Čajovna

Čajovna

Anotace: Krátký exkurz do mystiky čaje....

Místo, které se vám pokusím dnes v tento den, v tomto čase popsat, byste našli v pravém horním rohu Krakonošova náměstí v Trutnově. To vám však říkám je informativně, pokud byste chtěli tento podnik poctít svou návštěvou.
Už na chodníku vás upoutá tabule, která na sobě nese název „Čajovna U Zeleného listu“. Člověk hned přemýšlí, co autor zeleným listem chtěl říci. Zřejmě zelený lístek čajovníku. Někteří z nás by si však mohli pod pojmem zelený list představit úplně nějaké jiné lístky, pro úplně jiné účely. Ale upozorňuji, není to žádné doupě neřesti či něčeho jiného! Nyní můžeme vstoupit. Čajovna však sídlí až v 1. poschodí zeleného domu za tabulí. Abych řekla pravdu, cesta přízemím do 1.poschodí není žádná procházka růžovým sadem. Musíte překonat tmavou uličku, na kterou velmi nebezpečně navazují schody. Pokud budete mít štěstí a nezakopnete o ně, uvidíte na stěně velké zrcadlo, pomalované stromem života. Stoupáte dále po schodech starého domu ke dveřím, které vedou do čajovny.
Už před dveřmi ucítíte dokonalou vůni plnou santálového dřeva, orientu a snad tisíce čajů. Vůně se k vám line škvírou pod dveřmi a napadá vaše čichové buňky a říká: “Neboj se! Otevři dveře!“ Nevím jak vy, ale takovým nabídkám neodolávám. Když otevřete dveře, ovane vás tato sytá vůně, která vás omámí, prostoupí vámi a vtáhne vás do ojedinělé atmosféry, která zde vládne a tím vás vytrhne z každodenního životního stereotypu. Nechává vás plout touto zahradou vzdálených kultur. Kroky vás zavedou do malého či velkého salónku. Zde si můžete vybrat, chcete-li plout v nádherných starožitných či bambusových křeslech nebo neodoláte polehávání mezi nepřeberným množstvím měkkých nadýchaných polštářků. Až se pohodlně usadíte, správkyně této zahrady vám nabídne seznam pochutin a slastí, které se vám nabízejí v podobě čajů ovocných či omamných ze vzdálených pahorků Nepálu, Srí Lanky, Jižní Ameriky a Číny. Pro uklidnění můžete lehce vdechovat kouř z vodních dýmek, ovšem královnou mezi dýmkami je dýmka egyptská, která tvoří dominantu velkého salónku. Malými doušky si vychutnávejte ojedinělé, vytříbené a afrodiziakální chutě vašich nápojů. Neboť čaj léčí tělo i duši. Povídejte si s přáteli, jste-li sám přemýšlejte, odpočívejte a hledejte svůj vnitřní klid. Stará čínská moudra praví: “V chuti jednoho šálku čaje můžete někdy objevit pravdu o všech nesčetných formách vesmíru“.
Až opustíte čajovnu, budete zřejmě o pár gramů lehčí nosíte-li svou peněženku ve své kapse u kalhot, ale určitě nebudete litovat neboť pijeme čaj, abychom zapomněli na rámus tohoto světa . Mohli bychom tuto myšlenku zjednodušit a citovat poselství ze života Siddhárta Gautami: Lidé k němu chodili a tázali se ho, co je. Ne „Kdo jsi?“ nýbrž „ Co jsi?“
„Jsi bůh?“ tázali se.
„Ne!“
„Anděl?“
„Ne.“
„Světec?“
„Ne.“
„Co tedy jsi?“
Buddha odpověděl: „Jsem probuzený.“
Autor gedžitka, 16.06.2007
Přečteno 344x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí