Anatomie poznání

Anatomie poznání

 

Lidské poznání

Cesty lidského poznání jsou většinou předurčeny nedostatkem smyslu pro objektivní realitu.

 

Euforie poznání

Získal přesvědčení, že dospěl k jádru věci, zatímco jen tuší, že vůbec nějaké jádro existuje.

 

Nejvyšší poznání

Nejvyšší poznání je vždy to, které zpochybní vše, čemu jsme dosud věřili.

 

Poznání dobra

Skutečné dobro poznáme teprve tehdy, když přestaneme věřit, že existuje dialektika dobra a zla, že existuje Bůh a Ďábel. Dobro není danou věcí v čase, ale přítomným výdobytkem nadčasovosti lidské touhy.

 

Vědění

Vědět znamená vidět ostře omyly druhých, ne však nutně omyly vlastní.

 

Poznání lásky

Kdo poznal vášnivou lásku, kdo alespoň jednou okusil výšiny okřídlené slasti, už nikdy nebude dobrým manželem.

 

Krok do tmy

Poznání nového vyžaduje vždy alespoň jeden krok do tmy.

 

Metafyzika

Znakem přehlíživého přístupu k poznání jsou všezahrnující odpovědi. Mluvit zasvěceně o veškerenstvu může pouze hlupák nebo kněz.

 

Projev moudrosti

Projevem moudrosti není schopnost pojímat svět v jeho složitosti, objevovat stále důmyslnější a rafinovanější vysvětlení všech jevů, ale dát hloubku jednoduchým a prostým odpovědím.

 

Začarovaný kruh

Váha věcí je dána mírou poznání jejich hodnoty. Poznáním věcí vážíme jejich hodnotu. Chyba bude asi v tom, že hodnotou rozumíme přivlastňování.

 

Hodnota poznání

Pokud si vyjádřením hodnoty přivlastňujeme svět, je touha po poznání okázalým projevem vůle k moci.

 

Váha pravdy

Věcí největšího posměchu a opovržení se stal pojem pravda. Z nejvyšší ctnosti se stala nejnižší zaujatost. Chválím novodobou podezíravost ke všem hledačům pravdy, kteří opustili život na zemi a s lucernou míří ke hvězdám. Vesmír je tak nepředstavitelně prázdný na to, aby se vzrušil bledým svitem lucerny. Pravda nemá nekonečný rozměr ani trvání v čase. Je výdobytkem současné vůle k životu a její protiváhou na druhé misce vah, jejím kritériem pravdivosti je vše, co životu brání. Proto je dnes její váha paradoxně větší než kdykoliv jindy.

Autor Zoroaster, 18.07.2023
Přečteno 75x
Tipy 4
Poslední tipující: Lighter, Fialový metal, mkinka
ikonkaKomentáře (1)
ikonkaKomentujících (1)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je toho i na mě mnoho. Co tak seriál výroků? Delší texty dnes lidé nejsou schopni smysluplně strávit. Pak není už síla diskutovat o tématu. Proto sám dávám kratší, pokud to, co chci, jde jednodušeji vyjádřit, aby to bylo stravitelnější. :-)

19.07.2023 16:30:45 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí