O Ostravakovi a Ostravě

O Ostravakovi a Ostravě

Anotace: Nevím, jestli je to zrovna fejeton, ale někam to zařadit musím... Je to slohovka napsaná ve škole, původní téma byl "Můj literarní hrdina". Naší češtinářce se mé pojetí líbilo, a co vám???

Můj literární hrdina není hrdina v pravém slova smyslu, je to naprosto normální člověk. Nezachraňuje svět, nelikviduje příšery, prostě si jen tak žije obyčejný život, chodí do práce, řeší problémy se svou matkou, která se těší na vnoučata.
I když.... dá se říct, že se snaží svět zachránit. Náš, ostravský svět a dostat ho do podvědomí ostatních lidí, takový jaký je. Zrušit představu černé Ostravy, kde havíři skáčou přes uhlí na ulici a nahradit ho představami o obyčejných lidech.
O to se snaží Ostravak Ostravski, doteď neodhalený anonymní spisovatel. Psal své povídky na internet, narazila na ně vydavatelka a dnes zná Ostravaka snad každý, od Krásné po Bukovec a od Lobendavy po Vyšší Brod.
Jeho povídky mě zaujaly hned napoprvé. Ne obsahem, ale stylem, jakým jsou napsané, protože Ostravak má opravdu originální styl humoru a stylu psaní, píše totiž v ostravském nářečí, kterému ovšem nerozumí každý! Viděla jsem v knihkupectví i ostravsko-český slovník a celkem mě to pobavilo, Pražáci prostě neví, co je špigel... A spousta lidí nevěděla, jak zábavně se dá popsat obyčejná cesta tramvají do práce. Ostravak ano a teď to řekl i ostatním.
Ostravak ukázal celé republice, že Ostrava se Praze nevyrovná. Praha je Praha, město se svými památkami a přepychem. Jenže (a to je důležité jenže!) Ostravě Praha nesahá ani po kotníky, co se týče obyčejnosti, obyčejnost Ostravy je až výjimečná! Odjakživa se říkalo černá Ostrava, jen havíři, doly a nic víc... no a díky Ostravakovi teď lidi ví, že tady je příroda v parcích, akce na náměstích, pochopitelně Stodolní ulice a hlavně skvělí lidi, i když pár blbců se tady taky najde. Ale kde ne?
Autor Tlapka, 29.01.2007
Přečteno 944x
Tipy 1
Poslední tipující: Ugisha
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je to tvůj vlastní hrdina, má široký rozhled a je to tvůj vzor. Tlapko, piš a rozvíjej se.

06.08.2009 15:26:00 | strawbery

Od Ostravaka jsem četla snad všechny jeho deníky, tak jsem se do toho zažrala, že jsem se od toho nemohla odtrhnout. I týden po dočtení posledního deníku jsem se nemohla pořádně narovnat jak mě bolelo břicho od smíchu:)

19.01.2008 21:05:00 | Grafomanická MIA

Jelikož žiju přesně na druhé straně republiky, musím se přiznat, že toho o Ostravě taky moc nevím. Asi si tu knihu také přečtu.

17.09.2007 19:12:00 | Franceska.Darness

zajímavé asi si něco od ostravaka konečně přečtu...

10.08.2007 13:25:00 | TerA

S hodně tvými názory se nemůžu shodnout a často si mírně protiřečíš, ale není to špatné, docela zajímavé myšlenky... Mimochodem ta soutěž je i u nás na škole docela populární... :)

02.02.2007 18:32:00 | Marketka3x3

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí