Zvláštní pán

Zvláštní pán

Anotace: Prosím o komentáře a hodnocení!Děkuju!:o)Jinak je tahle povídka inspirovaná jedním pánem od nás z vesnice, opravdu se mu říká blázen, byl ve vězení. Zbytek je zcela smyšlen!snad se vám to bude líbit, není to zrovna můj šálek čaje, ale zkusila jsem to

Už je tomu dávno, co se k nám na vesnici přistěhoval zvláštní pán. Vzbuzoval strach, denně chodil na procházky se svým věrným psem vždy v patách. Sledoval lidi, divně se díval. Vždy příliš dlouho, dokázal přitáhnout zrak a možná uměl i uhranout. Měl dlouhé hnědé vlasy, vousy stejné barvy a úzké rty, kterými si vždy mluvil jen pro sebe. Žil sám na okraji lesa v rozpadlé chatrči, bez elektřiny. Do těch končin měly malé děti zákaz a vlastně vůbec nikdo tam nechodil dobrovolně. Kolikrát jsem ho viděla, při pohledu z okna, jak tahá velké tašky svíček. Jeho pohledu jsem se nevyhýbala, neměla jsem z něj strach. Jen mi vrtalo hlavou, proč dospělým přidělává vrásky na čele? Proč musím zatahovat žaluzie, když jsem to nikdy předtím nedělala? Neznala jsem ho, a právě proto mě strašně zajímalo, co je zač. Samotář, nebo zločinec? Kdekdo mu říkával blázen. Avšak já jsem chtěla vědět víc, vzbudil mou zvědavost. Sledovala jsem ho, ptala jsem se lidí ve vesnici. Přišlo mi, že to tuší. Dlouhé minuty stál před našim domem, přísahala bych, že jsem jeho stín viděla za stromem, který je naproti mému oknu. Začínala jsem se bát, hlavně když jsem se dozvěděla, že byl ve vězení za zabití. Byl několik let zavřený a asi se zbláznil, když ho pustili, nastěhoval se k nám. Proto se mu všichni stranní, nemá přátele. Jak by mohl?
********************************************************
Šla jsem jednou s našim psem na procházku a on mi z vodítka utekl, přimo k lesu. Kde byl vidět kouř. Rychle jsem za ním běžela, v očích úděs. Klopýtala jsem v zorané půdě, ztrácela jsem dech. Doufala jsem, že ten pán nebude doma. Když jsem psa dohnala, viděla jsem ohýnek před tou chatrčí ze dřeva. Zdálo se, že tu nikdo není. A tak jsem se rozhlédla kolem, podívala jsem se oknem do rozpadlého domku, jestli někdo čekal něco zvláštního, tak se nedočká. Stůl, jedna židle a spousty svíček.
Vtom jsem uslyšela kroky za svými zády, po kterých mi přeběhl mráz. Pomalu jsem se otočila a vtom jsem ho uviděla. U nohy měl svého psa, který na mě hrozivě vrčel. Pán mlčel, čekal. A já jsem se strachy ani nepohla, nohy jako by mi zdřevěněly. ,,Bojíš se mě?, proč ses tedy na mě ptala?, zeptej se mě?" Zasmál se, nahlas. Opravdu hrůzostrašně a zatáhl mě do chatrče, kde mě posadil na tu jednu židli. Vylíčil mi strašnou pravdu o zradě kamaráda, který zabil svého nepřítele a schoval ho do jeho sklepa. Jen jsem vytřeštila oči, nechápala jsem. On si kvůli němu prožil hrozná léta ve vězení a do konce života, už bude pro všechny jen vrah, blázen. Strašná budoucnost. Strašný život, nespravedlivý. Jenže tak to je.
********************************************************
Pak ukázal na otevřené dveře a poslal mě pryč. Věřila jsem mu, neměla jsem důvod nevěřit. A poslechla jsem ho. Těma očima mě dokázal přesvědčit. Podívala jsem se na něj a usmála jsem se. Snad jsem byla první, kdo to kdy udělal - protože mu po tváři začala stékat slza. A pak jsem ty dveře zavřela. Domů jsem šla pomalu, neměla jsem proč utíkat, proč se bát. Brečela jsem se a když mě potkali sousedé, chtěli volat na policii. Mysleli si, že mi něco udělal - jak strašně hloupí lidé jsou. On byl možná tisíckrát hodnější než všichni tady. Protrpěl si spousty zlého a opravdu se naučil odhadovat lidi.
********************************************************
Ráno mi rodiče sdělili, že bláznova chatrč vyhořela. Zbylo z ní jen troška popele. Nikdo neví, zda zemřel, hledají ho. Jenže já vím, že utekl. Byl chytrý, bloudí světem se svým věrným psem, který ho nikdy nezradí. Chodí a divně se dívá, vzbuzuje zvědavost. Až ho někdy potkáte, nedívejte se na něj skrz prsty. Nepopírám, že někdo opravdu vrahem, násilníkem, nebo bláznem být může - ale tenhle pán, který nyní musí být dost stařičký, jím rozhodně není.
Autor Barunka=o), 15.10.2006
Přečteno 278x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (3)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (1x)

Komentáře

Děkuju za komentář a vlastně i za pěknou básničku....moc díky Piškworko, Piková dámo, Verčo!:o)

29.10.2006 09:27:00 | Barunka=o)

tak tohle je ona:
Neštěstí sedí na lavičce

V parčíku na lavičce
bývá člověk jenž na vás volá když jdete kolem
má skřipec a šaty vybledlé čedi
kouří laciný doutník sedí
a volá na vás když jdete kolem
nebo vám jenom pokyne
nesmíte se na něho dívat
musíte jít svou cestou
dělat že ho nevidíte
dělat že ho neslyšíte
jít dál a přidat do kroku musíte
když se na něho podíváte
když ho posloucháte
kývne na vás a nic a už nikdo
vám nezabrání abyste nesedli k němu
tehdy se na vás dívá a usmívá
a vy trpíte ukrutně
a muže se pořád usmívá
a vy se musíte usmívat
přesně tak
čím víc se usmíváte tím víc trpíte
krutě
a čím víc trpíte tím víc se usmíváte
nezhojitelně
a trčíte stále
přikovaný
s §směvem na lavičce
děti kolem vás dovádějí
chodci se procházejí
klidně
ptáci odlétají
opouštějíce jeden strom
pro druhý a vy zůstáváte
sedět na lavičce
a vy víte dobře víte
že nebudete nikdy dováděti
jako ty děti
víte že se už nikdy nebudete procházet
klidně
jako ti chodci
že nikdy už neodletíte
opouštějíce jeden strom pro druhý
jako ti ptáci

28.10.2006 20:27:00 | Lisa Kloboučková

tak tohle je taky zajímavé. k tomu se přesně hodí jedna báseň od jacquese Prevérta Neštěstí sedí na lavičce..později ji sem dopíšu:-)

28.10.2006 17:52:00 | Lisa Kloboučková

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí