Tajemství bezejmenných potoků - úvod

Tajemství bezejmenných potoků - úvod

Anotace: Pojďte se mnou za tajemstvími potoků, které na mapách nemají jména.

Potoky, ty zurčící krůpěje vody, kde jednotlivé kapky tříštící se o kamínky a vpíjící se do nánosů spadaného listí v mělkém korytě, jsou nedílnou součástí naší a nejen naší krajiny. Kapička za kapičkou vyvěrá na povrch v zapadlé studánce, nebo za vývratem stromu, kde si divoké prase zahrabalo a objeví se tam bublající nevýrazný pramínek vody.

Ano, mám na mysli ty potůčky, které nemají na mapách žádné jméno, nebo na nich vůbec nejsou vyznačeny a které jsou přítoky větších potoků a následně řek. Od útlého věku jsem byl tak nějak s přírodou spjatý a nyní v dospělosti jsem do přírody opět našel cestu a toulám se krajinou. Jednoho dne jsem si vyšel na "obyčejnou" procházku a cesta s malým mostkem protínala potůček, krčící se mezi poli. A právě jeden z těchto potůčků mi vnuknul myšlenku, se jim více věnovat. Jak nyní směle říkám, "každý pramen a potůček je důležitý."

Pojďte se mnou zanechat jemný otisk podrážky v měkkých půdách mokřin a potůčků, kam se běžně nepodíváme. Pojďme hledat prameny a potůčky, které jsou důležité jak pro samotné větší potoky a řeky, tak i pro lesní zvěř, která směle tyto mokřiny vyhledává a jen zřídka je v těchto místech někým rušena.

Se zatajeným dechem se na svých cestách shledávám se srnčí zvěří, divokými kňoury a bachyněmi a hlavně s bezejmennými prameny. Už v prvním dílu se k takovým místům podíváme.

Budu se s vámi těšit.

Miroslav Zdanovec

Autor Zdanovec, 26.04.2022
Přečteno 239x
Tipy 5
Poslední tipující: mkinka, Frr, Marten, Vivien
ikonkaKomentáře (5)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Je tam láska k přírodě.Pozitivní.

27.04.2022 06:05:57 | mkinka

...velmi zajímavý téma...ale literárně nevím, nechám se překvapit...;-)sám od dítěte chodím k jednomu bezejmennýmu potůčku u nás v lese...jen pramínek ve zmoli pod kopcem a teče jen pár set metrů, jen k louce...ale stále tam je...je to mý oblíbený místo..

26.04.2022 18:59:49 | Marten

Díky za reakci. I "Váš" potok je jistě pěkný. I já se nechám překvapit, co z tohoto námětu nakonec bude. Ale každopádně se moc těším, ať už to dopadne jakkoliv. :-)

26.04.2022 19:39:43 | Zdanovec

Skoro bych to brala jako doprovodný text k nějakému dokumentu, prima.

26.04.2022 18:12:16 | Vivien

Zdravím, děkuji.
V podstatě máte i pravdu. Chci se pokusit své "dokumenty" převést do psané podoby a dokázat, že to jde. Jelikož mi jistý nakladatel řekl, že by to šlo obtížně a nebylo by to poutavé, abych to raději nachal formou dokumentární. :-)
Uvidíme, co z toho nakonec "vyleze" :-)

26.04.2022 18:22:51 | Zdanovec

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí