Vice versa

Vice versa

 

Někdy se setkám s názorem,

že dílo se nevysvětluje.

Nu, ale, jak může autor

předat pocit, či myšlenku,

když není správně pochopena?

 

Tolik lidí čte díla jiných,

fantazíruje o obsahu,

vnímá svoji perspektivu

a vlastně nic nepochopí,

když se druhého nezeptá;

Jak to myslíš, člověče?

Co toto dílo znamená?

 

...Po ví  dej...

 

Prázdná slova přece nemají ten význam,

pokud nedostanou informační formu

od toho, kdo je pak předává dalšímu.

Autor k autorovi sedá, dobře to znám,

leč...kam myšlenky, tam texty. Svůj k svému.

 

   Zlo ke zlu   

   Str ach   st ra chu   

 

Kdo ti tipne báseň, tomu tipy dávej.

   Vi ce   vers a

Naivně čekáš, že ti to oplatí,

a když ne...vezme tě opratí.

   Dnes i včera   

Kde jen jsou diskuze o významu básně?

 

...a kdo jsi ty, básníku?

O co se snažíš?

Mlčíš.

Mlčíš jako hrob.

Zbyde slovní žeh.

 

Autor Penemue, 30.11.2023
Přečteno 309x
Tipy 17
Poslední tipující: Narragan, Niška, Marťas9, Jarunka, Kubíno, šerý, Marten, RadoRoh, Psavec, o3_gambit, ...
ikonkaKomentáře (28)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nepochopené slovo. Skrytý význam. Někdy se snažíš druhého jen nasměrovat, protože víš, že na plnou hubu to nepřijme. Ovšem nemůžeš očekávat stejný myšlení, když ten druhý nezažil, co ty. Nevím, co tu psali jiní, možná to samé, co já teď :D Holt, nabízí se to

27.03.2024 15:54:32 | Narragan

Handrkovat se o blbostech, nu, to umí skoro každý :) ale bavit se na úrovni zvládá málokdo... protože..proto.

30.03.2024 08:13:18 | Penemue

...básně jsou různý...jako jsou různí básníci...;-) já byl dycky "obsahovej" typ a "slovní formu" jak ten obsah vyjádřit srozumitelně věčně hledám..."báseň jako krásný slova" aby se co nejvíc všem líbily, nevyznávám...

Ps: rýmovat nebo volno-veršovat slova je lehké...ale těžké je říct pár slovy mnoho a z pár slov umět mnoho pochopit...to je pravé umění...

30.11.2023 16:31:00 | Marten

Ano, v tom se asi shodneme :) za mě pár slov asi nestačí, prostě to není možné obsáhnout :)

Hvězdy
jas
srdce
uchopí :)

30.11.2023 16:35:53 | Penemue

...obsáhla jsi to podstatné...a souhlasím s tím...;-)..někdy je dobrý si to napsat a pro sebe si to tím vyjasnit...

30.11.2023 16:41:26 | Marten

Děkuji a měj se *

30.11.2023 16:43:59 | Penemue

říkala jsem si už dávno, jak dlouho to vydržíš... největší problém je to, když se člověk dožaduje... mylně domnívá, že jeho chápání a vidění světa je to jediné správné, a měli by to tak mít všichni...

30.11.2023 15:52:03 | Sonador

...nic takového zde psáno není. Nechápu to k čemu to má být. Čtenář nebo autor se ničeho dožadovat nemá. Ale klasickou povahou i pointou děl je předat své negativní věci v sobě a předávat je dál na další lidi. To vypisování. A to by být asi nemělo, protože je to více ke škodě než k užitku :) Dík za názor

30.11.2023 16:05:54 | Penemue

OK... ale já to "rozhořčení" (fakt nevím jak líp to nazvat) dost chápu, jen prostě žijeme ve světě, kde platí i zdánlivě (často skutečně) protichůdné věci... ale k tématu tedy - za sebe, ať si lidi diskutují a rozebírají díla jak je libo, když mají tu potřebu, ale neměl by se do toho tahat autor, pokud sám opravdu nechce (fakt ta anonymita je asi do jisté míry lepší)... a k tomu předávání negativních věcí a chaosu - to že se nám něco nějak jeví, ještě neznamená, že to tak je, to za prve... a za druhé, myslím, že i tohle lidi potřebují a může to leckomu pomoct (byť mám sama jiné preference) a umělecká díla, vždy vznikala z potřeby něco pochopit, uchopit, zpracovat - a hlubiny lidské duše a potažmo bolesti, jsou nezměrné...

30.11.2023 16:15:06 | Sonador

a kdo jiný než autor, tedy žijící a k dispozici, by měl diskutovat o daném díle. Opět toto moc nechápu :) tak proč by to jinak psal? Dávat ruce pryč od toho, co sám vypustil, je dost divný, a když se mu to nelíbí, tak by asi neměl to pouštět dál, ne? :) Celý to nedává moc smysl, ale účelem je komunikace a sdílení. . . popsáno v textu :)

30.11.2023 16:23:59 | Penemue

autor jakéhokoli díla, nejen psaného, sdělil, co potřeboval a chtěl, tím dílem... tedy sdílel, vyžadovat cokoli dalšího, je nesmysl, a to mě vrací k první mé reakci - nevidíme, nevnímáme a nechápeme všichni svět stejně, je důležité to akceptovat - co by kdo měl/neměl je dost diskutabilní...

už mi ty bludné kruhy pomalu začínaly chybět;) ...ode mě už vše, hezký zbytek dne*

30.11.2023 16:30:49 | Sonador

To mi přijde vcelku absurdní, že autor sdělí vše, co potřebuje, či chce a pak světě děj se.. :) Akceptovat? Přijmout druhé jako lidi, ano, přijmout jejich nesmysly? Nesmysl :) Kruhy v písku rozmaž jako mandalu :)

30.11.2023 16:40:52 | Penemue

Tak já sám za sebe musím říct, že kolikrát vyplodím "něco" čemu sám nerozumím... :-)

30.11.2023 15:05:03 | RadoRoh

Myslím si, že když autor sám neví, co psal, tak by to neměl asi zveřejnovat :) šíří dál svůj chaos. Je lepší, když to zůstane jako myšlenka v něm a měla by být podrobena dál jeho zkoumání proč :) Taky může ostatní požádat o pomoc, což bylo opomenuto přímo v ději :) Děkuji

30.11.2023 15:41:39 | Penemue

Ale to by byla veliká chyba, neb reakce čtenářů "pročistí zamlžené brýle" a poskytnou poznání o vnímání petrého světa slov. Bylo by mi však velice líto, kdyby Vás můj odlišný názor jakkoli negativně iritoval. Přeji hezký den.

30.11.2023 15:49:09 | RadoRoh

Každý má právo na názor :) a jakýkoliv názor je lepší než hloupé ticho * pak je tu otázka diskuze - nesmí se snížit do vulgarit, či urážek :) to pochopení a cit je důležitá věc.

30.11.2023 15:53:31 | Penemue

Naprosto souhlasím. :-)

30.11.2023 15:55:24 | RadoRoh

Tak bez tipu. Jo.
Patřím mezi ty pošetilé, co si myslí, že se básničky nemají vysvětlovat. Objasním. Taková básnička - báseň je smontována ze samých prostředků sdělení, takže je sdělením sama o sobě, co ještě vysvětlovat. To, co je navíc a za co můžeme být vděčni, že máme prémiové nástroje, jako rytmus, ozdoby, okrasy, skryté i zjevné asociace. Prostě, že tomu sdělení můžeme dávat barvu a vůni a náladu. Když už se to takhle namíchá, je na čtenáři, co si z toho vezme a jak to vnímá. Co cítil autor a na co doopravdy myslel je mu tak nějak docela fuk.

Takhle to vidím já a netvrdím, že mám patent na cokoli. Spíš mě zajímá jak to vidí druzí.

30.11.2023 13:36:48 | Jan Kacíř

...nesouhlasím a dodám, že ti, co si toto myslí, že se v tom nemá, co rýpat... Neznalost, naivita, strach, či arogance snad. Když se něco zveřejní, tak se to stane objektem zkoumání - Myslím si, že to, co jsi napsal o tom fuku, je vlastně podstatou všeho - proč by se dělali jinak učebnice nebo tak? Nemluvím zde o kvalitě napsání, ale o poselství, přítomnosti, životě samotném. Informacích. Skutečně inteligentní člověk pozná ze psaní toho dost, a když něco nepochopí, tak se na to může zeptat a přiznat si, že na to nestačil :) Další věcí je, že na školách by se nedělaly rozbory díla.

Tip si nech, kdyby alespoň někdo něco kloudného napsal ;)

PS: Pokud jsou pocity druhých fuk, pak máme co dělat s psychopatií, či sociopatií... což se rozmáhá jako nový mor mezi lidmi.

30.11.2023 15:38:15 | Penemue

Jen poznámka k rozborům díla.
Já osobně si myslím, že rozbory děl, a to hlavně básnických, kjsou na školách, hlavně základních, dost o ničem. Z učebnic se děcka dozví, o čem zhruba to dílo je as tím vyjdou. Průšvih nastane, když se v tom učitel začne rejpat, protože to většinou vyvolá jen znechucení a výsměch. Ti mladí záklaďáci na tohle nejsou zvědaví a jde jim to přes srst. Střední škola není o nic moc lepší.
A taková ta věta, "tak mi řekni, co tím básník myslel," no tak to je pro ně úplná stopka! Zděšení a protočení očních panenek nic víc.
Jen nad tím, co čteš dobrovolně, se rád zamyslíš a smažíš se vcítit a pochopit. Proto si myslím, že tyto věci by měly být vždy JEN o dobrovolnosti!!! A z toho pak vyplývá i možnost jakéhokoli dalšího dialogu o díle.

30.11.2023 16:06:13 | cappuccinogirl

... a co takhle. Řekni studente, co si o tom myslíš? Jde o to komunikovat. Dnes lidé mají problém s mnoha věcmi se kterými dříve problémy nebyly. Dnes je indoktrinovaná mysl kamenem úrazu :) o slovu dobrovolnost by mohlo být další dílo. Co je a co není o dobro volnosti :) děkuji ti *

30.11.2023 16:11:22 | Penemue

Kdyby ses zeptala teens, co si myslí o drogág, alkoholu a sexu, zapojí se ti v dnešní době celá třída a budou se předhádńět. A to dokonce i na té základce. Ale zeptej se jich, co si myslí o lásce Tomana k lesní panně...
Diskuse o díle, aby byla přínosná oběma stranám, musí být taky milá oběma stranám. Proto já se třeba vpísnu do komentáře jen k tomu, co mne osloví a k čemu něco chci říct. Tohle je amatérský server, tady ty diskuse asi nikdy nebudou takové, jako kdyby se mne někdo zeptal třeba na dílo Karla Čapka. To jen pro dovysvětlení.

30.11.2023 16:23:49 | cappuccinogirl

Taky můžeme diskutovat o mrtvých autorech :) Proč ne... napsala jsi to pěkně...musí to být milé oběma stranám nebo musí mít z toho užitek. Což je asi normální, ale za tím vším ještě něco jiného musí být :)

30.11.2023 16:27:07 | Penemue

Můžeme diskutovat o čemkoli. A tady se to i děje. Každej den. Písneš dílo, přijde koment, odpovíš...a buď se to rozjede, nebo ne. Ne každá diskuse zajímá všechny, to je jasné, z některé se stane i jakási osobnější linka, ale i to je fajn, protože nikdy nevíš, k čemu tě kterej koment ještě popošoupne.

30.11.2023 16:32:45 | cappuccinogirl

když je to slušně, proč ne :) děkuji ti za příspěvek :)

30.11.2023 16:34:09 | Penemue

Slušně hlavně. To je samozřejmost. Vracím se k tomu, co jsem napsal a trochu přehlédl v komentářích. Vlastně mě moc těší, že se tu rozpoutala taková debata. Ony oba názory mají svoji relevanci. Já budu hájit to svoje, ale taky proto, že píšu tak volně, že přepokládám možnost, aby si to každý vysvětlil jinak a nehněvám se kvůli tomu. Samozřejmě se mi zdá víc než skvělé, pokud budou nad nějakým dílem lidé debatovat a dobírat se, co tím chtěl básník říci a chápu, že jsou autoři, kteří se snaží chápání svého díla usměrňovat vlastním komentářem. Jen já osobně nechci nikomu nic vnucovat a ta variabilita pochopení se mi vlastně líbí.

30.11.2023 18:18:33 | Jan Kacíř

:D

jenže ono to někdy vysvětlit nejde, nebo aspoň ne tak, aby to bez dalších znalostí někdo jiný pochopil

30.11.2023 13:03:54 | stormeater

od toho je komunikace mezi lidmi která je čím dál slabší, slabší, slabší, sla...:)

30.11.2023 15:04:23 | Penemue

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí