Sbírka: Sigangelium
Náš Otče,
víš, že máš i dcery,
co nepřizval jsi ke stolu?
Zas syny lidské v domě vítáš,
když tvoje dary utratí
a s prosbou se ti navrátí.
Ach Otče,
kde je naše místo?
Snad na strništi, na poli,
kde mrzne, fouká, mrholí?
My čekáme tě tisícletí,
až vyjdeš k nám,
ty, Otče sám.
A vyslovíš:
I vy jste moje děti,
ne méně, menší, podlidské.
Až otevřeš nám uzamčené dveře.
My dcery, Otče,
čekáme tě a budem stále tiše stát.
Vždyť jednou možná dočkáme se,
že nasytíš i dcerský hlad.
01.06.2026 14:27:44 zbloudilý
1) ...To vše souvisí s historickým a společenským prostředím starověkého Blízkého východu(patriarchální společnost), kde byly rodokmeny, dědictví a politická moc obvykle vedeny po mužské linii.
2) ... chápalo se slovo "muž" i jako člověk nebo lidstvo, nikoli výhradně muž. Stejně tak v angličtině man, i v jiných jazycích ovšem. Takže pokud jsou bible a jiné texty přeloženy vyloženě takto, či záměrně cíleně, neznamená to, že to nebylo myšleno i v množném čísle.
3)... Žalmy jsou převážně modlitby, písně a básně. Nevidím tedy souvislost s nějakým feministickým postojem s vynecháním ženského pohlaví. Angličtina je taky taková. A neslyšel jsem nikde, že by se ženy cítili ublíženě. I když s tím soucítím a taky se mi to nikdy nelíbilo mluvit v mužském rodě nebo ve všech.
4) ... V některých biblických pasážích hebrejské adam nebo řecké anthropos znamenají člověk či lidstvo obecně. V takových případech by překlad pouze jako muž mohl být zavádějící. Tudíž stále moc nechápu postoj k tomuto problému. Chápu rozhořčení, ale chybí tu širší kontext a pochopení daného problému, který je mnohem hlubší, než se zdá.. Politika, doba, a hlavně ti, co to napsali a později propagovali. Doporučuji studium hlavního problému této filozofie, jazyka a později náboženství. Odkud se to vzalo, kdo to udělal a proč. Ti, kteří to udělali, stále tiše vládnou Babylonské věži dodnes :(
01.06.2026 15:13:09 Alegra
Já tyhle odpovědi znám, opakují se pořád dokolečka. A po pravdě to řeknu takto.
Jsem tady dnes. Otevřela jsem bibli jako ji otevře muž. Nebyla jsem jí oslovena jako muž. Nebyla jsem v ní oslovovaná jakožto dcera, jako je oslovován muž jako syn. Upravujeme genom, plánuje se let na Mars, jsou umělé inteligence, očkování proti některým formám rakoviny, vyvíjí se umělé orgány, rozvíjí se kultivace masové tkáně bez velkochovů, rozvíjí se perovskitové folie, které jako solární systém pokryjí všechno od aut po celé kapotě, přes budovy, budou v oknech, budou všude, to a mnoho dalšího.
A já jakožto žena v tom všem otevřu knihu knih, to podle čeho vznikala civilizace, jíž jsem součástí. A na rozdíl od muže necítím přijetí, uvítání doma a nebo obrovskou péči, kterou pro muže právě v Bibli mají muži připravenou. Cítím vykořenění, odmítnutí, vymazání, jsem druhotná, jsem komparz a křoví pro protagonisty světa a především genitální stroj na výrobu synstva. Oslovení dcera není. Oslava narození dcery není. Nikoho žena nezajímá pokud není v nějakém vztahu k samozřejmě muži, který je protagonista světa a hlavně jedinec především vztahu s bohem. A ženě k bohu právě takový muž překáží, protože žena může mít vztah s bohem jen přes chlapa, který je u boha ten na první místě - ten podle jeho srdce.
Nechci to rozebírat dál. Ale můj prožitek při čtení bible byl hrozný - šok, lítost, odcizení a především pocit absolutního opuštění. Takže... kde jsou dcery, když synstvo je tak vyvýšeno do naprosté stratosféry? ZVLÁŠŤ V SOUČASNÉ DOBĚ? Je to odůvodňováno historicky a na to, jak se cítí současná žena při tom čtení se naprosto a dokonale nekouká. A proč?
Protože žena má být hlavně moudrá a má být přece moudrá stále. A moudrá žena všechno pochopí, všechno přijme, všechno polkne. A chlap je pak spokojený, protože má všechno, ženská s podřídí a nastane pohoda. Ne. To není pohoda. To je příjemný večer díkůvzdání v otrokářské rodině, kde na chvíli pár otroků pustili ke stolu. To je hezký zápas mezi dozorci v koncentráku s vězni, kdy jim dali najíst a dokonce nechali dozorci vězně vyhrát. To není pohoda. To je pokračování otroctví, odkud se ženy snaží vymanit 5 tisíc let. Jen se to neustále omlouvá historií.
01.06.2026 15:56:13 zbloudilý
Kdybych měl hudrovat nad vším, co se mi nelíbí, nedělal bych nic jiného. Proto jsem odepsal, protože s tím nesouhlasím. Nikoliv jako muž, ale s tím, co bylo napsáno nahoře i dole...
nicméně možné vysvětlení jsem podal. To, že to nebylo pochopeno, je věc jiná. Osobně jsem četl všechny tyto knihy kvůli jiným důvodům než kvůli ztotožnění, či takovým věcem. Každý si tam najde něco jiného. Záleží na přístupu. Nehledě na fakt, že byla upravována tolikrát, že nemůže být brána vážně. Mějme na paměti fakt, že všechny stávající náboženství vychází z jediného původního a každé si to personifikovalo podle sebe. Kopie kopie...jen jiná jména. Zlo plodí jen zlo.
Snažím se na problém odpovědět slušně a poukázat na širší záběr než je tunelové vidění věcí. Nezabíhám záměrně do detailů, to je na každém, s čím se vlastně spokojí, a já určitě nejsem jako ostatní a můj pohled je velice svérázný oproti běžným lidem ;)
01.06.2026 16:10:17 Alegra
A já se snažím vysvětlit, jak mi je, když vidím něco pro nás a ano i pro mě tak nesnesitelného. Ale je to relevantní. Zdá se, že asi moc ne, protože je důležité hlavně to, jak to vnímá protagonista. Dá se vysvětlení, není přijato, pokrčí se rameny, usměje... vždyť chlap má. Žena ne. Její problém, má kleknout, vykou..ti a nebo může táhnout do lesa. Ano, to je velmi častý přístup.
01.06.2026 16:43:41 zbloudilý
Nechápu jaksi sexuální narážky a přirovnání. Náboženství je téma, kterému podle mě rozumí čím dál méně lidí než modernímu světu. Tam bychom mohli poukázat na větší zrůdnosti než ty v Bibli a dát jasné příklady, kde se nedá polemizovat s výkladem, který je mlhavý jako sama kniha.
Ale s něčím souhlasím, a to s tím, že druhý má možnost odmítnout cokoliv a kdykoli odejít. Be’ezrat HaShem :)
01.06.2026 16:49:12 Alegra
Ano, žena může odmítnout. A pak mít ono příslovečné NIC, když samci je naservírované VŠECHNO. To je pravda. A právě to je ten zločin. Ale má smysl to vysvětlovat příslušníku bohem, biblí a všemi náboženstvími preferované poloviny druhu? Myslím, že asi ne, protože chlapa ve skutečnosti nikdy nezajímá, jak odporně a hnusně je ženě, která vidí ten brutální zločin mužské vyprioritněnosti. Samec přece obdařen je a ne zrovna málo. Však já vím.
31.05.2026 19:28:23 Ross
Bibli nezměníme, změňme současnost. Velmi krásné :-))
01.06.2026 14:00:15 Alegra
Bible by se dala změnit, kdyby byla vůle. Ale jak se říká u nás na Chodsku: Když se něco nechce, tak je to horší, než kdy se nemůže. A vám, mužům, ve skutečnosti její podoba vyhovuje. V tom se snad shodneme. Pro muže prostě nemá chybu - bez ohledu na míru zločinu, kterou představuje pro ženy.
31.05.2026 15:18:44 jablonka
odvážne...keby som mala gule (haha)... napísala by som žalm :)
Nie, dobré to je... ibaže väčšina žalmov, čo sa mi páči, je skôr oslavnej podstaty...alebo takej prosebnej ...137 napr. ...rovno aj pop music prebrala...
Nápad je to výborný
31.05.2026 19:29:50 Alegra
Děkuji. Nevím jestli odvážné. Ale při té zběsilé záplavě synů, jako by pro dcery nebylo oslovení, pohledu a ani pozvání dál. O kolik horší než starší bratr v podobenství o marnotratném synu.
31.05.2026 13:10:48 AlešValčík
Neviděl bych ,že za to může Bůh a nevinil bych ho z toho. Možná je to jen chybnou interpretaci písma..
Píše se : Vy muži milujte své ženy tak, jako Ježíš miluje svoji církev.
Ježíš je Bohem ( svatá Trojice - otec, syn a duch svatý)
A když se zamyslime nad láskou Ježíše Krista, tak jeho láska je nekonečná a věčná..
Bůh nerozděluje lásku mezi může a ženy ( myslím tím, že by si řekl: a tak muže budu mít rád více, miluje všechny stejně)
Žena v písmu.. není podřadnou...
...
mám rád texty s náboženskou tématikou, ale jak už jsem několikrát zmínil, když jsou psány a respektem, tady si nejsem úplně jistý, promiň.
Ale poezie je to určitě dobrá. Protože vyvolává silné pocity a emoce..píšeš velmi dobře, jen mě osobně asi dělá problém ten obsah.
...
Třeba jsem jen špatným teologem a všechno si to špatně interpretuji..
Kdo ví, snad se za komentář nebudeš zlobit, ale měl jsem potřebu se vyjádřit.
31.05.2026 13:20:41 Alegra
Se vší úctou, tohle mi nestačí. Hlavní je pro mě prožitek těžko popsatelného zklamání, které jsem z Bible zažila. Třeba... že ani v jednom podobenství nefiguruje dcera. A je-li Bůh otec, jaké je důležitější oslovení pro ženu? Nebo že pokud máme v bibli příběh, tak je to jako příběh mezi lidmi, ale bůh tam fakticky nevystupuje. A když už vystupuje, tak se jí neptá na intelekt, ale jen na svolení k použití dělohy. Naprosto brutální chlapost všech žalmů. A co je žalm. Křik člověka k bohu. Nebo máte pocit, že David nikdy nekřičel dojem i když třeba nebyla pravda až taková? Já oslovení "dcero" nevidím. Jen jedinkrát to řekl Ježíš a pak ani nepoužil v žádném podobenství. Jednou mluvil o oživlé dceři, ale to není oslovení. Jinde to není, krom synonyma pro nějaká města. To je všechno. Syni jsou oslovováni velmi často. Není oslovení "dcero" ani v apokryfech. Hledala jsem to tam. Není to nikde. A přitom... co je důležitější. Takže... ví vůbec, že má i dcery, které jsou v mrazu, dešti a hladu na poli a čekají tolik tisíc let, co zve ke stolu muže? To je ta otázka.