma osvobozena od daní, problémy nebyly. Otázka, zda vstoupíme dvakrát do jedné řeky, je tedy na nás.
Autor Metcheque, 15.03.2006
Přečteno 527x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Ahojky, no jo, byla jsem to já, která tě pozdravila :o). Ale ne, žáden trapas, byl jsi prostě "zasněný" :o). Takže do "přištího ahoj" :o) ahoj. Měj se zatím moc krásně. Papatko :o) Nausika

17.03.2007 08:00:00 | Nausika

:) Ta Uganda, to byl příklad. Já mám naopak dojem, že pravice obvykle není schopna argumentovat(tedy zatím jsem neměl tu čest) krom typického "ale ono by to přece nefungovalo"... To, co je nazýváno budováním socialismu je ve skutečnosti státním kapitalismem, takže zas taková změna od kapitalismu soukromnického to není...

03.04.2006 13:23:00 | Metcheque

ODS po zvážení výhodnosti investice skutečně výjimečně návrh Paroubka podpořila. Pokusím se to někde na netu vyhledat. K argumentu o snížení nezaměstnanosti - je samozřejmě dobré, naskytne-li se pracovní příležitost, ale proč nepodpořit menší české firmy? Proč podporovat nadnárodní korporace které se rozlézají jako plevel!!? Kde máme záruku, že po chvíli neodtáhnou na východ? Nejsme přece žádná Uganda, kde si obrovské plochy půdy koupí McDonalds, vykácí je a pěstuje si tam obilí a lidi nemají ani půdu ani obživu. Je třeba podporovat menší podniky, ne takové giganty, které si dělají co chtějí. Mimochodem - Hyundai chystá vyrábět 300 000 aut ročně... Aktivisté Greenpeace samozřejmě používají v rámci možností co nejšetrnější prostředky. Ne vždy je to však možné!
No... myslím že jsme se zamotali do typického sporu levice s pravicí:))

30.03.2006 11:52:00 | Metcheque

Taky mě zarazilo několik protiřečících věcí. Nejvíc snad to,že v tom kraji je velice vysoká nezaměstnanost, tak k čemu by bylo lidem žít v tom kraji, mít své domovy, ale žádné prostředky na přežití, když pomineme tu almužbu sociálních podpor! Tahle možnost zaměstání je pro ně obrovská naděje. Kompenzace za prodané domy, by měla odpovídat hodnotě pro pořízení nového bydlení. Máš snad nějaké řešení pro výhledově několikaleté zaměstnání těmto lidem?

30.03.2006 09:56:00 | Krtica

:o))1.4 se koná v ostravě sraz Literu, nevím, jestli jsi o tom už slyšel. Pokud budeš mít čas, rádi tě uvidíme, navíc jsi nejspíš z Ostravy, neměl bys chybět. A jak bylo na horách:o) co škola:o) Měj se hezky, s životem válčící Sunny

25.03.2006 20:04:00 | Sunny

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí