Podstata morálky

Podstata morálky

 

Chce-li dobrý vojevůdce pozvednout morálku svého mužstva, nesnaží se vojáky poučovat o tom, co je dobré a co špatné, ale hledí pozvednout jejich odhodlání k činům. Musí mluvit a jednat tak, aby pocítili, že jejich pravá touha hoří pro společnou věc síly, hrdosti a víry v sebe. Jeho apel nesměřuje k jejich rozumu, ale k jejich srdci. Nejinak je tomu ve sportu, který býval vždy průpravou k čestnému boji a zdravému sebevědomí. Morálka není dána prvotním poznáním dobra a zla, nýbrž silou vášně horující pro spravedlivý a důstojný život. Teprve z takového života lze odvozovat stupnici etických hodnot. Po staletí planých etických imperativů jsme málem už zapomněli, co je to vlastně morálka.

Autor Zoroaster, 16.07.2023
Přečteno 80x
Tipy 3
Poslední tipující: Kubíno, šerý, Krahujec
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Dnes se říká spíše etika než morálka. Asi to bude tím, kolik amorálních činů se ve jménu morálky v historii provádělo. Základním lidským právem nemůže být právo silnějšího. :-)

20.07.2023 15:06:38 | Lighter

Tak tohle již kdysi dávno aplikoval Alexandr Veliký, který byl pro svůj lid téměř BOHEM. A o jeho životě a kdo jej vychovával není třeba mluvit.
S tímto vším je spjata psychologie, kterou jistě tito velcí vojevůdci ovládali a téměř všechny přiklonil na svou stranu přesvědčením.
Na druhou stranu na světě existovali vojevůdci, kteří fungovali na stejném principu
jako např. Adolf Hitler, který doslova veškerou psychologii" omámení davu" cvičil i před zrcadlem a výkřiky před obecenstvem vyústily v nekontrolovatelná zvěrstva.
Všechny spojovala disciplína, morálka a ovlivnění někým, kdo pro všechny byl "králem". Od pradávných dob, až po současnost to má stejnou strukturu, na kterou lidé slyší. Jde o to , kdo se stane motorem veškerého boje dobra a zla. Takový Dalajláma by asi popsal morálku bytí mnohem objektivněji - propojenou nejen vírou.....
Rozhodně dobré téma pro společnost k zamyšlení.

16.07.2023 21:01:11 | Krahujec

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí