Křehkost života

Křehkost života

Anotace: Důvodem k sepsání tohoto příspěvku byly události ve Ždáru nad Sázavou a následné výroky politiků na adresu duševně nemocných. Chystám se to poslat, kam to jen půjde. Budu rád za komentáře, jen prosím o slušnost a chápavost.

Život je to nejcennější, co máme a přitom je tak křehký. Stačí jen chvilka, jedna jediná vteřina a vše se může obrátit vzhůru nohama.

Před pár dny se ve Žďáru nad Sázavou stala strašná událost, která během chvíle změnila život mnoha lidem a bohužel i jeden život vzala. Život mladého člověka, který projevil ohromnou odvahu a zachoval se jako hrdina. Rád bych vyjádřil lítost nad jeho úmrtím a zraněním dvou dívek, které pobodala jistá žena. Posléze se ukázalo, že ta žena již dříve podobný čin spáchala a byla u ní diagnostikována schizofrenie, se kterou se léčila v psychiatrické léčebně.

O té žene, ani o celém případu však mluvit nechci, nýbrž chci poukázat na jinou věc.

Po informaci o duševní nemoci vražedkyně se ihned začala objevovat prohlášení čelních politiků, policejního prezidenta a médií, že je třeba s tím něco dělat. Že je potřeba něco dělat s těmi  schizofreniky a především, že jsou tito lidé nebezpeční svému okolí.

Přiznávám, že tato prohlášení se mě dotkla, protože moje máma trpí paranoidní schizofrenií a ta prohlášení jako by ji postavila do roviny s  vražedkyní. Je snad moje máma potencionální vrah? Mám se jí začít bát? Opravdu bych jí měl nechat někam zavřít na věky věků? Na všechny otázky odpověď znám: Ne! Každý člověk je individuální osobnost, každý je jiný a má jiný charakter. Stejně tak samotná schizofrenie u každého probíhá jinak. Nelze tedy paušalizovat.

Ano, bylo tu několik případů z nedávné doby, kde hrál roli duševně nemocný člověk páchající násilnou činnost. V titulcích si vždycky více všimnete nadpisu: „Schizofrenik zabíjel“. Nechci to zlehčovat. Mezi schizofreniky jsou skutečně nebezpeční a nevyrovnaní lidé, ale to je přeci i ve většinové populaci. Vraždy se dějí, násilných činů je spousta, kriminalita je na pořadu dne. Ale mezi schizofreniky není více „násilníků“ než mezi „zdravými“ lidmi.

Vrátím se k mé mámě. Když nemoc propukla naplno, byla „mimo“, to je pravda. Nikdy se u ní ale zvýšená agresivita neprojevila. Zvonila na zvonky a obtěžovala lidi, házela jim do oken sněhové koule, bloudila po městě, chodila na policii, aby nahlásila, že mi někdo ubližuje. Trpěla totiž utkvělou představou, že mĚ chce někdo zranit či ještě hůř. Jednou vyskočila z okna (bydlí naštěstí jen v přízemí), poranila si nohu a ještě tu noc ji odvezli na psychiatrii. Chtělo by se říci: „konečně!“ Ono totiž je velký problém v České republice se k pomoci vůbec dostat. Pokud ten nemocný (v té době ještě bez diagnózy) sám nechce k psychiatrovi a nic neprovede (sám sobě nebo více neotravuje okolí), tak ho prostě k psychiatrovi a do léčení prostě nedostanete. Máma se začala konečně léčit. Po propuštění z psychiatrie docházela na kontroly k psychiatrovi – jenže jen jednou do měsíce či jednou za dva. To si myslím, že je dosti málo a propuštění lidé mají ohromný problém začlenit se zpět do společnosti. Prášky samotné totiž nestačí.

Měl jsem štěstí, že jsem narazil na organizaci Fokus Labe, která pomáhá začlenit se duševně nemocným lidem do běžného života. Máma tam začala chodit a její stav se nejen zlepšil, ale našla možnost jak trávit volný čas a získat zpět ztracené sociální schopnosti. Nic není ideální, a jak jsem již řekl, každý člověk, rovněž tedy i každý nemocný, je jiný. Přesto si dovolím tvrdit, že má péče o nemocné ze strany Fokusu Labe a podobných organizací jen a jen pozitivní vliv.

Bylo by jednoduché nad vším mávnout rukou a říct, že schizofrenici jsou nebezpeční a hotovo. Je snadné říkat, že se v případě vražedkyně staly chyby a že neměla být nikdy propuštěna. Jasně, že se staly chyby! Ale měli bychom se přeci zajímat trochu do hloubky. Chybami je prolezlá celá současná česká psychiatrie (a vlastně celé zdravotnictví). V současnosti má probíhat velká změna v celém systému léčby a vláda má dostat od Evropské unie peníze. Přál bych si, aby byly rozděleny rozumně a k změnám skutečně došlo. Myslím, že je potřeba se zaměřit na rozvoj komunitní psychiatrie, stejně tak je dle mého zapotřebí více psychiatrů (aby byly možné častější kontroly pacientů) a podpora organizací, které se snaží pro tyto lidi něco dělat.

Celkově jde o to, že nemocní si svou nemoc nevybrali sami. Dělá jim problémy a často zpřetrhává rodinné vazby. Ale je to nemoc a je potřeba se jí postavit čelem. Zavírání všech do „léčeben“ nic nevyřeší. Zkusme jim umožnit postupný návrat (který je náročný, ale ne nemožný) do života. Vždyť život je to nejcennější, co máme a přitom je tak křehký.

Autor Draconian, 18.10.2014
Přečteno 655x
Tipy 15
Poslední tipující: mkinka, Papagena, hanele m., Jeněcovevzduchukrásného, Avola, jitoush, A42, Lioness, Lůca, ...
ikonkaKomentáře (23)
ikonkaKomentujících (11)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

až budeš v Brně, kousek od autobusového a nedaleko od vlakového nádraží je v obchodní galerii Vaňkovka kavárna Café Práh - tzv. tréninková kavárna - ráda tam občas zajdu - obsluhují tam lidé s psychickými poruchami nebo nemocemi a je tam i obchůdek s jejich výrobky - tento fakt ti samozřejmě nijak nepomůže, ale je fajn vědět, že taková místa existují..

http://www.cafeprah.cz/

01.11.2015 14:26:40 | hanele m.

Děkuji! Máma chodí k nám do Fokus Labe, která poskytuje tyhle služby a má také kavárny. Je to tam fajn:-)

01.11.2015 15:36:06 | Draconian

Tvoje mamka má při vší té smůle, ale také velké štěstí, a to, že má hodného syna, a to obzvláště dnes není, až tak samozřejmé.Napsal jsi to fakt moc hezky.

01.11.2015 13:56:54 | Jeněcovevzduchukrásného

Moc děkuji:-)

01.11.2015 15:35:33 | Draconian

Moje mamka byla strašně hodná a měla zase deprese, a to hlavně z mého táty.Nedopadlo to dobře, ale vlastně ano, rozhodla se odejít sama, dobrovolně.Napsala mi překrásný dopis na rozloučenou s vysvětlením, a já jí samosebou také hnedka pochopil, že už prostě dál nemohla.Věřím ale, že Je, a ačkoli jí nemohu ještě opět spatřit, tak mám mamku stále v srdci.

01.11.2015 16:51:40 | Jeněcovevzduchukrásného

Je to smutné..ale i takový život je. Zůstanou vzpomínky. Navždy

01.11.2015 18:30:52 | Draconian

Co si lidi v listopadu 1989 vycinkali klíčema, to mají. Chápu, že Tě to štve. Mě taky.

30.04.2015 17:46:34 | Adramelech

Vždycky se to musí na něco hodit bud za to můžou pc hry nebo zbraně co zabíjeji snad sami nebo psychické nemoci ...
Media si z toho udělaj senzanci maj za to prachy je to jejich džob..tím ale vytváři nabídku že kdo jim dodá trochu te krve bude hvězdou večera.

Media se namastí
Konzument má svoji dávku emoci
Politici naslibují zákazy
Schizaru,pc hráči,metalisti a všichni na který je to naházeno si vzájemně vykouří jak to maji těžky no a pravý důvd ? Ten se nikdy nikdo nedozví ...

Přášky pro blázny jsou špátny nože jsou špatný hry jsou špatný hudba je špatná AAANO ? !

08.11.2014 18:51:22 | AlpHaWiRuS

Svět je plnej toho, co píšeš...tak to prostě je a vždycky bude. Přesto člověk nikdy nesmí přestat bojovat...ne, nebudu říkat za lepší zítřky:-))...ale za lidskost, pochopení...a přecijen za nějaké zlepšení.
Děkuji ti za připojení do diskuze:-)

08.11.2014 19:03:09 | Draconian

No tak přesně v takové organizaci, která pomohla i Tvé mámě, se chystám v dohlednu dobrovolničit a po absolvování rekvalifikace snad jednou i pracovat.

Ono média (a řekněme si to narovinu, v oblibě to mívá tn.cz) hrozně ráda šokují přemrštěnými titulky, které upoutají pozornost a je jedno, jestli to někoho poškodí nebo ne. O to se nezajímají. Takže paralelně s těmito šílenými titulky probíhá stigmatizace schizofrenie a samozřejmě nejen jí. No a organizace nemají dost finančních prostředků, takže je nahánějí, kde mohou, no...

08.11.2014 14:46:49 | Isabella Monvoisin

Děkuji za přečtení:-)
Máš pravdu..
Je fajn, že půjdeš pomáhat lidem:-)

08.11.2014 15:38:24 | Draconian

Přečetl jsem už dřív a slíbil sem si že se ještě vrátím a ztratím pár slov. Souhlasím se vším co si tu napsal. Nemá cenu spekulovat kdo za co může, stala se hodně blbá věc a ten mladý život na konci... Je to nejsmutnější.
Znám a důvěrně prostředí léčeben, ať už z pracovní i osobní zkušenosti. Vím moc dobře jaké to je, když máš někde člověka, na kterém Ti záleží a není na tom dobře. A jen do něj každý den rvou víc prášků a tlumí ho. Těžko pak říct, jak moc ta léčba učinná je.
A pak bych chtěl dodat, že mám opravdu skvělého kamaráda s neméně závažným onemocněním. Strávil poslední tři roky v Bohnicích a já ho pravidelně navštvoval. Viděl sem ho v dobrým i strašným stavu a teď už pár měsíců žije venku. Získal chráněné bydlení a já jsem štastný i za něj. Být tam ještě o pár měsíců dýl, myslim že by ten "normální" svět už nikdy nepobral.A chci taky a hlavně říct, že i přes závažnost jeho onmocnění sem se nemusel nikdy jeho blízkosti bát a dokonce, když na to příjde cítím se s ním daleko víc v bezpečí, než mezi "normálními" lidmi. Ale jít brzy ráno do práce prázdnou ulicí, jo to občas strach mám.
Přeju hodně síly, Tobě i mámě a budu ti i strašně moc přát, aby tohle bylo slyšet na těch správných místech...

21.10.2014 18:54:43 | Madanik

Moc ti děkuji :-)

21.10.2014 18:57:38 | Draconian

...Ať se Ti podaří svůj názor prezentovat tam,kde chceš....Ji.

20.10.2014 22:21:56 | jitoush

Děkuji :-)

21.10.2014 12:55:22 | Draconian

Nevím, jestli se mi to povede říct - asi tak, že ty sám jsi důkazem, že člověk s takovou diagnozou může žít plnohodnotný život a mít rodinu-tebe, i když to asi pro všechny okolo je nelehké.
Nechci sem dávat smajlíky, to se mi k tématu nehodí. Tak snad pokus o povzbudivý úsměv, nevím, jak moc to jde...

20.10.2014 20:03:38 | A42

Děkuji :-) jsi hodná

21.10.2014 12:55:11 | Draconian

Vzpomněla jsem si přitom na tento film.
http://www.csfd.cz/film/4543-cista-duse

Snad se ti ten text podaří šířeji publikovat, básničky jsou proti tomu velmi nedůležité.

21.10.2014 14:07:01 | A42

Hezky jsi to napsal, pravda je že je jednoduchý na kohokoli hodit cokoli, hlavně když se může nějak zaškatulkovat kdo to byl (a to je vlastně důvod proč to udělal). Nechci odbíhat od tématu schizofrenie, ale představ si, že by ta vražedkyně byla jen "normální" žena, která po večerech sedí doma a poslouchá "násilnou metalovou hudbu". Svět je tak panicky vystrašenej z čehokoli co není "obyčejné" nebo "normální" neboli co dělá většina. Mrzí mě že máš starosti s mamkou, ale lepší mít se starostma než žádnou..
Držím palce ať už to pošleš kamkoli, by to s někým hnulo ve správném slova smyslu.. Klidně dej info pokud to bude mít odezvu

20.10.2014 12:07:23 | Lioness

Moc ti děkuji :-)
Říkáš to moc dobře.
Jj, dám vědět. Zatím jsem to poslal do Fokusu a ty se mně ptali, zda to dál mohou použít v médiích a tak.

20.10.2014 12:51:28 | Draconian

Zajímavé. Co si myslíš o trestu za to, co ta žena ve Žďáru udělala? Mělo by bát přihlédnuto k tomu, že je psychiatricky nemocná?

18.10.2014 18:43:34 | Lůca

Upřímně...podle mého trest smrti. Navíc...jelikož si to promýšlela dopředu...nevěřím, že za to mohla schizofrenie.

Děkuji ti za názor a přečtení :-)

18.10.2014 19:10:36 | Draconian

Promyslela si to dopředu a ještě k tomu opakovaně. Taky bych k jakékoliv nemoci nepřihlížela.. A jinak nemáš za co..

18.10.2014 19:14:46 | Lůca

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí