Češi a humor

Češi a humor

 

Jsou lidské vlastnosti, jejichž přílišná okázalost se nabízí jako vítaný terč k zesměšnění. Typické pro ně je, že ve věrohodné míře vyzdvihují své nositele nad běžný charakter lidí dobrých. Jsou něčím víc než dobré, jsou výjimečně dobré, představují ideál nejvyšších ctností. Patří k nim takové přednosti jako vznešenost, hrdost, zásadovost, nezištnost, poctivost, šlechetnost, důstojnost, rozumnost. Nikdo z nás není bez vady a navrátit humorem zpět k lidskosti všechny velikány a příkladné vzory lidských ctností nikoho neurazí. Vážným uchazečům o projevy nejvyšší úcty to jen prospěje. Na druhé straně jsme, my lidé, snůškou všemožných slabostí a prostoduchých sklonů, se kterými svádíme neúspěšný a proto nekončící boj. Je povzbudivé se těmto slabostem vysmát, dát jim humorné zabarvení, abychom se necítili příliš méněcenní a neztráceli zdravé sebevědomí.

Jsou ovšem i takové lidské vlastnosti, pro něž je nejvhodnější označení nízké. Z projevů nízkosti se nám dělá špatně. Tyto vlastnosti se vymykají humoru, a to i humoru černému. I černý humor se dotýká charakteru, který ve své oddanosti věci zla má přece jistou důstojnost v průkazu síly či neohroženosti. Je nevhodné chtít rozesmát společnost příklady lidského hyenismu, sprostoty, krutosti, podlosti, závisti, řevnivosti, špinavosti, oplzlosti či kreténství. Humor na úkor nízkého charakteru má vždy velice nepříjemnou zpětnou vazbu. Vždy totiž vyvolává stud a podezření vůči povaze samotného humoristy. Takový humor může být prostě k smíchu jen pro toho, kdo zesměšněné vlastnosti nepovažuje za opravdu nízké. A takovým humorem je nejčastěji humor český. Humor, za nějž se každý soudný člověk musí bez výhrady stydět.

Autor Zoroaster, 02.08.2023
Přečteno 108x
Tipy 1
Poslední tipující: BArBArKO
ikonkaKomentáře (8)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

jsem ráda že Moraváci jsou na tom o dost líp, a nemusíme se za nic stydět!

02.08.2023 19:08:30 | Sonador

Já bych to neviděl až tak černě. Když vznešený velikán, zbožňovaná osobnost, na veřejnosti uklouzne na slupce od banánu, padne na zadek jako každý jiný. A když se zasměje s davem přihlížejících, je to v pořádku. Není ani méněcenný, ani tím méně sebevědomý. Horší je to, když se sobě nezasměje. To je projev nízkého charakteru, cítit se ponížený...

02.08.2023 18:07:43 | Lighter

Bylo by správné, když už má člověk potřebu psát takové věci, uvést každý výrok hodnotící lidi jako takové, který hází všechny do jednoho pytle, slovy Já si myslím. Protože to je alespoň poctivé, když už ne pravdivé. Nikdo nezná všechny lidi. Poctivě řečeno, každý jsme jiný a do hlavy není vidět nikomu. Pokud někdo s tímto tvrzením není srozuměn, je podle mě zralý na návštěvu psychologa či psychiatra :-).

02.08.2023 13:53:03 | kozorožka

Vše, co píši, vychází z mé mysli, tudíž píši to, co si myslím. Pokud si myslíte něco jiného, já Vám to neberu. Zkuste se řídit stejnou zásadou. Protože každá podrážděná reakce vypovídá o jediném: Nejvíce nás zlobí nepřiznaná pravda o nás.

02.08.2023 14:04:04 | Zoroaster

ano...bohužel častý jev dnešní společnosti...MŮJ NÁZOR ÜBER ALLES

02.08.2023 13:55:26 | stormeater

blábol

neznám jediný vtip, který by potvrzoval tvé tvrzení

02.08.2023 13:45:53 | stormeater

K napsání tohoto aforismu mě inspiroval film "Pelíšky" - a bláboly bych se opravdu nezdržoval.

02.08.2023 13:56:46 | Zoroaster

nejsem si vědom ničeho, co by v tom filmu naplňovalo parametry tvého tvrzení

02.08.2023 13:57:49 | stormeater

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí