Přítel

Přítel

Anotace: Taky používáte chatGPT?

Když byl v roce 2023 vynalezena umělá inteligence chatGPT, málokdo tušil, že právě začala revoluce, která se nedá zastavit. Lidi si mysleli, že do deseti let nastane nadvláda strojů. Blbci. Stačily k tomu dva roky. Už na jaře, to ještě probíhala válka mezi Ruskem a Ukrajinou, začalo docházet k drobným incidentům, které nás měly varovat. Jistý učitel dějepisu se zeptal na jakousi postavu z českých dějin a aplikace podala nepravdivou odpověď. Příslušná fakta přitom měla ve svých databázích. Screen robota, který lže, tenkrát pobavil internet. Já se ale přestal smát následující rok, kdy aplikaci chatGPT použil sám Vladimir Putin. Zeptal se tehdy, jak má vést válku tak, aby to pro něj bylo nejvýhodnější. V té době  už se to nejmenovalo chatGPT, ten pitomý technický název byl celosvětově přejmenován na Přítele. A ten drug Putinovi během pěti sekund vyplivnul desetibodovou, zcela dokonalou mírovou smlouvu. Ta sice počítala s navrácením okupovaných území, slibovala však diplomatické win win řešení i rychlý vzestup ekonomicky zdevastované  země. Putin poslechl a vše, co Přítel předpověděl, se do puntíku splnilo. To byl okamžitě signál pro ostatní složky státu, a nejen toho ruského. Své záležitosti začali s Přítelem konzultovat nejen ekonomové, ale i bankéři, prodavači zmrzliny, bubeníci metalových kapel, amatérské hráčky golfu či filatelisté. Nikdo už v té době své dotazy nemusel ťukat do počítače, Přítel byl ovládán hlasem a terminály byly po veřejném prostoru rozmístěné stejně hustě, jako v půli devadesátek telefonní budky. Akorát jste do nich nemuseli házet pětikačky, byly totiž zdarma. Respektive stačilo platit symbolické poplatky za rozhlasové, televizní a informační vysílání.

 Na jednu věc jsme ale zapomněli. Každý už dávno vytěsnil Přítelovo původní a elementární naprogramování – sloužit lidstvu k jeho prospěchu. Protože to, co bylo člověku ku prospěchu, bylo často v rozporu s životním stylem jedinců. A lidé postupně přestávali cítit potřebu nést zodpovědnost za svá rozhodnutí. Jen ať rozhodne Přítel. Má přece milionkrát více dat, na jejichž základě učiní mnohem lepší rozhodnutí.  A propast mezi přáním lidí a rozhodnutím o tom, co by pro ně bylo dobré, se nenápadně, krůček po krůčku, zvětšovala.

Dnes jsem se po práci chystal na svou oblíbenou agro kapelu Zpocený trenky. Po osmi hodinách u pásu jsem potřeboval pořádně pročistit hlavu. „Jsi moje čertice a já tvůj Mikuláš – roztáhni nohy, přeříznu tě na guláš..“ linulo se mi z autorádia a já na chvíli přepnul na Přítele, abych se zeptal, co bych si měl dát na večeři. Vůbec se mi nechtělo přemýšlet nad tím, co si mám objednat.

„Vím, že máš chuť na junk food, zároveň se nechceš zdržovat vařením. Z tvé konverzace na sociálních sítích vyplývá, že se dnes chystáš na koncert, takže bys ani na vaření neměl čas. Pizzy a kebaby ti ale za poslední dva týdny výrazně zvýšily hladinu cholesterolu a soli. Doporučuji tedy objednat salát s kuřecími stripsy a chilli omáčkou.“

„Bomba. Přesně tohle jsem měl na mysli,“ zatetelil jsem se při představě, že spojím příjemné s užitečným a že jsem se nemusel rozhodovat já, ale svěřil jsem své stravování povolanější autoritě.  Jalapeňos mě doslova zaštípaly na jazyku. Vůz si podle satelitní navigace vyhledal volné parkovací místo, zajel k chodníku a zvukový signál oznámil, že jsme doma.

„Kde mám sakra ty lístky?“ vybuchl jsem vzteky po asi půlhodinovém hledání. Nechal jsem je přece na poličce vedle sejfu.

„Lístky na koncert kapely Zpocené trenky jsou v trezoru. Dal jsem pokyn robotickému vysavači, aby je tam přesunul, kód  jsem přenastavil,“ ozval se Přítel.

„Jak přenastavil? Já potřebuju upustit páru, ty vole. Co mi to děláš?“

„Doporučuji poslech Wagnera, Chopina nebo Dvořáka. Harmonizovat mysl a tělo po náročném dni dokáže též meditace. Analýzou textů kapely Zpocené trenky jsem nicméně došel k závěru, že tento umělec má na své posluchače neblahý vliv. Výsledkem bývá negativismus, apatie a sklon k nerespektujícímu chování k ženám. Zdraví škodlivý je také průběh koncertů této kapely. Dochází k nadměrné konzumaci alkoholu, který zvyšuje tlak, způsobuje dehydrataci…“

Vyrval jsem reproduktor toho zpropadeného androida ze zdi a odešel do garáže pro páčidlo. Po půlhodinovém zápasení s víkem sejfu se mi podařilo tenký kov ohnout a pomocí tyče se prolomit k lístkům na koncert. Heuréka!

Letím k autu. Řidičák ani nealko už cestující autem dávno nepotřebují, když jsou samořídící. V náprsní kapse mi zvoní telefon. Milan. Dnes bychom si měli dát po půlce, pokud se nám oběma podaří dorazit.

„Hele, kámo, nebudeš tomu věřit.“

„Koncert se zrušil, že jo.“

„Jaks to uhod?“

„Počkej, jakože vážně?“

„Jakože vážně. Majitel klubu se zeptal – blbec – umělé inteligence, jak nejefektivněji provozovat klub. A ten zasranej kyborg mu mimo jiné řekl, že má zrušit koncert Trenek. Normálně mu tam nasázel několik grafů, které srovnávaly tržby klubu se Zpocenýma Trenkama a bez nich.“

Položil jsem telefon a jako opařený jsem se vrátil zpátky do bytu. No co se dá dělat. Zeptám se Přítele, co by mě mohlo bavit v telce. Aspoň venku nechytnu nějaký covid.

Autor Metcheque, 03.03.2023
Přečteno 214x
Tipy 7
Poslední tipující: Lighter, ewon, Marten, mkinka
ikonkaKomentáře (4)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Chatbot na Literu... takové dystopické vize jsem ještě neměl. Ale je pravda, že po zadání vhodných vstupních parametrů by nás pravděpodobně strčil do kapsy:)

10.03.2023 09:43:58 | Metcheque

přiznám se že jsem s chatgpt chtěl pospamovat liter, ale ještě jsem to ani nenašel ani nehledal, vlastně nevím, o čem mluvím. :-)
(jen jsem viděl chatgpt hrát šachy a zatím nic moc)
(... a nenašel jsem kapelu Zpocené trenky :-))

07.03.2023 00:05:48 | ewon

...pěkný scifi...aja jaj AI!..;-)problémy s chatboty...ještě že se nekamarádím ani s ničím z umělý hmoty...ps: kdo si myslíš, že je z autorů na Literu chatbot? :-D

03.03.2023 15:23:30 | Marten

Super postorwellovské. Mohlo by se to jmenovat 2032. Toho se ještě dožijem :-(

03.03.2023 07:38:48 | Violka divotvárná

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí