Výkladový slovník jazyka českého => ZPACKAT

Výkladový slovník jazyka českého => ZPACKAT

Anotace: Humor tmavý, polosuchý

Někteří koncoví uživatelé českého jazyka se občas obrací na náš ústav s etymologickým dotazem po původu a významu slov ‚zpackat, packal, zpackavše‘ a my jsme se nyní rozhodli zveřejnit tuto generální a univerzální odpověď.

Zajímá-li vás to a máte-li chvilku, tak se prosím připoutejte a seznejte, jak se to vlastně všechno semlelo a jak toto podivuhodné, zvukomalebné slovo vzniklo.

Musíme jít trochu nazpět v čase a nalevo v mapě (pokud máte jih nahoře), až k Oleksandrovi K., který se sice narodil v severoruském Krasnotraktorsku, ale jako jaderný inženýr - absolvent Lomonosova institutu, se ve svých dvaadvaceti létech přemístil za prací do ukrajinského města Pripjať, odkud dojížděl do černobylské jaderné elektrárny. Později se sestěhovali se snoubenkou, potenciální tchýni a jejich kočičkami do malého domku hnedka vedle JE.

Koťátka a kočky v celkovém počtu 7 byly mazlíčky celé domácnosti a aniž by je náš Ústav pro jazyk český chtěl pomlouvat, byly to dost zpovykané potvůrky. Dalo by se říci, že byly trochu víc společenské a hravé a když se jim nikdo nevěnoval, dost se toho navyváděly, ale to je snad u koček normální.

Onoho osudného, tragického, smolného dne byly kočičky ponechány samy doma poté, co celá rodina odjela moskvičem na velký nákup a do biografu.

Jak již řečeno, mňoukadla neměla ráda samotu a nečinnost a proto, aby se zabavila, začala si hrát. Nejmladší kotě Dominika začalo packou PACKAT do třásní, zavěšených dole na záclonách, a to samozřejmě nemohlo dopadnout jinak, nežli strženými závěsy a garnýžemi a rozflákaným porcelánovým nádobím, které viselo na stěně vedle okna.
Ostatní kočky se toho rámusu sice lekly, ale hned zas‘ pokračovaly v rabování. Starý kocour Vareňucha vyskočil na sporák a pokoušel se prozkoumat obsah hrnca, připadalo mu totiž, že to voní jako guláš. A skutečně, když se mu ho podařilo s pomocí dalších dvou koček zhodit na zem, pokojem se rozhostila báječná vůně této pochoutky a malé potvůrky si naplnily svá mlsná bříška.
Po další půlhodině hraní už byl celý dům vzhůru nohama, televize zjevně nevydržela pád na vykachlíkovanou podlahu a z rozstřepeného monitoru se kouřilo. Některá z koček zašpuntovala umývadlo, zacpala odtok a naplno pustila vodu a v bytě už byla solidní povodeň. Počítač, lampy, lednice, telefon, to vše bylo rozflákané, zničené. Kočičky dokonce přišly na způsob, jak vyzkratovat elektrické zásuvky a tím odpálit vedení ve zdi.

Když už byl celý dům v troskách (a znovu opakujeme, že v tom nebyl zlý úmysl, byla to jen taková hra), kočičky posmutněly. Naštěstí si Esmeralda vzpomněla, kde jsou schované klíče od hlavního vchodu do elektrárny a od velína a šly si hrát tam.

To byla, panečku, zábava! Běhání po ovládacích panelech bylo snad ještě o něco větší vzrůšo, než mlsání guláše z čerstvě vyluxovaného kuchyňského koberce a naše milá zviřátka se té legrace nemohla nabažit. Avšak jen do té chvíle, než Klotylda z hecu PACKLA packou na knoflík odstavení druhého energetického okruhu, čímž došlo k rapidnímu poklesu výstupního výkonu na pouhých 30 MW. Následkem toho se zvýšila koncentrace neutrony pohlcujícího produktu štěpení – xenonu 135 (tomuto jevu, spojenému s přechodným poklesem reaktivity, se říká ‚xenonová otrava reaktoru‘). A jak už laskavý čtenář jistě správně tuší, došlo i k pádu reaktoru do stavu ‚jodové jámy‘ a celá elektrárna vyletěla k čertu.

Přežil jen kocourek Kosťa a ten to celé povyprávěl novinářům.


Tak tedy vzniklo slovo ZPACKAT.
Poučení - až bude chtít někdo přiložit ruku k dílu, pozorně tu jeho pazouru prohlédněte, jestli se náhodou nejedná o packu; stejnou obezřetnost doporučujeme, bude-li k vám někdo natahovat pomocnou packu, protože takový packal, ač to myslívá upřímně, takový packal svou packou do něčeho tak dlouho packá, až to celé zpacká a následky bývají fatální.

Takový packal je někdy horší než komunismus.
Autor CORONATION, 12.09.2018
Přečteno 552x
Tipy 2
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Tak snad potomci kocoura Kosti dopackají až do Ruska a zpackají něco v tamních armádních skladech a my si všichni budeme oddychnout, že nezapacká jiná ukrajinská JE...

26.11.2022 18:04:21 | annanymsová

Je to hezké vysvětlení, ale že by z toho byla povídka? Spíše popis co kocourek vyprávěl novinářům. Sloh je výborný, ale mysli ještě na tyto prvky: Povídka má děj a ten musí mít gradaci.
Nějaké to překvapení a rozuzlení.
To jak jsi to uveřejnil(sice hezky), má parametry popisu stavu.Škoda.
Jo, a udělej to delší...

12.09.2018 22:02:19 | Petrlesna

úžasně čtivé a perfetkně napsané :-)

12.09.2018 17:15:53 | ROSA ŽIVOTA ZRAKEM VNITŘNÍM OSVÍCENA

Vy,vy,vy jeden! Zrovna jste mi vzal z pééra část povídky, jak Vselododa Jakimoviče z Dalnětraktorsku matička vyhnala odpoledne z pece (to je ruský dvoj-pasjolek). Měl vzít dřevěnou štoudev, nazout láptě a dojít pro voděnku k řece Okťjubje, na kafe. Ale prominu Vám to, ovšem musíte mi udělat recipročně etymologický rozbor slova "ulachvit". Prý pochází z Jekatěrinburské gubernie. Znamená jakýsi přesun statků, směrem od statkářů, nyní již kulaků, k pazourám revolučních rudých gard.
Doufám, že Vaše špičkové pracoviště- moravskou sekci Ústavu pro jazyk Český, Moravký a Slezký, nepřetížím.
Ještě jednou vřele děkuji za bezchybný a ozřejmující výklad roztavení grafitové pícky pomocí xenonové otravy rektoru a vzniku jodové jámy. Jen bych poníženě prosil opravit tento terminus technikus na "jodová černá jáma".
Nemějte mi to za zlé ale proč elektrárna vyletěla (patrně nahoru?) k čertu, když peklo má být v podzemí? Změnil snad polohu pekla výnos č.XXXLII nejvyšší vše-guberniální rady?

12.09.2018 17:07:23 | Lesan

Ulachvit nevim, ale líbí se mi definice slova ZPOVYKANÝ => zvyklý na luxus, privilegia či speciální zacházení a činící si na ně nárok.

14.09.2018 10:28:08 | CORONATION

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí