O lidské svobodě

O lidské svobodě

 

Vědomí člověka ani pojetí hodnot v našem vědomí nejsou něčím objektivním, k čemu každý dospěje jednoduše tím, že se prostě a nezaujatě zamyslí. Věci mají pro nás hodnotu takovou, jakou jim přisoudíme, a přisuzujeme podle obecně přijatého výměru jejich užitečnosti. Tento výměr, tento názor není náš vlastní, individuálně nezávislý, ale vychází ze způsobu života, kterému jsme nuceni se přizpůsobit.

Svoboda člověka začíná tam, kde končí jeho závislost na světě věcí tak, jak jsou mu dány. Skrze tyto danosti probíhá uspokojování potřeb lidí, člověk se snaží integrovat do okolního světa způsobem, jaký se mu bezprostředně jeví výhodný a průchodný, a tím se stává nesvobodným. Tato nesvoboda je jeho vlastní problém a nemá nic společného s někým nebo něčím jiným. Nejsme přeludy nějakého matrixu a naše svoboda je závislá jenom na nás samotných. Stačí se pro ni rozhodnout.

Autor Zoroaster, 03.09.2023
Přečteno 81x
Tipy 1
Poslední tipující: Sonador
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Typicky "konzumní náhled" na svobodu člověka, ale přesto děkuji za poučný názor.

04.09.2023 11:26:14 | Zoroaster

A já to udělám, já si do tady tohoto textu kopnu.
Ad "Obecně přijatá výměra hodnoty": Pokud by autor trochu studoval Marxův Kapitál, načetl by se mnoha repeticí slov "cena" a "hodnota". Nejsem odborník na Marxovu (a vlastně i jinou ekonomickou) tvorbu, ale zrovna to slovo hodnota ( pokud ho přeložíme jako anglické "value") odkazuje na velmi subjektivní pocit relativního přínosu pro individuum/společnost (podle Merriam-Webstera).

Ad "Svoboda jako nezávislost na ostatních": Myslím že pro to tu už slovo je. A je to nezávislost.Pro mě je svoboda vždy o maximalizaci množství využitelných příležitostí. Člověk na tichomořském ostrově nemusí mít žádné povinnosti a závazky, ale stejně se asi nebude cítit svobodný (a to ani když nebude umírat hlady) (Robinson se vrátil do civilizace dobrovolně). Z tohoto pohledu bych si dokonce dovolil odvážně tvrdit, že moderní společnost je čím dál tím méně svobodná, neboť se objevují stále další a další nedosažitelné touhy které prostřednictvím až příliš dobře viditelné ruky marketingu relativizují touhy dosažitelné.
Abych tedy sesumíroval mojí pointu, nezávislý člověk se na přátele neobrátí s žádostí o pomoc. Svobodný to udělá aby zvýšil úroveň svojí svobody, neboť tak získá více příležitostí.

04.09.2023 01:56:23 | Ovaleš

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí