Původ násilí

Původ násilí

 

Násilí je projevem nedostatku síly. Ne síly fyzické, ani morální nebo duchovní, nýbrž síly vůdčí. Pouze silný vojevůdce dokáže stmelit řady svých žoldnéřů a zabránit vnitřním půtkám. Vojevůdce tak pořádá vůli k moci v srdcích těch, kdo se na ni chtějí podílet. Nikoliv vládnout, ale být ovládán ve jménu kmene, jímž sílí strom společného růstu k hrdým plodům zítřka, to je touha většiny z nás. Vědomí, že se s námi počítá ve společné věci, stačí mnohdy k tomu, abychom odpovědnost za směr a cíl s radostí přenechali druhým. Kde chybí vůdčí síla, nebo alespoň vzor rozvážné odhodlanosti a nezlomné převahy, tam vyrůstá násilí z morální nouze a ze strachu před prázdnotou bytí. I mnohá zvířecí společenství sociálního charakteru se vyvinula cestou přirozeného výběru k potřebě a respektu silného vůdce.

Původ násilí současné doby hledejme v rodině. Pojem rodu a rodové hierarchie měl ve starých dobách zásadní význam. Vědomí rodové příslušnosti dávalo člověku pojetí vlastní hodnoty. Vážnost a odhodlání starších zachovat rodové zvyklosti vyvolávaly pocit dobra, které bylo silnější než jakákoliv zvůle. Jaký vůdčí princip však může mít váhu v moderní rodině, kde vládne bipolarita zájmů podepřená druhotnými pohlavními znaky? Křesťanské zákony na to pamatovaly tím, že přikazovaly ženě bezvýhradnou poslušnost muži. Nevěra ženy byla ve středověku hrdelním zločinem. To je základ křesťanské sociální etiky! Vůdčí síla v rodině měla poprvé v historii represivní podporu zvenčí. A jako taková ztratila respekt. Tak, jako veškeré zákony vycházející z křesťanské kultury jsou svojí povahou represivní a skličující. Kmenová společenství žádné zákony nepotřebovala, zárukou spravedlnosti byl stařešina, náčelník či rada starších. Jediným a dostatečně odstrašujícím trestem bylo vyloučení jedince z kmene. Zde nalezl svůj původní a pravý smysl institut pokání a odpuštění, jímž byl provinilec přijat zpět mezi své.

Autor Zoroaster, 21.07.2023
Přečteno 81x
Tipy 1
Poslední tipující: Lighter
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Každá disciplína je násilí, když není přijímána dobrovolně. Kdo si neumí vládnout sám, potřebuje násilného Vůdce? Historie je této nedostatečnosti lidské plná. Někteří lidé, hlavně vůdčí typy, tvrdí, že jediné důležité v historii jsou války. Dobré, prý z dobrých důvodů. Jakoby nějaká taková někdy byla. :-) Zvláštní, že rodově patriarchální systém má odjakživa etiku plnou represivního násilí? Ani ne, je to přece systém válečnický. Ještě ti tam chybí mluvit o přirozené, takže ne-mocensky pozitivní "autoritě" a neplést s negativním pojmem "autoritativní", jak se dnes v lidských představách běžně děje. :-) Zajímavá úvaha, ale vlastně nesouhlasím. Nějak moc mi to přijde machiavelistické. Moderně se říká pragmatické.

21.07.2023 13:41:45 | Lighter

Nevím, co míníš výrazem "rodově patriarchální", ona totiž patriarchální hierarchie platila ve všech kulturách a civilizacích minulosti, s výjimkou té současné (cca posledních 150 let od zrušení otcovské moci). Mimochodem teorie války jakožto přirozený evoluční princip vznikla právě v této moderní liberální době. Já jsem tradicionalista a vycházím z představ o organickém společenství starším, než západní civilizace sama. Kdepak machiavelismus...

21.07.2023 14:19:36 | Zoroaster

Vlastně jsem hrdý na to, že jsem "děsně nemoderní", takže taky trochu tradicionalista, ale především humanista. Doufám, že racionální. :-) Mě se jen nelíbil ten "vojenský" tón tvého textu. A slovo "vůdčí" je hodně zprofanované historicky. Patriarchální navíc není jediné uspořádání společnosti.

24.07.2023 13:18:37 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí