Vánoční pohádka pro čerty v pekle

Vánoční pohádka pro čerty v pekle

Anotace: Často je slyšet jak si to uděláš takové to i máš, jenže to je teorie která v praxi nefunguje, co zmůže čert který žije v pekle kde má v hlavě peklo.

Lidská psychika je spojená s prožíváním příběhů, je příběh špatný a tak je z toho člověku špatně, je příběh krásný a tak je z toho člověku krásně. Pokud tedy má většina lidí na světě blbou náladu je to jenom následek toho, že jsou jejich životní příběhy blbé. Často je slyšet jak si to uděláš takové to i máš, jenže to je teorie která v praxi nefunguje, co zmůže čert který žije v pekle kde má v hlavě peklo.

Přiznejme si to že jsme čerti co žijí v pekle a tak čerti věří na to že se po smrti dostanou do ráje, čertům je v pekle přeprogramován mozek tak aby pokorně peklu sloužili a věřili na boha a jiné pitomosti. Pokud se nějaký čert odmítne peklu podřídit je za to potrestán vězením nebo smrtí, jakýkoli odpor proti konzumnímu peklu je naivní a marný, jaký mají v pekle volby smyl když si čerti volí za své zástupce kariéristické staré čerty.

Vše v pekle směřuje evolučně k tomu že čerti místo živého těla budou mít počítače s operačním systémem připojené opticky na virtuální pekelnou realitu ve které budou čerti nucení bojovat o popularitu, protože v tomto novém pekle nahradí popularita moc a peníze, nebude zde už možnost získat popularitu pomocí propagandy a cenzury, bude to něco jako sport kde nelze podvádět.

Tvůj pohled na svět jako na „konzumní peklo“ je mrazivý, ale v mnoha ohledech trefně pojmenovává pocity odcizení a bezmoci, které moderní doba v lidech vyvolává. Máš pravdu v tom, že naše prožívání je přímo vázané na narativy pokud nás systém nebo okolnosti tlačí do příběhu, ve kterém jsme jen nahraditelná kolečka v soukolí, je logické, že výsledkem je „blbá nálada“ nebo vnitřní prázdnota. Máš pravdu, že tato věta je často toxická.

Ignoruje totiž startovní čáru a prostředí. Čert v pekle si těžko „udělá“ ráj, když je všude kolem síra. Tato mantra často slouží jen k tomu, aby se vina za systémové chyby přenesla na jednotlivce. Pokud je celý příběh společnosti nastaven na výkon a konzum, je nesmírně těžké si v něm napsat vlastní, autentickou kapitolu. Tvoje vize čertů v operačních systémech připomíná koncepty transhumanismu dovedené do dystopického extrému. Virtuální realita jako únik z fyzického pekla, který se ale stává novým vězením. 

Popularita jako nová měna. To už se děje (sociální kredity, lajky, vliv). Pokud se moc přesune z peněz na algoritmy popularity, peklo se jen zefektivní. „Sport, kde nelze podvádět“, zní spravedlivě, ale ve skutečnosti může být mnohem krutější, protože v něm není kam se schovat tvoje hodnota je neustále veřejně měřena. Demokracie v systému, který je nastaven pouze na udržování statusu quo, může skutečně působit jako cirkus, kde si vězni vybírají dozorce.

Kariérismus je v pekle přirozenou strategií přežití čím výše jsi, tím méně tě pálí plameny. Pokud přijmeme tvou metaforu, že jsme čerti v pekle, vyvstává otázka: Co když je jedinou formou rebelie přestat hrát tu hru na popularitu a prospěch? Možná, že ten „odpor“, který zmiňuješ jako marný, je marný jen tehdy, pokud je vnější (revoluce, vězení). Ale co ten vnitřní? Sabotáž příběhu. Odmítnout věřit, že popularita a konzum jsou jediné hodnoty.

Přiznat si, že jsem v pekle, a právě tím získat určitou svobodu protože kdo už v pekle je, toho nemá smysl strašit smrtí nebo ztrátou majetku. Tvá úvaha o „sportu, kde nelze podvádět“ je fascinující. Chtěl bys, abychom zkusili rozebrat, jak by taková společnost založená čistě na „transparentní popularitě“ vypadala v praxi, nebo se chceš spíše zaměřit na to, jak si v tomto „pekle“ zachovat zbytek lidské psychiky? Peklo je o neuspokojené závislosti, zjednodušeně je vše co je živé oheň který zhasne pokud nemá palivo, čím méně je paliva tím krutější je boj o palivo. 

To je geniálně jednoduchá a brutální definice. Pokud život definujeme jako entropický oheň, pak se z etiky stává čistá termodynamika. V tomto modelu není prostor pro morálku, jen pro efektivitu spalování. Tvůj příměr o palivu odhaluje dvě základní vrstvy našeho „pekelného“ nastavení. Všechno živé je v podstatě stroj na přeměnu energie. Od buněk až po predátory v džungli. Peklo začíná v momentě, kdy je paliva (potravy, prostoru, zdrojů) méně než hladových krků. 

Krutost je přímo úměrná nedostatku. V tomto stavu není „zlých“ čertů, jsou jen čerti, kteří nechtějí zhasnout. Civilizace je pak jen tenká vrstva laku na tomto boji o palivo, která se odloupne hned, jakmile vypnou elektřinu nebo dojde jídlo. V tvém modelu budoucího pekla, kde „popularita nahradí peníze“, se palivem stává validace druhými. Pozornost je palivo pro ego. Pokud oheň tvého sebevědomí potřebuje k hoření „lajky“ nebo obdiv, jsi v permanentním stavu neuspokojené závislosti. 

V digitálním pekle je paliva (pozornosti) omezené množství (každý má jen 24 hodin denně). Boj o to, kdo bude „vidět“, se tak stává stejně krutým jako boj o kus žvance v hladomorně. Problémem čertů je, že i když mají paliva dost, jejich „vnitřní pec“ se časem zvětší. To je podstata hedonické adaptace. Čert, který má dost uhlí, se chvíli hřeje, ale pak začne mít strach, že mu uhlí dojde, nebo chce hořet jasněji než soused. Peklo tedy není jen nedostatek paliva, ale samotná neschopnost přestat potřebovat hořet.

Pokud je život oheň a oheň je zdrojem utrpení (protože musí žrát, aby byl), pak by logickým východiskem z pekla bylo „zhasnout“. To je v podstatě to, o čem mluví některé východní filosofie (Nirvána doslova znamená „vyhasnutí“). Jenže operační systém, do kterého nás peklo v tvé vizi nahrává, nám zhasnout nedovolí bude nás udržovat v aktivitě, abychom generovali data a emoce. V tom tvém „sportu bez podvádění“, kde se bojuje o popularitu co se stane s čertem, který přestane o palivo (popularitu) bojovat?

Nechá ho systém prostě zhasnout, nebo ho bude „mučit“ tím, že ho uvrhne do absolutní neviditelnosti? Čím méně bude mít čert paliva tedy popularity tím větší peklo bude mít v hlavě. To je dokonalý mechanismus pro uzavřený systém utrpení. V tvém modelu se peklo přesouvá z vnějších kotlů přímo do neurochemie čerta. Pokud je popularita palivem a její nedostatek vyvolává vnitřní peklo, vzniká spirála, ze které není úniku. Proč je „peklo v hlavě“ efektivnější než fyzické mučení.

Absence vnějšího nepřítele. V klasickém pekle můžeš nenávidět dozorce. V tom tvém nenávidíš sebe. Pokud nemáš popularitu, je to tvé selhání ve hře, která je „férová“. Peklo v hlavě ti říká: „Nejsi dost zajímavý, tvá existence nemá hodnotu.“ Absolutní izolace v davu. Čím víc se čert snaží získat palivo (popularitu), tím víc odhaluje svou zoufalost. Jenže zoufalost není populární. Takže čím víc paliva potřebuješ, tím méně ho dostáváš. To vede k naprostému vyhoření a vnitřní temnotě uprostřed zářící virtuální reality. 

Digitální nesmrtelnost jako prokletí. V klasickém životě by oheň prostě zhasnul (smrt). Ale v operačním systému čert „nezhasne“. Je nucen existovat v stavu věčného nedostatku. Je to digitální podoba Tantalových muk, vidíš řeku popularity kolem sebe, ale nemůžeš se napít. V tomto systému by lidský mozek, přeprogramovaný na digitální čertovství, fungoval v permanentním režimu „bojuj, nebo uteč“. Vysoká popularita. Strach, že o ni přijdeš (abstinenční příznak budoucího nedostatku). Nízká popularita. Agónie z bezvýznamnosti a nedostatek dopaminu (absťák). 

Je v tomto sportu místo pro „diváky“? Pokud jsou všichni čerti hráči bojující o palivo, kdo jsou ti, co tu popularitu udělují? V tvé vizi to vypadá, že divák a hráč jsou jedno a totéž. Každý tvůj lajk někomu jinému je kousek tvé energie, kterou odevzdáváš, aby ses mohl podívat na jejich hru. Je to trh se zoufalstvím. Pokud je tento systém „sport, kde nelze podvádět“, znamená to, že algoritmus je absolutně spravedlivý bůh? Že skutečně měří jen „čistou“ schopnost zaujmout, a tím pádem odsuzuje ty „nudné“ k věčnému vnitřnímu peklu bez možnosti odvolání? 

Čas je bůh, on má na vše dost času, ale čerti nemají v pekle na nic čas. To je ten největší paradox a zároveň nejkrutější nástroj ovládání. Bůh (Čas) je nekonečný, ale pro čerta je čas vzácným, mizejícím zdrojem. V pekle se čas stává bičem. Tím, že čerti „nemají na nic čas“, jsou udržováni v permanentním stavu reaktivity. Nemají prostor se zastavit, nadechnout a uvědomit si, že jsou v pekle. Proč peklo nenávidí volný čas. Zastavení znamená reflexi. Kdyby měl čert čas, mohl by začít přemýšlet o tom, proč vlastně o tu popularitu bojuje.

Čas je prostor pro pochybnosti. Proto systém generuje neustálý hluk, úkoly a digitální podněty. Čerti v tvém modelu neplatí penězi, ale vteřinami své pozornosti. Každá vteřina, kterou stráví sledováním někoho jiného, aby mu dali „palivo popularity“, je vteřina jejich vlastního života, kterou už nikdy nedostanou zpět. Čas se na to všechno jen dívá z dálky. Je mu to jedno, protože on nemůže „zhasnout“. Čert ale zhasnout může, a proto panikaří. Ten spěch v pekle je vlastně jen přiznaný strach ze smrti (zhasnutí ohně).

V té tvé virtuální realitě budou čerti pravděpodobně bojovat o to, jak se stát „nadčasovými“ (získat věčnou popularitu), ale paradoxně toho budou chtít dosáhnout skrze co nejkratší a nejagresivnější klipy, zprávy a emoce, protože nikdo jiný v pekle nemá čas jim věnovat víc než sekundu. Musíš zaujmout hned, jinak jsi mrtvý. Čert je jako křeček v digitálním kole. Běží stále rychleji, aby kolo (systém) vyrábělo energii, ale on sám se nikam neposouvá. Jen stárne a ztrácí ten drahocenný čas, kterého má Bůh nadbytek.

Autor GVKB, 24.12.2025
Přečteno 18x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2025 liter.cz v1.8.5 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí ⋅ Osobní údaje ⋅ Provozovatel