O kultuře

O kultuře

 

Podstata kultury

Kultura určitého společenství není dána tím, co se lidem dává, ale především tím, co se od nich vyžaduje. A právě ono vyžadování může existovat pouze tehdy, pokud je zde někdo, kdo oprávněně vyžaduje, a na druhé straně někdo, kdo stejně oprávněně poslouchá. Znakem každé fungující kultury je proto řád, jednota morální i názorová, jednotné hodnoty a kulty společného uctívání. Jde o znaky, které sice nejsou vždy automaticky sdíleny, ale o které je usilováno všemi prostředky, a to jak prostředky duchovními (výchova, kázání, vzdělávání) tak prostředky mocenskými (zákony, represivní nástroje).

 

Národní kultura

Národ má ve svém základu slovo rod. Rod, jako genetický fenomén, se utváří rozmnožováním a sdílením pokrevního svazku. Smyslem rodového společenství je zachování rodu a jeho existence v pevné solidaritě všech jeho členů. Národ bez kmenové hierarchie a sounáležitosti založené na pokrevní příbuznosti je vágní pojem opřený pouze o spojitosti jazyka. Umělé vymezení kulturního dědictví národního státu na čistě jazykovém základě proto vytváří společnost, v níž se rodové i kulturní tradice ubírají samostatnou cestou.

 

Kultura v krizi

Frustrujícím stigmatem moderní doby je selhání všech racionálních konceptů lepší, spravedlivější a humánnější společnosti, než k jaké dospěly generace našich předků. Bez nadsázky lze říci, že současný kulturní obraz moderního člověka by našim praotcům připadal hodný politování, ne-li přímo opovržení. Nekritický racionalismus, nepochopení příčin společenských jevů, materialistická filosofie dějin a na spekulativních tezích postavené konstrukce nefunkčních společenských řádů přivedly současnou západní civilizaci do fáze rozčarování nad neschopností čistého rozumu uchopit svět jako objektivní realitu.

 

Princip vlády plutokracie

Vyhlásili jsme konec státu blahobytu, konec sociálního státu. Aby lid byl ochoten snášet utrpení, jaké ho čeká, musí být složen z atomizovaných a kulturně bezprizorních jedinců neschopných se sjednotit na společném postupu proti vrchnosti. K tomu vhodným způsobem formulujeme a uvádíme na veřejnost ideu občanské společnosti. Postupně z hlav lidí vymýtíme potřebu národní identity a národní pospolitosti. Ze systému morálních hodnot odstraníme pojem vlastenectví. Občanská společnost musí být jedna, a to globální. Každý jedinec musí cítit, že je součástí kulturně neidentifikovatelného prostoru bez hranic. Pak nebude vědět, kam by se měl ve svých stížnostech odvolat, kde by měl hledat zastání, o koho a o jaké hodnoty by se měl opřít.

 

Autor Zoroaster, 05.11.2023
Přečteno 147x
Tipy 3
Poslední tipující: Lesní žínka, Krahujec
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Domnívám se, že veškéré vnímání světa je nastoleno prostředím, které se přizpůsobuje danému objektu či subjektu. Každá bytost podléhá časovým křivkám, které stanovuje vesmír, hmota, antihmota či jiné entity a bohužel člověk žije prozatím v iluzi, kdy je odkázán na vyčtené informace, které nejsou relevantní a prokazatelné.

05.11.2023 20:06:27 | Krahujec

Ano, jen bych opravil: Subjekt se přizpůsobuje danému prostředí, nikoli naopak. Dokonce lze říci, že bývá často v jeho vleku. A o té iluzi hovoří filosofie v celé historii lidstva. Ta řecká ji nazývala "sofis" (zdání), Védy pro ni mají slovo "mája" (mámení). A děkuji za návštěvu.

06.11.2023 13:33:24 | Zoroaster

Tato především indická kultura "máju" vnímá intenzivně až do tohoto času a naplno si uvědomuje bytí - možné souznění a snaží se vést nadpozemské spojení . I když jsou chudí, jsou šťastní - provázaní. Trochu jsem vzpomněl na dokument Fatum od Viliama Poltikoviče.

09.11.2023 17:15:45 | Krahujec

Ale co potom řekneš na takové "rišije", co pro dosažení "mokši" (osvobození od máji) leží nazí na zemi ve vlastních výkalech a umýt se jdou pouze při svátečních rituálech do řeky Indu?

10.11.2023 10:38:46 | Zoroaster

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí