Zázrak jménem pampeliška

Zázrak jménem pampeliška

Anotace: Dědictví po předcích

                                           Zázrak jménem pampeliška.

   Neskutečné co si vše dovedeme představit pod slovem pampeliška neboli Smetanka lékařská. Každému před očima rozkvetou žluté květy a nejsou to jen tak obyčejné květy. Tento dar z nebes má neskutečný obsah prospěšných látek pro náš metabolismus, léčí choroby žlučníku a jater.

   Z listu pampelišky se dělá i jarní salát, jenž čistí játra. Květ působí močopudně a kořen protizánětlivě.

   Lze zpracovat každičkou část. A kolik má v sobě vitamínů. A, B, C, D, betakarotén, křemík, draslík, vápník a železo. Možná snad proto z této úžasné, krásné květinky zde vzniká spoustu receptů. V kuchařce své maminky jsem našla tyto.

   Už jste zkoušeli si udělat svůj pampeliškový med? Že ne…Taková dobrota bez éček, plná vitamínů. Úžasná věc.

Stačí jen

400 květů rozkvetlých pampelišek

2 citróny celé (dobře umyté)

1 litr vody

   Vše povaříme asi 10 minut a necháme 24 hodin luhovat. Druhý den se přecedí přes plátno a přidá se 1,5 kg cukru. Vaříme ještě 1 a půl, až 2 hodiny. Dáváme do umytých předehřátých sklenic.

Z dvojité dávky je 15 ks přesnídávkových sklenic.

*

   A co takhle tento starý rodinný recept na pampeliškové víno?

Stačí na jaře nebo v létě projít zahradou a natrhat

3 litry rozkvetlých květů pampelišek

6 umytých citrónů nakrájet na kolečka

Vše dát vařit do 6 litru vody po dobu 20 minut. Po uvaření luhovat 24 hodin.

3 kg cukru svařit v 4 litrech vody. Všechno chladné se na druhý den scedí do demižonu.

Nakonec se dá 2 dkg kvasnic.

Po 6-8 týdnech se stočí do lahví a dá do chladu. Jako bonus se na závěr může přidat trochu rumu.

Pampeliškové víno se po stočení dá i vypálit v pálenici. Vznikne z něj vynikající pampeliškovice.

*

   Nebo jak říká náš kamarád.. Likérek by nebyl?

Ovšem, že bude a pampeliškový.

   Do 1,5 litrové láhve se naplní přes polovinu pampeliškovými květy, k tomu se přidá umytý rozkrájený citrón a kousek pomerančové kůry, vše se zalije čistou silnou kořalkou, nebo 50 % čistým lihem a 50 % potravinářské destilované vody, přiměřeně se osladí. Dobře zazátkujeme a postaví se na slunko za okno. Po jednom měsíci se tekutina procedí přes jemné síto nebo plátno.

Je z toho znamenitý likér a dobrý lék.

   Tyto tři recepty jsou poživatelné a co takhle pampeliška v kosmetice?

Pampeliškový ocet, olej, jarní tonikum, balzám. Nebo zahradní hnojivo.

   Asi by jsme se měli nad ni zamyslet, než ji vyhodíme jako plevel. Co myslíte?

 

Autor Marťas9, 27.04.2023
Přečteno 115x
Tipy 8
Poslední tipující: Fialový metal, Fany, mkinka
ikonkaKomentáře (11)
ikonkaKomentujících (6)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Nejlepší jsou krávy, ty jsou chytřejší! Myslím na pastvě. Bezpečně na pastvině poznáte, co je chutné a co jedovaté. Ovce ne, ta udělá dokonalou holinu, jako sekačka z marketu. Čímž poznáte, že jste zabloudili do satelitu na příměstské noclehárny s vyhulenci.
Ale vážně všechno léčivé roste do tři sta metrů od domu, stačí mít sušárnu v temné místnosti. Upozornění pro juniory, v temné místnosti je mladá kolegyně i nebezpečná!

28.04.2023 03:56:08 | lesan-3

Děkuji za komentář

28.04.2023 08:34:17 | Marťas9

Zázrak na Tvé dlani.
Díky za rady ;-))

27.04.2023 13:22:45 | Fialový metal

Není za co. Ráda se podělím. Ať to jede dál. Jak se říká do hrobu si to nevezmu a druhým to udělá radost

27.04.2023 16:28:41 | Marťas9

pampelišky jsou zázrak...v sobotu se chystám na víno a med ;)

27.04.2023 09:59:31 | stormeater

Dávám palec nahoru. Dobrá volba. Hlavně ať svítí sluníčko a pořádně se rozvinou.

27.04.2023 10:07:46 | Marťas9

:-) jj, dík za připomenutí, Marťas9 :-)!

27.04.2023 09:33:42 | Fany

Ja děkuji za komentář.

27.04.2023 09:39:50 | Marťas9

:-)

27.04.2023 09:40:45 | Fany

Pampelišky jsou prima.

27.04.2023 07:45:54 | mkinka

To jo a jak s tím citronem v tom vínu krásně voní. I v tom zdravém medu.

27.04.2023 09:06:02 | Marťas9

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí