Vesmír

Vesmír

Anotace: Další můj pokus ;)

Kapitánův deník
Den D +1
Zapsal cpt. Jan Porybný

Den odletu.
Hustone, orbita opuštěna. Navádím Celebra na kurz. 32.954 a 125.95
Čas do cíle 13 let 8 měsíců -1 den
Čekám dalších příkazů.
Cpt Porybný položil interkom a sledoval, jak se jeho zápisky pomalu vzdalují od přístrojové desky. Je to zvláštní, pomyslel si, ať ho na to připravovali, jak dlouho chtěli, stejně byl mírně v šoku, když poprvé odepl pásy a místo aby se odporoučely poslušně k podlaze kokpitu, začaly si poletovat poutány pouze ukotvením v pilotním křesle.

Kapitáne Porybný, postupujte dle manuálu 10 knihy A1. Zapnutím UNI se veškerá komunikace a monitory přepnou. Očekávejte hodinový výpadek. Postupujte dále dle manuálu a svého výcviku. Dozněl kovový hlas ze sluchátek a tím mela jeho přímá komunikace se zemi skončit.

Věděl, co má dělat. Roky ho na tento den připravovali. Trénovali ho a vštepovali mu všechny manuály.

Manuál 10 sbírky C2 knihy A1 byl stručně nazván - Úspěšný start.
Jaká to úleva. Mohl by v teto chvíli otvírat taky Manuál 09 stejné sbírky a knihy, což by ovšem znamenalo odchýlení od vzletové rychlosti. Nebo snad Manuál 06, ale to by se spíše připravoval na srážku se Zemi, jelikož Celebr by ani neopustil orbit.
Naštěstí žádný z těchto manuálů teď neopustil zásuvku napěchovanou knihami. A snad tam zůstanou dalších 13 let a osm měsíců.

Kapitán si sundal helmu a přelomil pečeť sbírky C1. Vysunul knihu A1. Červená vazba s velkým písmenem A následované stejně velkou Jedničkou pokrývala celou přední stranu obálky. Otočil knihu, aby se zadíval na logo NASA nalepené na zadní straně.
Přejel po nálepce prsty v rukavicích. Nic necítil, ale přesně věděl, co by cítil, kdyby rukavice neměl.

Tu vytlačenou modrou planetku na nálepce důvěrně znal. Připomínala mu dny, měsíce, roky které strávil procitáním manuálů. Podíval se z okna.
Obrovská modrá planeta se táhla od jednoho okraje okna až k tomu druhému. Bílý nápis NASA proťaty červenou stuhou, která má znázorňovat lety do vesmíru.

Mala vzpomínka na domov v něm na moment rozechvěla vzpomínky. Zatřásl hlavou a otevřel knihu A1.

Odpojuji přídavné nádrže 5S65 a 5S66.
Odpojeno.
Hustone, pokračuji bodem 2. manuálu 10 sbírky C2 knihy A1.
Kurz nastaven.
Vypínám komunikační modul kokpitu.
Cvak, udělala červená kontrolka, když ji kapitán Porybný zmáčknul. Ten zvuk byl poslední jeho přímou komunikací se Zemí.

Cvak cvak. Blik.
To už byly kontrolky pomocného systému UNI. Tedy umělé inteligence, která měla být jeho jedinou cestou k ovládání Celebra a ke komunikaci se Zemi.

Tak UNI, máme hodinu, co budeme dělat? Řekl kapitán černé obrazovce a sundal si rukavice.
Vstal ze židle a uložil helmu i rukavice do zásuvných modulů kokpitu lodi. Vše jak se patří. Každá věc má své popsané místo. Jejich uložení a nouzové použiti má zaryté pod kůží. Několik let nacvičoval oblékaní ve stísněných prostorech kabiny, oblékaní helmy a její zajištění jen jednou rukou, bez ruk.
Helma patří do poličky s nápisem HELMA a rukavice do zásuvky s popiskem RUKAVICE.
Ještě se na něj koukají prázdné police SKAFANDR, BOTY a svrchní element.
To je taková kombinéza, která se nosí pod skafandrem. Má na sobe dvě. Svrchní a spodní.

Odepnul spony skafandru a přehnul vrchní límec. Pod límcem se nacházel zip a po jeho odepnutí už se dalo skafandr stáhnout k pasu. Kapitán Porybný měl tenhle rituál tolikrát znovu a znovu nacvičovaný, že ani nepřemýšlel, co vlastně dělá. Jedním okem pokukoval po mrtvých monitorech a druhým sledoval okno nad přístrojovou deskou.

Jak asi vypadá Země…

Ne, že by ji tisíckrát neviděl na obrázcích, ale na živo by to mela byt premiéra.

Odepnul přezky bot a spolu se skafandrem si vše sundal. Uložil boty do poličky BOTY a skafandr pověsil pod nápis SKAFANDR. Už to nemohl vydržet, odrazil se od polic a díky nulové gravitaci doletěl až k oknu. Pomocná gravitace se zapne teprve s UNI, takže teď vysel metr nad podlahou kabiny a na místě se přidržoval díky úchytům u okna.

Byla nádherná. Modrá planeta rotovala v ohromné dálce po ním a přesto byla vetší, než si kdy dovedl představit. Zdálo se mu, že rozeznává kontinenty, moře, města a snad i hemžení lidi. To se mu ale asi muselo opravdu jen zdát.

Co asi dělá máma?

----------------
Kapitánův deník
Den D+254
Zapsal cpt. Jan Porybný

Denní telemetrie dokončena UNI. Jak bych měl pokračovat?

Kurz upraven kapitáne. Následujícím bodem manuálu 65 sbírky S568 knihy 8954 je kontrola vnitřních vzduchových průduchu. Chcete ji provést sám nebo to necháte na mě?

Udělám to sám UNI, alespoň se projdu.

Kapitán vstal z křesla v kokpitu Celebra a zvednul z poličky s cedulkou ČISTÍCÍ SADA svou čisticí sadu na vzduchové průduchy. Musí se to dělat každých 10 dnů. Projit všechny vzduchové filtry a očistit krycí mřížky. Každých 15 dnu se pak musí filtry vyměnit. Použité filtry se uskladňují na vyčistění v technické místnosti 54, kde se také dává použité prádlo.

Jednou ta 36 dnu je čisticí den, kdy se UNI věnuje praní. Umělá inteligence za 52 miliard, která dokáže s přesnosti na setinu milimetru korigovat kurz 5400 tunové vesmírné lodi za 900 miliard, a každých 36 dnu pere jeho propocené prádlo.
Kapitán si ho vždy představuje s šátkem na hlavě, jak klečí nad jeho trenkami a drhne je na valše. Zvláštní představa.
Vždy se tomu směje.
UNI se tomu taky vždy směje.

Mřížky A01 až A56 jsou čisté. Filtry nebyly ani moc zaprášené a mřížky nebyly vůbec ucpané.
Kapitán tedy nemusel vůbec otevřít manuál 75 sbírky D12 knihy C5214. Zatím ho jen nosil s sebou. Vždy přisel k mřížce, položil manuál, čisticí sadu a vytáhl krizový šroubovák S78. Čtyři šroubky drží mřížku v jejím uložení na zdi.

Mřížka se odloží do přenosné vaničky, která má tvar tak akorát na mřížku. Do malé oválné mističky přijdou všechny 4 šroubky. Vaníčka i mistička jsou napuštěné čisticím gelem, který obojí zbaví všech nečistot.
Odšroubovaným mřížky se uvolní cesta k prachovému filtru. Ten se musí nastříkat aerosolem X85, který se zbarví do fialova, pokud je třeba filtr vyměnit. Pokud výměna není nutná, zůstane aerosol bezbarvý.

Filtry A57 až A95 jsou čisté, hlásil svůj postup kapitán a UNI vše zapisoval do kapitánského deníku. Všechny informace pak zašle Houstonu spolu s technickými informacemi o lodi a stavem kapitána. Jak fyzickým, tak psychickým.

-----------
Kapitánův deník
Den D+456
Zapsal cpt. Jan Porybný

Kapitáne, dnes je posledi den možného přímého kontaktu s Houstonem. Dne D+457 opustí Celebr rádius vnějších satelitů a všechny informace a zprávy budou uchovávány v mé paměti. Prosím využijte manuál 63 sbírky C1 knihy A1. A měl byste se oholit, za T+45 minut bude probíhat video hovor s Hustonem. Bude přítomna vaše rodina.

Manuál 63 sbírky C1 knihy A1 mel loď připravit na situaci, kdy nebude hlídaná a monitorovaná Hustonem. Všechny další úpravy telemetrie a korekce kurzu už budou pouze na UNI.

Kapitán Jan Porybný začínal UNI nesnášet.
I na tuto situaci byl manuál. Přesněji manuál 1 sbírky A1 knihy A2. Dle tohoto manuálu měl vyzkoušet hned několik kroků. Změna hlasu, snížení frekvence hlášeni. Modulace tóniny, ve které UNI mluvilo.

Fungovalo to.
Asi 127 dni.
Dnem 451 mu došly všechny moznosti.

UNI mam si vzít svůj sváteční skafandr?

Lituji kapitáne, všechny skafandry jsou stejného střihu a barvy. Bílé.

Jasně, jak jinak.. Všechno na téhle zasrané lodi je bílé. Skafandry, zdi, postele. Dokonce i to jídlo.

Otevřel tedy manuál 63 sbírky C1 knihy A1 a začetl se do prvních řádků.
Úspěšné zvládnutí 456 dnů, ukončení lidského kontaktu. Povzbuzující název. Kazdy manuál má nějaký takový název.
Život s UNI, Jak neumřít udušením, Prace s výkaly…
Kdysi mu to přišlo vtipné. Když si to ještě četl na základně a pokaždé se pak vracel k mámě domů.

Co asi tak dělá máma?

----------------
Kapitánův deník
Den D+1440
Zapsalo UNI

UNI, dneska je speciální den.
Víš co je za den UNI?

Dnes je den 1440. Tedy 3544 dni do cíle.

UNI zachytilo změnu kapitánova rozpoloženi.

Myslel jste snad něco jiného kapitáne? Tedy je neděle.

Ano UNI, ty plechová hlavo. Je neděle, takže přijde máma na oběd.

Kapitáne, nemam v záznamech nic o plánovaném připojení jiné kosmické lodi NASA.

Ale, kde by mama vzala loď NASA, Georgi? Vždy jezdi linkovým autobusem. Kazdou neděli máme oběd u nás doma. A vždy přijede autobusem. Dáváme si svíčkovou. Pokaždé.

Kapitáne? Nemam v záznamech nic o linkových autobusech.

UNI, mam si vzít ten bílý skafandr? Myslím, že ten mi padne nejlépe. Líbím se ti?

Kapitáne, zaznamenávám změnu ve vašem psychickém stavu. Prosím, otevřete manuál 69 sbírky P12 knihy J6524. Nachází se v něm informace, jak postupovat.

Myslím ze se k tomu hodí tyhle bílé rukavice, co myslíš?

Mohu vám ho přečíst kapitáne.

Co bude mít na sobe asi máma, abychom ladili.

---------------
Kapitánův deník
Den D +1447
Zapsalo UNI

UNI, myslíš ze máma nepřišla protože, jsem měl ten bílý skafandr? Mohl bych dneska zkusit jiný. Co myslíš?

Kapitáne Porybný, už jste četl manuál 69 sbírky P12 knihy J6524? Mohu vám ho opět přečíst, pokud se necítíte.
Kapitáne?

UNI spustilo monitoring Celebra. Už se to stalo dříve. Posledních 7 dní se to stávalo docela často.
Kapitán se neozýval a nereagoval na slovní podněty.
UNI zkoušelo měnit modulaci i tóninu hlasu.
Chvilku mluvilo jako žena, chvilku jako muž. Ale na kapitána jakoby nic nezabíralo. Naštěstí to nikdy netrvalo dlouho. Kapitán se po par hodinách vždy vrátil k rutinním pracím na údržbě lodi.
Monitoring ukázal, ze kapitán opět stoji u centrálního vstupu do lodi. Je tam největší průzor ven z Celebra.
Dokáže tam stát hodiny a sledovat vesmír tam venku.

UNI?

Ano kapitáne Porybný? Kapitán se dneska ozval překvapivě brzo. Normálně mu trvá alespoň 2 hodiny, než zaceň znovu komunikovat.

Nezdá se ti ze někdo klepal? Třeba už je to máma…

----------------
Kapitánův deník
Den D +4517
Zapsalo UNI

Zahajuji spojeni s Houstonem.

Komunikace navázaná.

Odesílám historii z paměti UNI.

Odesílám stav Celebra.

Vnější plast lodi - NEPOŠKOZEN.

Vnitřní plast lodi - NEPOŠKOZEN.

Stav kyslíku - 0%

Gravitace - NULOVÁ

Tlak v kabině - 0%

Psychický a fyzický stav posádky - NEURČENO

Možné příčiny chybových hlášeni –
Posádka nepřítomna
Podtlak v lodi
Hlavni přetlakové dveře nezajištěný

Konec hlášeni.
Autor TysonCinol, 27.12.2016
Přečteno 491x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí