Dětská vzpomínka

Dětská vzpomínka

Anotace: Mé první setkání s tou černou dámou.

Bylo léto a mně bylo asi pět. Babička mi oblékla černé šaty a podkolenky a jely jsme na pohřeb. Zemřel nějaký strýček, kterého jsem neznala. Byla jsem zmatená, ze spousty lidí, kteří vystupovali z aut, podávali babičce ruku a sem tam mě někdo pohladil po vlasech. Snažila jsem se usmívat, ale tolik nových tváří, ty vysoké stromy a ty náhrobky kolem....
Uvnitř rozlučkové síně byly květiny, divné vůně a když začala hrát hudba, lidé plakali. Já ne. většinou pláču často, ale tady mi myšlenky poskakovaly jako vlnky a já nebyla schopná brečet. Přes uličku seděl kluk. Jen o málo větší než já. Byla jsem tak ráda, že ho vidím. Připadal mi jako spojenec ve světě vážných, smutných dospělých. Přála jsem si, aby se na mě podíval. Když zvedl hlavu, snažila jsem se usmát, jak nejlépe jsem to dovedla. Usmál se také. Asi se nudil a tak nakrčil nos a zatahal se za ucho. Tím ze mě sejmul celé mé napětí a já vyprskla do dlaní. Jen trochu, ale babička to slyšela. Objala mě kolem ramen a opravdu se mračila. Pak už jsem se netroufla na něj podívat. Věděla jsem, že jsem udělala něco špatně. Něco, co se nemá. Tiše jsem vydržela sedět až do konce obřadu a pak jsme odjeli do nějaké vily.
Babička mě odvedla do zahrady, řekla, že mi s dětmi bude lépe a odešla dovnitř. Na zahradě byl můj kluk, co se tahal za ucho a zase se šklebil a ještě jedna, větší dívka. Styděla jsem se jich, ale měli tam houpačku. Řekli ahoj a já odpověděla. Myslím, že to byli nějací příbuzní, ale dodnes neznám ani jejich jména. U dětí nejsou jména zase až tak důležitá. Rozpočítávali jsme se kvůli houpačce, když dívka řekla:
"Strejda Karel umřel."
"Já vím", odpověděla jsem.
To nebyla žádná novinka. Řekla mi to už babička a také, že byl v té rakvi. Dívka se možná trochu urazila, že její informace mě neohromila a tak dodala:
"Ty taky umřeš".
Tentokrát to bylo ohromující.
"Nene", špitla jsem.
Viděla, že její slova mají účinek a tak přitvrdila .
"Všichni umřou."
Ta cizí zahrada potemněla, bylo to jako by mě někdo tupě udeřil do hrudníku. Největší šok, mého pětiletého života.
Jestli je to pravda, pak umře i moje maminka a tatínek a paní učitelka ze školky a Verča a co koťata.....
Můj mozek nebyl na tolik smutku najednou připraven. Sedla jsem si na štěrkovou cestičku a brečela a brečela.
Nevzpomínám si už co bylo dál. Zůstal mi jen ten hrozný pocit, že o všechny přijdu.
Je to jen drobná, dětská vzpomínka a měla by dnes už vyvolávat jen úsměv, ale ona zůstala. Tu tupou bolest na hrudi občas cítím dodnes.
Když se venku stmívá a má dcera není doma. Když můj syn dělá "kotoul vzad". Když zazvoní telefon ve čtyři ráno...
Tu úzkost zná asi každý a právě to je to, co je na lidské rase obdivuhodné. Každý, jakmile začne chápat svět, ví, na rozdíl od zvířat, že smrt, je všudypřítomná. Že může kdykoli přijít a kohokoli nám vzít. Znovu a znovu se zamilováváme, rodíme děti, získáváme přátele a s každým člověkem, který je nám blízký jí dáváme větší šanci nám ublížit. A přesto každé ráno vstáváme a usmíváme se. Dokonce o ní vyprávíme vtipy. No nejsme obdivuhodní? Možná jen naivní. Doufáme, že nám se vyhne....

PS: Jestli chodíš na Liter a čteš to, vyhni se prosím velkým obloukem...prosím.
Autor Lenka Krásnodvorská, 02.09.2012
Přečteno 485x
Tipy 10
Poslední tipující: Inna M., Týna, Aťan, PriceznaKonzuelaBananaHemok, poeta
ikonkaKomentáře (9)
ikonkaKomentujících (5)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Taky se mi líbilo. Tvoje básně jsem ještě nečetla, ale věz,že máš dar psát i fejetony. A ještě něco: úzkost se trošičku umenší tomu, kdo uvěří, že pomíjivé je jen tělo, naše duše budou žít dál.

08.12.2012 13:15:24 | Inna M.

Děkuji za návštěvu a milá slova. I ta zmenšují úzkost.

08.12.2012 13:40:09 | Lenka Krásnodvorská

Je to tak pravdivé, až mě to děsí. Ve dne mi to nepřijde, ale když v noci nemůžu usnout, občas mě napadne, že jednou přijde... Že já přijdu o někoho, koho mám ráda... Vždy se ty myšlenky snažím zaplašit nějakými jinými. Dohání mě to k slzám. A nedovedu si to představit :´(...

12.09.2012 21:20:39 | Týna

Asi nejsme sami, koho stejný pocit děsí, ale to je prostě daň za lásku :-)
Děkuji za přečtení, Týnko.

13.09.2012 09:01:14 | Lenka Krásnodvorská

Výborně napsané vážné téma, s nadhledem a životní moudrostí... poklona.

Nejvíc jsem se asi smrti začal bát, až když se mi narodily děti. Takhle jsem začal povídku v r. 2007:

S rodinou jezdím autem často i na větší vzdálenosti. Znáte to – babičky, chata, výlety, atd. Nedávno jsem s nimi jel z Hradce Králové, přes Havlíčkův Brod na Jihlavu. Na rovné silnici, vůbec nikým neohrožován – nebyl žádný důvod k obavám - a najednou se to STALO. V hlavě mi, snad v jediné vteřině, proběhl obraz naší fiktivní, ve fantazii vymyšlené, smrtelné autohávárie. Hrůza mně sevřela srdce. Rodina nic netušila – dál vládla spokojenost… vtípky. Proč mě ta úzkost přepadla, netuším. Má snad být štěstí vyváženo neštěstím? A kdy? Za jak dlouho? A hlavně PROČ?!

07.09.2012 18:38:21 | Aťan

Ano, ano. S dětmi přichází strach. V pubertě je smrt tak nějak zajímavá a není děsná, spíš tajemná. Až když se narodí děti začne strašit, potvora.:-)

07.09.2012 19:33:47 | Lenka Krásnodvorská

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí