Česká mentalita

Česká mentalita

 

Mentalita národa se pozná podle toho, jak se staví ke svým hrdinům a původním projevům génia. Hrdé národy předkládají světu své velké osobnosti očištěné od všech nedostatků a poskvrn, které by mohly snížit jejich heroičnost. Dokážou z nich učinit pravé legendy. Češi vždy zahrnovali své velké duchy posměchem a nadávkami, v lepším případě řevnivou ignorancí. Každý projev síly byl pro ně znakem nabubřelosti hodným nejvyšší opatrnosti a podezření. Český národ nikdy nedal světu nové myšlenky ani literaturu nového významu. Prvním a posledním intelektuálem hodným toho jména byl Jan Ámos Komenský. Pak už vše probíhalo ve švejkovském stylu. Český duch vždy planul odporem ke všemu, co ho převyšuje. K rakouské monarchii, k německé důkladnosti, k italské vášnivosti, k francouzské vznešenosti, k polské soudržnosti, k ruské tragičnosti. Pohrdal i svými vzácnými velikány ze světa hudby do té doby, než jejich génia odhalila cizina a zároveň si ho přivlastnila. Jak nepřekonatelné a impozantní dílo mohl vytvořit takový Leoš Janáček, kdyby většinu svého produktivního věku neprožil v pocitu nedocenění a odstrčenosti jako řadový učitel hudby a varhaník v zapadlém městečku na Moravě. Snad je to tím, že Češi nemají na svém území hory, před nimiž by se mohli sklonit v úctě a v úžasu nad majestátem přírody, ani moře, s jehož děsivým a nepřemožitelným živlem by se mohli poprat.

Autor Zoroaster, 01.08.2023
Přečteno 101x
Tipy 2
Poslední tipující: BArBArKO
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

naprosto zásadně a rozhořčeně odmítám hloupé úsudky typu Češi nikdy nic nedali světu...jednoznačně ti chybí vzdělání a přehled, jinak bys takovou nebetyčnou hloupost nikdy neřekl! Český národ ve všech svých odnožích a variantách dal světu tolik, že při velikosti a počtu obyvatel jsme jednoznačně na prvním místě...Čapek, Kupka, Křižík, Dvořák, Mysliveček, Kundera, Hrabal, Mucha, Heyrovský, Wichterle, Holý...těch jmen jsou desítky a stovky...
souhlasím s tím, že tito velikáni jsou odnoží jinak nevýrazného národa...ten se ovšem vyznačuje zvláštní schopností...i přes sebevětší útlak a porobu stále plodí génie, stále si udržuje humor a stále přežívá

01.08.2023 19:09:09 | stormeater

Píšu tady o myšlenkách a literatuře nového významu – nikoli o skladatelích (svého času opravdu světových), výtvarnících či vědcích, takže uber své rozhořčení. Tedy pokud nepovažuješ za velikány světové literatury provinční pisálky typu Kundery nebo Hrabala – to by byl spíše Tvůj nedostatek vzdělání.

01.08.2023 23:39:13 | Zoroaster

Mea maxima culpa, neuvědomil jsem si, že píšeš o sobě...hezký den

02.08.2023 08:47:10 | stormeater

Této poznámce sice nerozumím (nepíši v tomto aforismu o sobě), ale načekám, že se mnou bude každý souhlasit. Přeji také pěkný den.

02.08.2023 13:05:02 | Zoroaster

Řekl bych, že píšeš o minulosti. Překonané. Budoucnost je lepší, protože tvrdím, že amerikanizace (euroantlantické začlenění) postupuje rychle generačně; mládež už je kulturně asimilovaná dostatečně na to, aby se cítila jako pyšní světoamerikánci narození na území Čečny, omluva Čekie. Nebo CZéska? A není to jedno jak se ta bezvýznamná amerikánská kolonie sakra jmenuje? Jim je to volný, maj svóbodůůů, ne?...:-))

01.08.2023 13:44:25 | Lighter

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí