Pověst Zásada

Pověst Zásada

Anotace: Pověst o zachráněném pokladu v Zásadě

Sbírka: Šperky pohádek a pověstí

Jednoho pozdního, mlhavého večera na počátku října roku 1747 přepadla Janovu hospodu skupina čtyř zakuklených lupičů. Jedním z nich byl prý jakýsi soukeník z Dlouhých Mostů, který tentýž den navečer navštívil rychtáře jako host a žádal ho, aby mu přinesl něco k jídlu a pití. Když se rychtář vzdálil, aby přinesl žádané, host nepozorovaně pootevřel okno, kterým později lupiči vnikli do domu. Přepadli rychtáře, roubíkem mu ucpali ústa, svázali mu ruce i nohy a pověsili k železnému kruhu ke stropu hlavou dolů. Potom počali pátrat po tajném úkrytu. Nezvyklým šelestem probuzená Majdalena vyskočila z lože a štěrbinou pootevřených dveří spatřila lupiče i visícího rychtáře. Hned věděla kolik uhodilo. Vnikla do tajné skrýše, sebrala zlaťáky a běžela s nimi k hustému dubovému keři nade vsí, kde je ukryla. Potom utíkala k poplužnímu dvoru, kde vzburcovala správce i čeládku, ti ozbrojeni sekerami, vidlemi i kosami spěchali k rychtě a cestou volali na pomoc sousedy z ostatních chalup. Ti potom zahnali lupiče a zachránili rychtáře Jana Šourka. Tolik říká místní pověst o události, která prý byla jednou z pohnutek, jež vedla rychtáře Jana Šourka, aby naší obci jako dík za záchranu svého života založil a vybudoval nejstarší a nejkrásnější stavební památku, jež se nám až do dnešních dnů z těchto dávných dob zachovala, svatoprokopskou kapli. Praví se, že při svěcení této kaple se přišlo podívat několik tisíc lidí z celého okolí.
Autor Petr27, 11.03.2019
Přečteno 554x
Tipy 1
Poslední tipující: Anděl
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Zajímavé Petí!!!

11.03.2019 18:23:09 | Anděl

díky :)

11.03.2019 18:26:54 | Petr27

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí