Učitel a jeho žák

Učitel a jeho žák

Anotace: -- Směr diktátu ještě nikoho neposunul k volnosti ale jen za ploty ohraničené mantinelem..udělá z umění lágr a zadupe chuť tvořit

--


Učitel došel k dívce co malovala krajinu podle předlohy jeho obrazu,takové to poetické zátiší,jen tráva tu byla taková trochu modrá.Najednou se zarazil a udiveně se zadíval na její dílo,pak na samotnou malířku.
„Proč jste namalovala zelenou trávu,holka nešťasná,kde vidíte zelenou?“
zeptal se a povysunul si brýle aby lépe zaostřil na výtvor.
„Ptám se znova, kde jako vidíte zelenou trávu? Pokud já vím, je namalovaná modrá tak něco je nejasné?“ odstoupil od díla a pak vzal do ruky obraz který maloval on sám a získal za něj ocenění.Chvilku na něj hleděl s posvátnou úctou,pak ho téměř s obřadnou svátostí pomalu umístil do stojanu před sedící dívkou.
„Takže modrá děvče,modrá jako nebe,jste snad barvoslepá a nevidíte co máte
jako předlohu?“
Chvilku nastalo ticho jen výměna pohledů mezi žákem a učitelem než kdosi upustil něco na zem a to jejich oční kontakt přetrhlo. Dívka si odkašlala pak se postavila ,položila paletu i štětec na stolek potřísněný od barev a zahlédla oknem prolétajícího ptáka,úplně cítila jeho volnost a svobodu. Nadechla se a promluvila,dívajíc se učiteli zpříma do očí,ani on pohledem neuhnul stranou .„ Maluji podle toho co já vidím svýma očima. Nechci malovat modrou trávu když ji vidím zelenou a svěží,nechci tvořit podle někoho,být jeho kopií bez vlastní fantazie a myšlenky. To umění zabíjí.“
„Ale vy máte vidět obraz tak jak jsem ho namaloval já!.“ zvýšil hlas učitel a pak se rychle rozhlédl po ateliéru,ostatní žáci rychle zabodli
pohledy do výkresů před sebou.Muž se napřímil a ztišil hlas ale vibrace
zvuku dávala znát potlačované zuřivosti co v sobě horko těžko tlumil.Cítil vztek že si studentka dovolila odporovat jeho názorům a neobdivovala jeho dílo jak ostatní.
Přistoupil k ní blíž až cítila jeho horký dech na obličeji a poodstoupila, ten těsný kontakt ji omezoval ,měla pocit že se dusí. „Víte vy vůbec jakou jsem získal cenu za ten obraz?“ utřel si z čela studený pot a promnul ruce,dívka se ani nehla ,vzduch by se dal v tu chvilku krájet. Pak znovu ukázal na svůj obraz a pak na její s výrazem opovržení ve tváři. „Vidíte ten rozdíl ,vidíte ho a nebo jste slepá,hmm ? “ Studentka ještě více couvla dozadu ,jen tak jak to místo dovolovalo a tím si mezi sebou a učitelem vytvořila volnější odstup,víc kyslíku. „ Váš obraz je sice hezký ale to je vše,nic ve mě nezanechává,nic při pohledu na něj necítím.
Mám pocit že je falešně vyumělkovaný a chladný bez hodnoty něčeho víc hmatatelnějšího.Pro mě jsou přitažlivější jiné obrazy a vzory,bez urážky.
Umění je nekonečné a má mnoho pohledů.V tomto obrazu necítím vás
ale někoho cizího,jakoby ten obraz ani nežil jen přežíval z dozvuků díla které bylo inspirací,jen vy jste ho skoro celé zkopíroval k obrazu umělce
kterého obdivujete,nic ve zlém ale není tam vaše cítění ani srdce.Proto je pro mě obraz sice hezký ale jako celek nezaujal.Nemám ráda vnucování cizích
pohledů a něčeho co necítím stejně,to už bych nebyla já ale vlastně vy a váš pohled.Takže nemůžu malovat na váš rozkaz vaše obrazy.Tolik k tomu co jsem vám chtěla říct a vysvětlit,proč zelená a né modrá..“
odhodila si z čela pramen vlasů a jemně se usmála.Učitel se však tvářil jak Bůh pomsty.
„ Vy nechápete co je pravé umění holka jste zabitý případ pro umělecký svět..ale dám vám ještě šanci,vemte si čistý výkres a namalujte to znovu.“ Dívka ale byla rozhodnutá ,tohle pro ni není ta správná cesta ,nenechá si nic vnucovat a nařizovat. Pak by její tvorba nebyla její ,nic z ní co by dílu vdechla ,její pohled a cit pro barvy by se ztratil. Nechtěla vidět očima někoho kdo si nepřipouští vidět umění jinak než svýma očima a razit to neochvějně do lidí kteří když se nechají ovlivnit jeho učením,stanou se jen legií dalších chodících kopií..a to věděla jistě že touto cestou jít nechce. Učitel neposlouchal názory jiných,zadupal je předem než by byl schopen se nad nimi zamyslet a diskutovat i o opačném pohledu než měl on sám na umění. Umění přece žije a vyvíjí se ,dýchá a roste,má nevyčerpatelnou zásobu fantazie a směrů. Hranice ho svazují a berou svobodu vyjádření i duši ..protože ta duše v každém díle je skryta..city, slzy,bolest i radost a tu za nás když dílo tvoříme žádný učitel neprožije a nemůže ani za nás cítit.
Studentka si vzala svou brašnu a podala učiteli svůj obraz se slovy že nic nepředělá, pokud bude trvat na tom aby malovala podle jeho šablony. Pak pro ni už umění v jeho podání ztrácí smysl. Pokud učitel v žáku zadupe jeho možnost vyjádření a vlastní kreativitu,zabije v něm i chuť dál tvořit. Naštěstí mnozí velcí umělci si vytvořili vlastní cestu ,vyslechli názory ale vzali si jen to co cítili uvnitř sebe že je správné.Směr diktátu ještě nikoho neposunul k volnosti ale jen za ploty ohraničené mantinelem..a dál se nesmí ,protože to už není umění ale sračka,decentní vyjádření k dílům co dříve byla neuznaná a později se vychvalovala do nebes.

V ateliéru bylo k zalknutí a hrobové ticho. Dívka položila obraz na zem a zapřela ho o stojan vedle obrazu učitele. „ Vy odcházíte z hodiny dámo?“ pokrčil rameny a ukázal ke dveřím..„ Nebudu vás držet,takto se nikdy s vaším vzdorem nikam neposunete a zůstanete pořád jen mazalem..“
Dívka se naposled ve dveřích ještě zastavila a pak se usmála. „ Možná ano ale naštěstí vy o tom nerozhodujete“ ..ZAVŘELA DVEŘE..

Ještě ten den v ateliéru navštívil učitele jeden uznávaný umělec kterého zaujal právě obraz studentky která skončila a odešla. „ Kdo maloval tento obraz pane Holešovský,je to famózní dílo,ta barva trávy ,neuvěřitelné zachycení světla,rozený talent. Znáte autora , rád bych se s ním setkal osobně..vystihl přesně krásu a cit pro detail,ten obraz si žije svou atmosférou a to je neocenitelné v umění“
Učitel se podrbal na bradě a cítil až přímo nechuť k obrazu dívky. Ale nakonec jeho pýcha přece jen trochu splaskla a tak dal umělci spojení na dívku. Ten ještě chvilku pozoroval obraz a pak zatelefonoval mladé malířce ..učitel se potichu vytratil z ateliéru ani si neodnesl svůj obraz který si vždy po hodinách odnášel do pracovny kde ho nechával u okna a kochal se pohledem na něj..
Autor xoxoxo, 08.11.2012
Přečteno 579x
Tipy 17 ... Tip / Supertip
Poslední tipující: Draconian, Bakchus, enigman, Aťan, Joe Vai, ewon, Sio, Miriska, ,
ikonka Komentáře (16)
ikonka Komentujících (12)

Komentáře

Naprosto pravdivá povídka (nikoliv úvaha). Umění je svobodné...nebo by alespon mělo být takové. Kouzlo výtvarného umění či literaturi...nebo jiného směru ej právě v tom, že ho tvoří lidé. Každý je jiný a může tedy stvořit něco vlastního...jedinečného.
České školství. Je to o lidech. takže můžete natrefit na skvělé pedagogy, kteří vás opravdu něco naučí...ale taky na pedanty, kteří se chovají jako muž v povídce...tedy mají jen svou pravdu.
Samozřejmě malba má své základní pravidla či postupy, které vás naučí..které ybste si měli osvojit. Až je budete zvládat, měli byste ovšem dostat možnost rozvést svůj vlastní talent.

25.02.2013 11:18:42 | Draconian

Nedej se zmást negativním komentářem.Práce má styl,čte se lehce a má duši.Otázkou,zda je to povídka či úvaha,se nezabývám.Jde o podstatu a ta je dána.

11.02.2013 14:04:00 | Bakchus

podle mě povídka, ne úvaha :)

08.11.2012 18:22:38 | ewon

Souhlasím.

08.11.2012 18:32:53 | Jan Voralberg

Umění se nedá spoutat pravidly. Řemeslo naopak musí pravidla ctít. Umělec by měl znát řemeslo a k tomu přidat něco svého. Ten učitel nebyl moc dobrý ...

08.11.2012 17:56:02 | Sio

Dokonalá demagogie. A co třeba obecné zásady, jak pracovat s barvami a vodou, aby obraz nebyl flekatý, rozpitý a nechával tak za sebou onu co nejvíce oživlou jedinečnost autorem subjektivně snímaného okamžiku?

08.11.2012 17:09:19 | Nikotin

Souhlas s Mango, co víc říct.

08.11.2012 17:38:52 | vrbák

Souhlasím s vrbákem.

08.11.2012 19:05:16 | Aťan

Nikotine, chápu, co máš na mysli, a souhlasím, že aspoň co se týče techniky, může existovat jakási objektivita. (Zároveň je dobré připomenout, že některá díla patří mezi zásadní a dobrá, ač vznikla mimo všechna pravidla zlatých středů.) Ale- co je teď tvé poselství? Začíná se to jevit jako boj pro boj, řeči pro řeči atd. Nemůžeš "to" ani "se" cpát každému a cpát jakékoli "to" lidem násilím. Rozvoje nikdy nedosáhneš tím, že mu jeho "špatné" knížky hodíš na hromadu a demonstrativně zapálíš. O tom to přece být nemusí a NEMÁ. Tvé věci jsou některé super, některé dobré, v některých je potenciál závislý na létech dozrávání, ale všechno je to teď v tom oparu jednadvacetilétého umělce, který jednou sklidil úspěch a teď si ho chce nárokovat, přitom jako umíněný děcko kope kolem sebe a neumí se povznést ani nad existenci jiných perspektiv. Takový mám dojem, a olej do ohně lít nechci.

08.11.2012 17:37:05 | Mango-Holka

Jen jsem tady na tenhle výtvor od xoxoxo musel zareagovat, neboť tím učitelem v textu mám být samozřejmě já- byť se to dá z její strany krásně popřít.

08.11.2012 17:51:25 | Nikotin

no a i kdyby, tak se z toho neposer, to tě tak šokuje po tom co děláš, že tě někdo nevidí jako hvězdu, co.

08.11.2012 19:24:47 | CCGREE

CCGREE ještě před pár dny jsem se skutečně domníval, že hovořím s důstojným oponentem... Po včerejším a dnešním dni je mi však více než evidentní, že na takový titul, ještě nemáš určité zásadní věci týkající chování na tomto serveru, a vůbec celkového postoje k čemukoliv, dostatečně uspořádané v hlavě.

08.11.2012 19:32:57 | Nikotin

Nesouhlasis s tim, co napsala nebo se ti nelibi jak to napsala nebo se ti to nelibi, protoze jsi se rozhodl vztahnout to na sebe. Vcera jsem byla zticha, dnes uz nemuzu. Kdyz uz musis sem do komentu neco napsat, tak neco, co se vztahuje k dilu samotnemu a ne tve paranoidni predpoklady. A napsala to moc pekne.

08.11.2012 19:16:10 | Miriska

Nemusím to na sebe ani vztahovat. Nevidět to v tom a znát situaci posledních dní by muselo být věcí ryzího uvedomělého pokrytectví.

08.11.2012 19:19:19 | Nikotin

Myluju svého učitele výtvarky. I ta největší ,,patlanina" je pro něj umění a známkuje ne podle toho, jak je to hezké, ale podle toho, jak jsme se snažili. A to se mi na něm líbí nejvíc. Nikdy bych neměnil :).

08.11.2012 16:45:41 | Grakon2702

Myluješ tvrdě ti povím. :))

08.11.2012 23:22:17 | Jan Voralberg

© 2004 - 2020 liter.cz v1.4.9 | Facebook, Twitter