Samuraj z vesnice Tanisha, část první

Samuraj z vesnice Tanisha, část první

Úvod

Čtěte pomalu a vnímejte slova v textu jako ukazatele. Ukazatele, které vás povedou k jediné pravdě... motýli třepetají křídly, slunce osvětluje obzor a svěží vánek hladí tvář.

Část první - zazen
Paprsky vycházejícího slunce procházely skrz okno, jehož okenice doširoka otevřené se zvenčí opírali o dřevěnou fasádu nízkého domu. Uprostřed téměř prázdné místnosti seděla nehybně postava, před níž se nacházely na dřevěném podstavci dva podlouhlé předměty. Tmavý oděv, ruce v klíně, hlava oholena a mladý mužský obličej vykazující znaky klidu. Klidu tak naprostého a neměnného jako zrcadlo odrážející všechny příchozí věci, aniž by v něm něco setrvalo. Po několika desítkách minut muž, jež bezmyšlenkovitě vnímal polohu těla a přijímal v poklidu všechny podněty světa, uvedl své tělo v pohyb. Pravou rukou, stále sedící, uchopil horní podlouhlý předmět a položil ho před svá kolena. Následně jej urovnal, uklonil se a zasunul předmět za opasek po svém levém boku. Nádech a výdech. Práva ruka uchopila zdobenou rukojeť. Postupně odkryté ostří zasunuté v dřevěné pochvě se zalesklo prostorem. Imaginární nepřítel padl na zem a jeho forma zanikla. Po bezchybné kombinaci pohybu schoval muž smrtící ostří zpět do tmy. Následovalo několik dalších technik tasení a seků. Po tréninku úcta doprovázela úklon a katana byla vrácena na své místo do dřevěného podstavce. Mladý muž uchopil spodní podélný předmět na podstavci, který byl o dvě třetiny menší než ten vrchní, zastrčil ho do svého oděvu a opustil místnost.

Poznámka k textu:
Zazen - meditační poloha v sedě v zen buddhismu. Člověk nezaujatě vnímá polohu svého těla, emoce, myšlenky a zvuky, či další podněty okolí. Cílem je být zcela v přítomném okamžiku, přestat se ztotožňovat se svojí myslí a falešnou představou o sobě (já, moje). Vlivem dlouhodobého tréninku nastávají v mozku pozitivní změny. V konečné fázi dojde k nevratné proměně... falešné já zmizí a zůstane pouze tady a teď. Mysl je používána dále, ale pouze pro situace, kdy je potřeba něco vyřešit. Zjistíme, že ten nezaujatý pozorovatel v nás, je to co je propojené se vším okolo a existuje i po zaniknutí těla.

Katana - mírně zahnutý meč s ostřím na jedné straně. Nošen byl v pochvě za opaskem ostřím nahoru. Díky své zvláštní výrobě je tento druh meče známý svojí ostrosti. Délka se pohybuje od 60 cm do 100 cm.

Iaido - vrcholné bojové umění s mečem. Cvičíci provádí techniky tasení a seků do prázdného prostoru. Cvičení se provádí s ostrým mečem katanou a jedná se o další druh meditace, kdy se člověk snaží být zcela v přítomném okamžiku.
Autor Knife & zen, 07.03.2021
Přečteno 172x
Tipy 3
Poslední tipující: mkinka
ikonkaKomentáře (2)
ikonkaKomentujících (2)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Někdy stačí, aby si to přečetl člověk, co zažívá nějakou silnou bolest. Potom nastoupí malé cinknutí, či připomenutí pravdy, kterou v hluboko ve svém nitru má úplně každý z nás a započne nevratná cesta za probuzením. Někdy náhlá, někdy dlouhá, avšak naštěstí nevratná.

01.04.2021 09:37:05 | Knife & zen

Zajímavé.Myslím si, že tuto meditaci dokáží jen lidé, kteří JSOU tady a teď.
..ST..

31.03.2021 22:02:49 | Jaruška

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí