Čokoládové výpravy

Čokoládové výpravy

Anotace: Král Karel IV. a jeho výprava s neočekávaným objevem, který zajistil blahobyt celému království.

Kdysi dávno, to ještě lidé věřili, že země je placatá a že když se budou plavit po moři, doplují až na okraj země a pak se propadnou do hluboké nicoty, a právě v této době vznikly ledové kaštany, ano, je to tak.

V době, kdy naší zemi panoval vladař Karel IV., který rozšířil hranice našeho území až k samotnému moři, vysílal do světa různé delegace. Námořní výpravy byly náročné, ne vždy na moři svítilo slunce a bylo teplo. Námořníci popíjeli, jak bejvavalo ve zvyku rum a lihoviny dle libosti, které utržili na svých výpravách. Kral se mnohdy na dobrodružné výpravy plavil se svými námořníky. Kromě kvalitního alkoholu si s sebou vozil i zásoby horké čokolády, aby se měl čím v mrazivych dnech zahřát.

Bohužel jednoho dne to s alkoholem trochu přehnal, nechal měch s horkou čokoládou otevřený a usnul. Druhý den rano poté, co se probudil v podpalubí, zašátral svojí rukou po měchu horké čokolády. K jeho překvapí byl měch úplně zmrzlý, zklamaně zaklel, vzal šavli a měch jedním řezem rozparal. Z měchu se okamžitě začaly sypat malé kousky čokolády. Král se sehnul pro jeden kousek, který se mu přikutálel k nohám, přehodil si šalvi do druhé ruky a volnou rukou neomaleně hrábl po kuličce čokolády. Chvíli se na podivnou kuličku díval a pak jen pokrčil rameny a vhodil si ji do pusy a lehnul si zpátky na zem. Jak si tam tak cumla kuličku čokolády, mihne se mu hlavou myšlenka, že by se to dalo i prodávat na vybrané královské stoly jako pochoutka v parnych letních dnech.

Tato myšlenka jej natolik uchvátila, že se do ní zahloubal a do konce plavby pak již nedělal nic jiného, než důkladně promýšlel strategii obchodu s čokoládovými kuličkami, věděl moc dobře, že důležité je i šlechtu zaujmout, a proto se rozhodl, že bude čokoládové kuličky vyrábět v honosné podobě a to jako vzácnou pochoutku - kaštany.

Po návratu si hned v přístavu nechal svolat nejlepší cukráře z blízkého i dalekého okolí, rozdal úkoly a netrvalo dlouho a světlo světa spatřily první ledové kaštany,které byly ozdobou královské tabule a v pozdější době jsme je začaly jist i my - prostý lid.
Autor ellen.fanci, 03.04.2019
Přečteno 566x
Tipy 1
Poslední tipující: Polux Troy
ikonkaKomentáře (6)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Něměla by první věta začínat takto: Kdysi dávno...

03.04.2019 18:22:06 | mirecek

Opraveno, děkuji za postřeh ;) Korekce v mobilním telefonu mi to opravila na slovo kdyby, ale kdysi tam opravdu původně mělo být.

03.04.2019 20:34:54 | ellen.fanci

Není zač, rádo ses talo.

03.04.2019 20:42:04 | mirecek

Hezká myšlenka, ale když vládl Karel IV tak ještě nikdo v Evropě neznal čokoládu jelikož Amerika byla objevená až docela později ... :)

03.04.2019 13:51:43 | Polux Troy

My prostý lid bychom měli umět tvořit věty. To je jediné bohatství které nám zbývá. První odstavec začíná větou nedokončenou. Druhý odstavec začíná větou, která je tak dlouhá, že by si čtenář měl na cestu vzít svačinu.. Dál je to někdy lepší, někdy ne. Dělej věty spíš kratší než delší, ty se daj snáze zvládnout.

03.04.2019 13:51:27 | Karel Koryntka

Děkuji za cenné rady, ještě to poupravim, mé cestování vlakem uběhlo rychleji, než jsem doufala. Ale je to po dlouhé době opět myšlenka, kterou jsem si chtěla sepsat,a proto jsem k tomu využila právě Liter. Budu muset upravit i gramatické chyby a doplnit čárky.

03.04.2019 16:36:57 | ellen.fanci

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí