Bouře

Bouře

Anotace: Vlna znovu narazila na bok moře.

Vlna znovu narazila na bok lodě. Ta bouře trvá snad hodinu a já se už cítím ztracen. Uklidňuji se pohledem na dosud neroztříštěnou palubu, kousek pevné země pod nohama cestovatele. Ach ty velká těžká mráčna! Člověk na souši zná mraky jako cosi snad hloupě spřízněného, osobně blízkého ač přes tak vzdáleného. Cosi, co má v sobě důvěrnost a tajemství, blízké, přec tak daleké a snové! Až na moři, v nejistotě dostanou ty vlhké páry tvář osudovosti a tíže. Rytmus moře, který dozajista napsal Někdo, je i v těch nejšílenějších tempech stále rytmem, kakafonickou melodií snad, avšak mraky, mraky ty jsou dozajista dílem jiným, nelidským. Něčím co v rukách neuzneme, avšak jsou, stejně jako myšlenka, ve svých koncích skutečnější než utonutí. Nalézáme v nich tvary důvěrné a věčné, platonské ideje, ale ta síla a vzpurnost jsou jak k nepochopení, tak k úžasu. Strach a důvěrnost, snad tak by se dal popsat pocit cestovatele. Vím, že mnozí přede mnou zažívali stejné útrapy a prosím, proto nechápejte mou zpověď jako jalové naříkání, neb jsem si vědom, že na dně nejslanějších slz nacházíme střípky sebe a skutečnosti. Vždyť k čemu je strach, malá berle prozřetelnosti, signál rozumu. Snad je člověk tak ustrojen aby sprostým rozumem a nebezpečím kurdějí opovrhoval, jako vlk opovrhuje nezištným dobrodiním.
Když jsem se nalodil, se svou skromnou brašnou s neskromným obsahem, byl jsem si vědom, že takováto situace může nastat, avšak věci jsou jiné v představách a jiné ve své skutečnosti. Znal jsem muže, jenž odjel na sever lovit lední medvědy, povídal mi, že největší přelom a pochopení v tomto směru bylo, když tohoto divokého tvora na oči sám spatřil. Věděl o medvědech vše, kam chodí na kávu, jakou značku cigaret kouří a tak. Avšak osobní setkání s tímto živočichem mu přez jeho několikaletá studia ukázalo, že medvěd v obrázkovém atlase a hladový medvěd na hladovém pólu jsou zcela odlišné pojmy. Stuuje je dále, avšak už není snílkem, čím více o nich ví, tím více se bojí, tento pocit v zoo nepochopíte, snad je to něco vzdáleně podobného práci s motorovou pilou.
Autor bezruký uzurpátor, 18.02.2011
Přečteno 219x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí