Film bezstarostná jízda

Film bezstarostná jízda

Anotace: Pro další rozbor jsem si vybral film Bezstarostná jízda. Tento film jsem viděl již ve...

Pro další rozbor jsem si vybral film Bezstarostná jízda. Tento film jsem viděl již ve svých devatenácti letech a nyní ve svých třiceti dvou letech jsem měl možnost ho shlédnout podruhé. Musím objektivně uznat, že aby člověk mohl pochopit hlavní myšlenku a podstatu tohoto filmu musí k němu osobnostně dospět. Tento film je symbolem šedesátých let, hnutí hippies – touhy po svobodě, volnomyšlenkářství, nezávazného sexu, drog a mnoha dalších aspektů doby - ve které se děj filmu odehrává.
Hlavními hrdiny filmu jsou dva muži toužící po svobodném životě Billy a Wyatt. Film začíná uskutečněním jejich nezákonného ochodu s drogami za nějž obdrží velkou finanční hotovost, jenž je pro ně vstupenkou na jejich bezstarostnou jízdu životem. Zakoupí dva čopry a vyjedou vstříc americké pustině, zážitkům a dobrodružství. Wyatt je vysoký štíhlý blonďák, který má svoji vizi o svobodném životě. Tenhle mlčenlivý hezoun je opatrný na zbytečná slova a když něco řekne, vždy to pro ostatní má jeho osobitou váhu. Není to člověk, který by svoji muskulaturou budil značný respekt okolí, nicméně budí ho jeho řeč těla – čiší z něj sebevědomí, víra sama v sebe a v jeho životní filozofii. Nosí upnuté kožené kalhoty - černou koženou bundu s americkou vlajkou na zádech. Billy je muž menšího vzrůstu, s delšími vlasy, jehož tvář zdobí neupravený knír. Billy vzhlíží k Wyattovi, snaží se mu být rovnocenným partnerem, ale ve skrytu duše Billy Wyatta obdivuje a Wyatt je jeho vzorem. Billy by byl pro Wyatta schopen obětovat život – je jako věrný pes, kterého desetkrát odeženete a on se zase vrátí zpět. Billy nosí kovbojské pončo s kloboukem a v očích má tenhle chlápek výraz ze kterého Vás zamrazí. Jde o takový ten nevypočitatelný pohled maniaka, u kterého si nejste jistý co v příští minutě udělá a nechcete raději ani zjišťovat čeho všeho je tento muž schopný. Je to možná jenom určitá Billyho póza, která má maskovat jeho nízké sebevědomí a fakt, že jde o muže bez cíle, pro něhož jsou v životě nejdůležitější pouze pomíjivé požitky v podobě drog, žen, alkoholu a peněz. Samotný film jízda pro mě není film o nějakém převratném životním osudu, filozofii či myšlence. Je to symbol svobody, tak jak ho vnímala tehdejší generace a je velice zajímavé – tento symbol srovnat se současným pojetím svobody jako takové. Jízda není ani filmem, který by vyprávěl nějaký strhující příběh nebo by Vás vtáhl do nějaké zajímavé zápletky. Je syrový pohled bez přetvářky na určité životní pravdy, které bych rozdělil do tří …. možná do čtyř částí. První část bych pojmenoval jako – pravý muž a jeho pravda v životě po svém v souladu s přírodou. Druhá část se odehrává v prostředí komunity hippies. Třetí částí je setkání s protekčním právníkem, jehož roli bravurně ztvárnil tehdy ještě ne příliš známý Jack Nicholson a čtvrtá část pojednává o Wyattově procitnutí ze sna a uvědomění si, že už se neztotožňuje se svojí životní pravdou.
V první části filmu bezstarostná jízda přijíždějí Billy s Wyattem v důsledku poruchy jednoho z jejich strojů na odlehlou farmu, kde jsou nuceni udělat neplánovanou zastávku a požádat o pomoc s opravou jejich motorky. Zde poznávají muže – majitele farmy, včetně jeho rodiny a způsob jejich života nabízí oběma mužům pohled na umění žít v souladu s přírodou – kde si člověk bere jen to, co potřebuje k přežití, přičemž je tímto odměněn nezávislostí na okolním světě a tou pravou největší svobodou, kterou člověk může mít. Mají možnost vidět pravého muže, drsného ošlehaného farmáře, který svoji mužností dělá ze své mladé ženy tu pravou ženu a i přesto, že farmář fyzickou krásou příliš neoplýval, v očích jeho ženy byl nepochybně tím jediným. Billy s Wyattem byli vším co zde viděli přímo fascinováni, ale něco uvnitř je nutilo znovu nasednout na své čopry a jet dál po své cestě.
V druhé části filmu muži přijíždí do komunity lidí vyznávajících hnutí hypís. Ukazuje nám svět bez nasílí, nezávazného sexu, prostého nic nedělání a pouhého bytí – to vše je však pod rouškou oblaku jenž tvoří dým z marihuany doplněný o růžové brýle, které vyznavačům tohoto hnutí nasadilo LSD. Ani zde muži nenacházejí cíl své cesty – a zřejmě ani odpovědi, které ve skrytu duše stále hledá Wyatt. Berou sebou dvě děvčata a vydávají se dál na cestu.
Ve třetí části filmu se Billy s Wyattem ocitají ve vězení malého městečka, kde se setkávají s postavou protekčního právníka Georga, jehož otec je v místním městě uznávanou právní kapacitou. Georg leží na vězeňské palandě a je z něho cítit odér opilce. Muž střední postavy s prořídlými vlasy, jenž se halí do levného saka a chlad cely proniká skrze jeho nekvalitní obuv za pár dolarů. Ve chvíli kdy Georg poprvé spatří Billyho s Wyattem – v očích mu zažehne žár kluka, kterým byl už před dávnými lety – ale jehož plamen uhasl ve velkém otcově stínu. Nikdy už v sobě nedokázal najít sílu, aby onen plamen znovu vzplál a tak hledal útočiště v láhvi wisky. Poté co Georg v rámci své právnické profese pomůže motorkářům dostat se z vězení – vydává se s nimi na bezstarostnou jízdu napříč Amerikou. Tuto část příběhu symbolizuje motorkářská přilba, jíž si Georg jako mladý teanager pořídil pro jízdu na motorce a jeho matka mu tento jeho velký sen ve své mateřské lásce zakázala. A to symbolizuje vše – hlavě Georgovu slabost vzepřít se a najít svojí vlastní cestu – teď když Jackova matka vidí jak se její slabý syn úspěšně upíjí k smrti. Sama vyhledá dávno zapomenutou přilbu a dá jí svému synovi v naději, že s těma dvěma motorkáři najde opět sám sebe. Ve chvíli kdy se Georg vydá opět na tu pravou cestu svého života, jsou muži jednoho chladného večera přepadeni u jejich tábořiště a Georg útok nepřežije. Motorkáři Georga pohřbí. Zbyla po něm jenom jeho peněženka s pár dolary, za které se oba muži navečeřeli napili a pomilovali se s děvkou. Tato část filmu divákovi napovídá, že je možná lepší žít sice kratší dobu po svém nežli celý život podle někoho jiného či v něčím stínu.
Závěr filmu se odehrává v přítomnosti dvou lehkých žen a radostech, které oběma mužům přináší jejich klín. Wyatt ale stále tápe ve svých myšlenkách a hledá smysl svého bytí. Jednoho večera sedí s Billym v hospodě dlouze se na něj mlčky dívá a poté mu řekne, že je po všem. Billy nechápe – on má všechno po čem toužil – peníze, ženy, a svoji vysněnou bezstarostnou cestu. Wyattovi ale došlo, že je to cesta bez cíle a to chtěl změnit. Bohužel, než stačil Wyatt své procitnutí zrealizovat – jsou oba muži zavražděni při jízdě na motorce – když kolem nich projíždí dva muži v dodávce, kteří nesnesou skutečnost, že někdo může být takto svobodný jako ti dva motorkáři.
Film jízda je tedy filmem o poznání o smyslu života. Myslím, že proto je tento film tak jedinečný. Jelikož nemůžeme hovořit o nějakých velkých hereckých výkonech, kameře, či střihu. Nicméně vyzdvihl bych herecký výkon Jacka Nicholsna, který dokázal dokonale ztvárnit roli spiťara, kterému v očích opět zažehl plamen života a to doslova myslím hercovu schopnost mimického výrazu, kterému obstojně sekundoval Denis Hoper s jeho šíleným výrazem bláznivého maniaka.
Takže když se ocitnete v životni situaci kdy nevíte kudy dál – pusťte si film bezstarostná jízda, než se do ní pustíte sami. Možná Vám dá odpovědi na chyby, které nemusíte dělat, před Vaší správnou cestou.
Autor TF, 18.11.2014
Přečteno 412x
Tipy 3