Velikonoce

Velikonoce

Anotace: Jak u nás probíhají Velikonoce

Já, jakožto zapřísáhlý pohan (a především klasický Čech) uznávám jen takové svátky, díky kterým dostanu volno a nemusím do školy. A jelikož jsem navíc odpůrcem domácího násilí vůči něžnému pohlaví a praktiky sado-maso jsou mi cizí, nijak zvlášť neprožívám ani Velikonoce. To se však nedá říci o zbytku rodiny – především o její ženské části. Začíná to úklidem celého domu a končí pečením beránků, srnčích hřbetů a podobné havěti. Každoročně se musí vyměnit vánoční ubrus s motivy sněhuláků a svíček za ubrus s ovečkami a vajíčky. K tomu se vytáhnou ještě sváteční ubrousky z pleteného mlází, takže nakonec obědvám radši na kuchyňské lince, abych, nedej bože, něco z prostírání neušpinil. Konec konců do dalších Vánoc je daleko. Před pár lety se u nás začalo dokonce i s barvením vajec v odvaru z cibulových slupek, který je barvou velice podobný jahodovému čaji, avšak po včerejším nedopatření mohu s klidným srdcem prohlásit, že k jeho chuti má docela daleko. Co se týče ostatních zvyků, tak těch se u nás ve vesnici dodržuje už jen pramálo a od doby co nám místní spolek revmatiků zakázal jeden z nejhezčích velikonočních zvyků, totiž polévání dívek ledovou vodou a následné vyhlašování soutěže miss mokré tričko, pozbyly Velikonoce veškeré romantiky. V poslední době jsou Velikonoce stejně jako spousta jiných svátků především o penězích. Kde jsou ty časy, kdy koledníci dostali nanejvýš čokoládové vajíčko, nějaké ty kraslice a k tomu jedno LiPo a s pocitem dobrého úlovku odcházeli o dům dál? Dnes, pokud nedostanou alespoň menší finanční obnos, jsou schopni vám právě nabytými vajíčky pěkně vyzdobit zahrádku i s domečkem. Až si někdy říkám, zda-li bych mezi vajíčka neměl propašovat dva, tři podkladky či v lepším případě rovnou nějakej ten záprtek. Ale jelikož případné zneužití proti dárci by mohlo mít trvalejší následky, zůstávám většinou jen u teorie. Pak už jen pozoruji, jak se celé dopoledne potulují ulicemi děti, jenž si vykoledovali košíky plné sladkostí a pár vajíček, se svými tatínky, kteří si dle stylu chůze zjevně vykoledovali celé sklenice vajíček v tekuté podobě. Odpoledne, po návratu domů, se situace obrátí a již řádně zmrskaní tatínci si vykoledují pěkných pár facek od výše zmíněného „něžného pohlaví“. A tak je alespoň jednou do roka učiněno spravedlnosti za dost.
Autor Eiffel, 25.03.2008
Přečteno 704x
Tipy 3
Poslední tipující: Míšša, Katterina
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí