Triumvirát literátů, které nelze minout

Triumvirát literátů, které nelze minout

Anotace: Jsou věci, které za to opravdu stojí.

Werner Steinberg / Den je zamilován do noci

Neposlušnost mládí a vzdor k nechtěnému, nenaplněné očekávání rodičů a seberealizace, která není jen neschůdná, která je ukrutně bolestná.

Heinrich Heine, básník 19.století německé milostné lyriky a cestovatel v duši trýzně. Životopis je také o tom, že bez peněz nejen do hospody nelez, natož do světa, kde má-dáti/dal nemá alternativu. Kniha o vášni, lásce k sestřenici - dceři mocného strýce Solomona, bankéře v Hamburku. Vše navíc komplikováno vztahem k bankrotujícímu otci a udřené matce.

Životní příběh o ustavičném zápase mládí literáta s nepochopením a existencí umělecky nepřátelského světa a samotou duše. Cestou provázenou finanční depresí v kapsách rozervaného snílka a tuláka s necestou k mocným nakladatelům. A také o exilu v Paříži, když byl doma nejen pranýřován ale i zakázán. K tomu patří i celoživotní rozepře se samotným piedestalem literatury 19.století Německa se jmenovkou Goethe.

Umělecká linka, která spojuje H.H. s dalším autorem /generačním následníkem/ je jeho čtyřdílná sbírka Obrazy z cest (1826-1831). Je to směs ostrých postřehů, politických i satirických narážek, lyrických obrazů z přírody a vášnivých polemik s nacionalismem, militarismem apod. Za povšimnutí stojí i přátelství H.H. s Marxem, nicméně zde brzy H.H. zaujal tvrdé stanovisko, že komunizmus je zákeřným nebezpečím a katem pro kulturu.

G d.M- Kulička a jiné povídky (vydání z r.1957)

Asi nemá smysl opakovat břitkost pera tohoto velikána francouzské literatury. Jen snad malá zastávka právě u povídky Kulička. Lehké to ženě kurtizáně, která svou morálkou a lidskosti hravě strčila do kapsy  bohatce peněz, nikoli však duše.

Za mimořádnou pozornost  v tomto vydání povídek stojí mohutný doslov v rozsahu magisterské práce. Precizní životopis, bibliografie, rozbor autora ze sklepa po půdu. Pozorně jsem četl, kdy bude specifikováno, že Gd.M se nakazil syfilis. Nic, nic, až v poslední větě: “zemřel na paralýzu. I to slovo „progresivní“ bylo moc pro cenzora Rudé chátry z „Hlavní správy tiskového dohledu“. Mezi námi Gd.M vedl převelice bouřlivý společenský život při své literární činnosti. Vlastně ani nemusel cestovat, vše mu dopodrobna vykreslily divadelní subrety jedoucí na heroinu a éteru a ostatní procházející ženy, zvané kurtizány. Obě sorty většinou ponejvíce s „uměleckou nemocí“.

Možná by to mohlo být módně bulvárně šokantní, kdyby to nebylo zároveň smutné. Stejnou nemocí se na stejném místě nakazil i desperát Uljanov, živený průmyslníky Německa a Švýcarska.  Zrovna ten Uljanov, co byl geniálním plánem gen.Ludendorffa, via Finsko nasazen r.1917 do Saint Peťerburgu, čímž došlo k rozeštvání, rozvratu a zřícení imperátorského Ruska a zahájení občanské války s nekonečným a nedokončeným vražděním vinných i nevinných.

Axel Munthe- The Story of San Michele (Kniha o živých a mrtvých) 1929

Kniha veleúspěšného švédského lékaře, znalce života a duší lidí i zvířat. Neuvěřitelně velký přesah rozměrů knihy do dějin, slavných osobností té doby (2.pol.19 + 1.pol.20.století) a navštívených míst po Evropě. Francouzská bída i noblesa, italská grácie, německá komická ordinérnost, švédská drsnost a krystalická poctivost života Laponců.

Z vděčnosti k lékaři a zachránci Neapole Italská republika věnovala pozemek, tedy území vily San Michele na ostrově Capri Švédskému království, za pomoc při likvidaci cholery v r.1884. Vily, kterou stavěl Dr.Munthe i vlastníma rukama na základech Tiberiova paláce. Lékař nejchudších a závoveň i těch nejslavnějších, nejbohatších a všemožně urozených. Tu knihu je nutno výjimečně „kousat“ slovo po slovíčku, přepečlivě. Spousta materiálu mezi řádky. Kdo se do knihy opravdu ponoří až na dno Modré jeskyně s mramorovým dnem nezbyde mu, než také prolistovat osud a poznat činy římského císaře Tiberia Julia Augusta, z urozeného rodu Claudius. Neboť mýty a balast doby je nejlépe nastudovat, utřídit a uložit v podobě, která je blízká skutkům té epochy.

Stojí za to alespoň prohlédnout virtuálně Vilu San Michele na Youtoube.com

Mimo turistický vrchol jsou pro návštěvníky a badatele volné dny, nebo popřípadě vstup a konzultace za nevelké vstupné.

--

Všichni jmenovaní literáti – v přeneseném slovy smyslu hlavní osoby a autoři mají mnoho společného.

V tom záporném je spojuje příjice, syfilis, nebo taktéž nemoc známá jako progresivní paralýza. Nemoc umělců a bohémů s dlouhým, špatným až krutým koncem. Ti první dva / a také desperát Uljanov/ ji chytili  v Pažíži a ukončila nezadržitelně jejich pozemskou pouť.  Dr.Munthe ji léčil, byl i osobním lékařem G d.M.

V tom kladném smyslu je pak pojí genialita v různých oborech liského konání. I když to bylo pro ně těžké a někdy i riskantní (epidemie cholery a vztekliny, popř.šílenství), obaleni pomluvami a nevraživostí, zůstali lidmi s velkým srdcem, nebo duší, chcete-li. V těch knihách je dosah a zrcadlo i dnešní doby.

Autor Lesan, 09.03.2018
Přečteno 327x
Tipy 9 ... Tip / Supertip