Predikce

Predikce

Anotace: Tak pojď do mě

Predikce
Kdosi kdysi postavil vodní a jaderné elektrárny a rozvodné sítě.
Měli jsme černé i hnědé uhlí.
Jádro se těžilo u Jáchymova.
Ropa na Moravě.
Nikde nebyl žádný fotovoltaický panel, nespalovalo se obilí, sláma, bioodpad.
Těžký průmysl vyráběl v hutích železo.
Elektřina stála jedenáct haléřů za kilowatu.
Voda byla za pakatel a neznám veřejné Wc, které by neprotékalo.
Budovy nebyly zatepleny a měly netěsná okna i dveře.
Téměř všude bylo přitom přetopeno.
Topilo se elektřinou, plynem, uhlím i naftou.
Pak se cosi změnilo.
Přišla revoluce a energetika se rozdělila na zdroje, sítě, distributora, podíl zelené a bůhví čeho všeho.
Domy se zateplily, vyměnily okna, dveře.
Spotřeba obyvatel i průmyslu šla rapidně dolu.
Taky se realizovaly stavby administrativních center se stejnou spotřebou energie v létě - chlazení jako v zimě - topení.
Mimo to se postavilo obrovské množství skladovacích temperovaných hal.
A vláda nám doporučila a dotovala přímotopné vytápění.
Za nejlepší topení byl doporučován plyn.
Po nějakém čase se doporučilo přejít na vytápění elektrokotlem s dvacetihodinovým režimem.
Ale ani toto řešení dlouhodobě nevydrželo.
Vznikly dotační programy na zateplení a vytápění ekologickými kotly se spalováním uhelného prachu.
Po nějakém čase se rozhodlo, že se uhlí nebude spalovat ani těžit.
Doporučilo se tedy spalování obilí a obilných a dřevěných peletek.
Na polích se objevila žlutá plodina - řepka, kterou po zpracování přidávají do nafty i benzínu.
Do dotovaných kotlů přestává být palivo.
Lidi si tedy i díky kůrovcové kalamitě pořídily kotle a krby na dřevo.
Jenomže kdosi všechno dřevo vytěžil a velikou jeho část vyvezl.
Dřevo dochází a mnohonásobně zvedlo svoji cenu.
Ekologové rovněž poukazují na emise při spalování dřeva.
A tak lidem doporučily tepelná čerpadla.
Země vzduch nebo vzduch voda.
Ale ani toto nepomohlo.
Vstoupily do toho všeho "Gréty" ze stavebních úřadů.
Nový dům musí mít energetický audit, solární panely, rekuperaci a žádný komín.
Tvar domu není dán architektem ale snahou o splnění požadavku na co nejmenší odpor ró...
A tak budeme sedět v zaizolované krabici od bot s jedním oknem.
A toto vše se odehrálo v průběhu zhruba třiceti let.
Prostě neuvěřitelný chaos a neustálé změny priorit.
A tito lidé nám doporučují jadernou energii o jejíž spotřebované palivo je nutné se starat po dobu tisíců let.
Tito lidé zvyklí měnit plány jako ponožky, chtějí predikovat vývoj v energetice.
Do toho všeho vstoupil automobilovým průmysl se zázračným plánem na elektrifikaci.
Přibude tedy extrémní potřeba elektrické energie.
Ale odpadne spotřeba ropy, což se jistě bude líbit jejím dodavatelům a šejkům.
Z automechaniků se stanou elektroinženýři.
Po polích budou jezdit autonomní zemědělské stroje.
A do přírody se nebude jezdit, ta bude přístupná na Prima Cool.
Po pravdě mi často připadá, že čím víc lidé ví a umí, tím víc ztrácí logiku i soudnost.
Bohatí vlastní tryskáče, létají do vesmíru, jezdí po moři v jachtách velikosti Titaniku a spotřebují za svůj život víc energie než celé národy a obyčejní lidé se mají uskromňovat.
Nejsem žádný komunista, ale toto se mi nelíbí.
Vyrábět Bugatti Chiron s 1500 koni s rychlostí 490km a nám cpát litrové tříválcové Fábie co by spásu ekologie.
Ano, vůbec nevěřím v ekologické vize bláznů.
Věřím, že je lepší jogurt v půlkilovém balení než osm balení po 62,5 gramech.
Taky věřím, že je ekologičtější vyrobit něco kvalitního co vydrží a nemusí se po záruční době vyměnit.
Věřím na jistou míru predikce chytrých a vzdělaných osob.
Jen jsem si vědom, že demokracie je mnohdy brzdou rychlého pokroku.
Opravdový technologický pokrok snad ve všech odvětvích, tedy spíš skok udělala Čína.
A domnívám se, že je to mnohdy právě díky potlačení jakékoliv demokracie.
Že se nám to nelíbí?
Jo, před lety si od nás do Asie vozily kola, která už nevyrábíme a Babety a teď se nám ten tok nějak otočil.
No a nyní od nich vozíme prakticky vše včetně železa.
A mně to přijde nepokrokově smutné.
Nemyslíte?!
Autor umělec2, 18.01.2022
Přečteno 256x
Tipy 2
Poslední tipující: paradoxy, mkinka
ikonkaKomentáře (10)
ikonkaKomentujících (4)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Pozoruhodné video "Český energeticky soběstačný dům", hned na počátku mluví a nových technologiích. Jistě, lze do RD nacpat 4km inteligentní kabeláže a hafo procesorů, podružných rozvaděčů atd, jenže... Za dva roky každého unaví sledovat a řídit báječné diagramy a blikátka stavů. Pak nastane servis. Ve vzduchotechnice ušetříte 25TKč a za výměnu filtrů á2roky a vyčištění dáte desítku v ceně minulého roku, teď nevím.
Dnešní příklad:
Lituji dnešní třícátníky+ s gender. akadem.tituly, protože platíme většinu položek už v úrovni Německa a dokonce i řemeslníky. Došla mi nová teplonosná kapalina do solár.kolektorů. Cena materiálu 4.5TKč, nabízená montáž -dodávka firmou 25TKč. Práce na 4hodiny pro dva řemeslníky (Vypuštění, proplach, natlakování nové, odvzdušnění, nastavení- kontrola řídící jednotky). Pro srovnání hodinová cena topenáře "D" min.40Eur, spíš za pade. Za 6let ušetříte 60TKč =(24MWh) pro přípravu TUV, -servis cca 35TKč. No neber to.
Technika do RD jistě! Ale s rozumem.

20.01.2022 14:23:25 | Lesan-2

Realizoval jsem kdysi požární zabezpečení divadla Hybernia v Praze na náměstí Republiky.
Nájemce se nestačil divit, jaké jsou nutné periodické výdaje třeba jen za revize.
A revidovaly se výtahy, zdviže, sprinklery , APS, ucpávky, hasičáky, kuchyně, spotřebiče, únikové cesty, spalinový cesty, požární klapky, atd.
Krom toho je tu energie, hygiena, nájem, údržba, opravy.
Požárně jsem zabezpečoval řadu nové postavených a technologiemi nabytých budov.
Mnohdy byly spravované z dispečinku.
Dělal jsem takto i řízení letového provozu v Jenči.
A zažil a realizoval u domácích vil majitelů firem tyto budovy vlastnící nebo realizující.
Osobně jdu jednoduchou cestou pár hasičáků, hlásičů kouře, jednoduchý kotel, krb a dřina.
Vše si kontroluji a udržuji sám.
Věřím na ohřev vody černou levnou hadicí.
Teploty zdí a případné úniky tepla řeším bezkontaktním teploměrem nebo plamenem svíčky.
Zateplil jsem, vyměnil okna.
Zbudoval jsem si čističku.
V dílně topím piliňaky nebo dřevem.
Nepotřebuji chytré termostaty, stmívače, rolety, rekuperací.
Věřím, že to ušetří, ale nechci mít doma chytřejší ho partnera, který mi neustále ukazuje a dokazuje jak jsem hloupí.
Vím to totiž i bez něj a musím s tím žít.
Podobné nesmyslně vidím vývoj automobilismu.
Jezdím s 2,5 litrovou dodávkou 22 let starou za devět a nová to umí za osm při mnohonásobných nákladech za filtry, močoviny, egr ventily, start stopy, hlídače kde čeho.
Jinak ty nové prosklené budovy obvykle spotřebují nemalé množství energie na nutné chlazení a rekuperací.
Jenomže takový je pokrok a já jsem asi jeho brzdou alespoň u sebe.

21.01.2022 03:30:34 | umělec2

Je to zajímavé a v dnešní době důležité téma. Sleduji to tak po očku, ale spoustě věcem v tomto oboru nerozumím, tím prosím o schovívavost k mému názoru, případně objasnění :)
Každé má něco. Jaderná energie vypadá čistě, ale co potom s vypotřebovaným palivem? Uhlí má velký dopad CO2, solární panely a elektromobily? Při jejich výrobě je to docela velká zátěž... Za chvíli se zakáže snad i topení v krbu, že prý má taky velkou uhlíkovou stopu. Asi dobrá cesta by byla úschova energie v bateriích? Možná vědci přijdou se zlepšením supravodičů, to by pak byla bomba, ale na druhou stranu revoluce...a nemyslím si, že veselá. Ještě mě k tomu napadlo, skutečně my lidé zvyšujeme zahřívání planety? Přijde mi to jako s vodou, ona přeci nemizí, jenom se tzv. přelévá, jednou bude třeba tam, kde je teď poušť, blbý je, že my si ji znehodnocujeme a pak jí trvá obnova...

A ruku na srdce, my pořád něco chceme a neumíme si říct dost. Vymejšlíme bejkárny a pak zase vymejšlíme jak z těch bejkáren ven :)

18.01.2022 11:15:37 | paradoxy

Ahoj, věc vidí každý podle svých zkušeností, znalostí a logiky. Jsem elektrikář a revizní technik požárních opatření. Deset let jsem pracoval v instalatérsko topenářské firmě. Překotný vývoj a neustálé změny v upřednostňování různých druhů paliv mě vedou k přesvědčení, že o ekologii jde až naposled. Samozřejmě, že je na tuto poukazováno téměř vždy a každým. Supravodiče myslím nic moc nevyřeší. Skladování energie do baterií je vyloženě utopická a naprosto nereálná věc. Tedy v rozsahu pro stát. Jaderné úložiště, byť se to zdá neuvěřitelné není ani jedno na světě. Zatím se jedná jen o jakési sklady, chlazené kontejnery. Poločas rozpadu paliva je prý v řádech tisíců let. Z tohoto důvodu je nutno připočítat k "zelené jaderné energii" i následné skladování vyhořelého paliva a konzervaci jaderných bloků. Něco podobného se děje i u fotovoltaických panelů. Na ty se někde musí vytěžit suroviny, následně vyrobit panely a pak je jednoho dne demontovat a recyklovat. V době kdy přestává být dostatek elektrické energie nutit občany k přechodu na tuto se mi zdá nezodpovědné. Musíme si uvědomit, že nejbližší termín dostavby jaderného bloku je uváděn rok 2040 kdy se už budou odstavovat, některé za dobou životnosti. V tomto roce již bude Škodovka vyrábět desátým rokem jen automobily na elektřinu. Je tedy už nyní jasné, že naše zdroje na to stačit nemohou. Kdo tvrdí opak, lže.Ve světě půjdou dopředu jen ti, co se na nějaké oteplování planety zas až tak moc ohlížet nebudou. Je to jistě krátkozraké. Topení v krbu už je za našimi hranicemi hlídáno předpisy a má svá specifika. Prezentuji jen svůj laický názor opřený o několikero zkušeností a přečtených článků. Vám děkuji za komentář.

18.01.2022 15:31:57 | umělec2

Ahoj a děkuji Vám za vyčerpávající náhled. Dal jste mi podněty ke zkoumání a přemýšlení, jen škoda že není na vše dost času. Każdopádně mě toto téma dost zajímá a přeji pěkný zbytek dne.

18.01.2022 16:26:55 | paradoxy

Víte co je smutné? Když se někdo naprosto nekompetentní vyjadřuje k věcem, kterým ani za mák nerozumí. A to se Vám stává velmi často.
A jen tak mimochodem, máte gramatickou chybu už v anotaci.

18.01.2022 08:53:56 | Inanna

Truchlivé je, že autor má z obecného laického pohledu smutné zkušenosti a jeho náhled se blíží stavu v ČR. Jediné co bych mu mohl vytknout, je příliš rozmáchlý pohled. Tedy, posuzovat spíše užší spektrum problémů by bylo nosnější, pro úderný závěr.
Chcete-li odbornou rešerši, tedy:https://www.youtube.com/watch?v=VuzSOoea0c0
Je z pohledu odborníka, který nahlíží shora. Moje maličkost by Vám podala rešerši zdola. Tedy z roviny investičního technika s §8,10a-b, co projektoval, konal AD a buzeroval montéry až do hladiny 52kV. Daleko srandovnější a výživnější by byly historky (souběžný inženýrink staveb).
Možná že jste "ranař" na vysoké odborné pozici. Čímž Vás vyzývám k představení svých myšlenek a teorií vztahujících se k textu.
V ČR je velký potenciál a mnoho vysoce graduovaných odborníků v technických oborech. Jsou i progresivní a úspěšně exportující firmy. Dokonce jsem na některé i pyšný.

18.01.2022 10:51:01 | Lesan-2

Ahoj, je samozřejmě úžasné vidět Francisovu či Kaplanovu turbínu ve vodní elektrárně. Na druhou stranu je snad jasné, že tyto zdroje jsou omezené a nedostačující. Podobně to vidím s větrníky. Fotovoltaika má taky své klady a zápory. Pro obslužnost musí být dobře nastavená směs toho všeho včetně propojení sítí. Jsem jen pouhý elektrikář, revizní technik plynu a požárních opatření. Taky trochu stavitel, obchodník, truhlář, zámečník, sochař. Nemám problém udělat rozvody topení, elektriky, vody, kanalizace, plynu. Umím postavit zeď i ji zbourat. Dokážu vyprojektovat stavbu a tuto realizovat. Je jedno zda zděnou či dřevěnou. Umím opravit motory sekaček, pil, motorek a zvládnu i servis vozidel.
Nic z toho neumím na vyloženě profesionální úrovni. Jsem totiž samouk. Asi jako při psaní. Mám za sebou stavbu několika typů komínů i kachlových kamen. Mám rovněž zkušenosti se značným množstvím topidel, kamen, výměníků, elektrokotlů, akumulaček, vafek.
Umím topit olejem, pilinami, dřevem, koksem, briketami, hnědým uhlím.
Znám i pohodlí dálkového topení.
Využívám i tepelné čerpadlo.
Čtu články o jaderné i zelené energii.
Poslouchám populistické stanoviska k energetice z úst politiků.
Myslíš, že těmto mám věřit víc než svému úsudku?
Pokládám to za podobné požadavku dřívějších vlád na šetření pro důchod.
Kdo se těchto rad držel, ten o své úspory přijde.
No a kdo přejde z kotle neekologického na automat, pohoří obdobně.
Tepelné čerpadlo bude jistě brzo taky otázkou ekonomičnosti.
No a plyn už v Americe zakazují.
A k nám vozí.
Tak nevím.
Ale já fakt nic nevím, jen si myslím...

18.01.2022 15:57:08 | umělec2

Děkuji za Váš komentář i za upozornění na chybu. Právo na názor má snad každý. Já věci vidím zřejmě jinak než Vy. Rád bych se zeptal v čem konkrétním uvádím nepravdu? Vám snad přijdou dotační počiny vlády z hlediska energetiky logické?

18.01.2022 09:14:16 | umělec2

Mám pocit, že jste uvízl někde v 80's. Mám pocit, že se nostalgicky topíte v minulosti, která se nikdy nemůže vrátit, naštěstí. Řekla bych, že ( těžko říct, jestli úmyslně ) nedokážete pobrat vývoj. Mám pocit, že progrese je Vám proti srsti.

Vašim článkům se nevyhýbám. Neříkám, že je čtu všechny, ale některé jsem četla. Přistupuji k nim s jakýmsi pocitem sebetrýznění. Každý, fakt každý, v sobě nese tu Vaší nostalgii po starých "dobrých" časech.
A taky....vy se vyjadřujete snad úplně ke všemu. Někdy žasnu a ptám se sama sebe, jestli jste Brouk Pytlík, všeuměl, geniální snad na každý obor, vizionář....? Ptám se sama sebe, kde berete tu troufalost?

Přitom bych ráda diskutovala na současná palčivá témata, klidně bych se i konstruktivně pohádala. Nejen o energiích, ale i o politice jako takové, o pohledu na svět, o pohledu na život....
Ale Vy jste v těch 80's. A dál se nedostal.

18.01.2022 19:43:39 | Inanna

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí