Ideální dovolená pro Literáááky

Ideální dovolená pro Literáááky

Anotace: Dnes jsem na to narazil v National Geographic, netřeba tipovat, nutno balit zavazadla...

 

 

 

 

Izolovaná Sokotra, 350 kilometrů od pevninského Jemenu, je domovem mnoha podivných rostlin a živočichů jedinečně přizpůsobených životu na horkém, drsném a větrném ostrově.




Sokotra leží v Arabském moři 350 kilometrů od nepokojného Jemenu, jehož je součástí, a kdysi byla legendárním místem na okraji map známého světa. Námořníkům naháněla hrůzu nebezpečnými mělčinami, divokými bouřemi a obyvateli, o nichž se věřilo, že ovládají větry a obracejí lodě k pobřeží, aby se jich mohli zmocnit a vyrabovat je. Dnes láká tamní rozmanitost biologických druhů nové badatele, kteří chtějí poznat tajemství Sokotry dříve, než ji moderní svět navždy změní.

 

Staří Egypťané, Řekové i Římané čerpali z pokladů přírodního světa Sokotry aromatické pryskyřice, jako je kadidlo, léčebný extrakt z aloe a dračí krev - temně rudou mízu z dračince rumělkového používanou v léčitelství a jako barva pro malíře. Dobrodruzi přicházeli sbírat bohatství ostrova navzdory historkám, podle nichž ho hlídali obrovští hadi žijící v tamních jeskyních. Mezi těmi, kdo prahli po bohatství Sokotry, byli královna ze Sáby, Alexandr Veliký nebo Marco Polo.

 

Hodnota kadidla a dračí krve dosáhla vrcholu za časů Římské říše. Později ostrov sloužil jako zastávka pro obchodníky a staletí na něm plynula v poměrné kulturní izolaci. Obyvatelé Sokotry žili generace po generaci stejně jako jejich předkové - horští beduíni se starali o své kozy, obyvatelé pobřeží rybařili a všichni sklízeli datle. Dějiny ostrova se předávaly ústně poezií přednášenou v sokoterském jazyce. Kromě strategické polohy nedaleko Afrického rohu neměla Sokotra prostě nic, čím by zaujala vnější svět. To se však změnilo. Více>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj: Fota a text National Geographic Česko

Autor Aťan, 22.06.2012
Přečteno 1488x
Tipy 2
Poslední tipující: Noc17
ikonkaKomentáře (18)
ikonkaKomentujících (3)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

rád lezu na stromy..zřejmě budu zmaten..už se ví kdo platí?mohl bych prodat žehličku,jinak jsem na suchu

24.06.2012 19:54:50 | poeta

střihneme si, už v tom máme praxi :)

24.06.2012 19:57:05 | Aťan

tak já zjistim která ledvina líp filtruje..

24.06.2012 19:58:41 | poeta

A pak nemocnici prodáš tu špatnou, nebo tu dobrou? Nezapomeň, že jsem z HK, tady chlápkovi vyoperovali zdravou ledvinu a blbou mu nechali. Ale byla to jeho vina, páč si lehnul na operační stůl obráceně a tím pádem je zmátl!!! :-)

24.06.2012 20:07:25 | Aťan

lidi si za to múžou sami..prostě si blbě lehaj..pod auta..pod sluníčko..pod hladinu..pod koně.
raději budu stát..
s tou ledvinou ještě nevím..teď běžela u nas na sloupu raklama na nějakého hodného co půjčuje..prej můžu být v registru i bez práce..

24.06.2012 20:31:54 | poeta

jóó, to bejvá hodně výhodný, ...a ti vymahači dluhů jsou taky samá legrace, si užiješ :-)) myslím že o tu ledvinu přijdeš tak jako tak :)

24.06.2012 20:35:23 | Aťan

nonic.tak zase chalupa a klištata..
a vůbec nevim co dám holomkum na svačinu..tesco bude zas vyrabovaný..

24.06.2012 20:42:46 | poeta

Ty jsi asi v poledne u Moravce neslyšel Kalouska, že on tu je od toho, abychom nepřerozdělovali v ČR jen bídu. Kalousek se o nás postará, buď v klidu, na dovolenou pojedete všichni - i s řízkama!

24.06.2012 20:47:54 | Aťan

to sem propás,ale griloval jsem drahou rybu a jestli se to doví,nic mi nedá...
přerozdělit bídu,?nezáviděníhodná alokace(tohle slovo znám ze startreku)

24.06.2012 20:50:21 | poeta

no vidíš? už je to tady
tu rybu si vyfoťte na památku

24.06.2012 20:56:51 | Aťan

asi si jdu stáhnout nějakej film než to zakážou..

snad se uživím rukama.nechce se mi na něj spoléhat..je to kluk vypočitavá

24.06.2012 21:02:21 | poeta

Jsem sbalenéj:-))Noo Aťane, udělalo mi to radost,protože mě takové články stračně baví:) Dohledal jsem si potom i další věci k Sokotře početl si u kafe. A mám rád tvý nápady a příspěvky, ze všech oblastí:-)). Komentáře komentovat nemusím, ty se ti snad píšou samy:-)

tak zase někdy pocestujme a něco sem hoď:-)

23.06.2012 09:42:09 | kočkopes

...člověk se musí občas umět pokochat, páč deprééése je všude dost a dost, že jo :)

23.06.2012 10:13:20 | Aťan

tak tak,já jsem se v mezidobí pokochal bůčkem ke sníádani,taky dobrý:-)

23.06.2012 10:27:19 | kočkopes

dobrý je slabý slovo! výborný :-))

23.06.2012 10:29:00 | Aťan

v případě tohoto bůčku, velmi slabý:-).Je skvěléj.Nesnáším zdravý snídaně:-)).Musím jít, čekají mě povinnosti hlavy rodiny, tak aby mi ji neurvali:-). zatím zdar ostrovům i bůčkům:-)

23.06.2012 10:32:41 | kočkopes

zdar nazdar!

23.06.2012 10:35:21 | Aťan

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí