Gramo nostalgie

Gramo nostalgie

Anotace: Zápisky zapšklého důchodce

Retro muzika
Při "údržbě" čištění a pouštění starých gramofonových desek jsem došel k mnohý poznatkům.
Jednak toto médium bylo a je velmi nadčasové.
Při srovnání s magnetofonovým cívkovým či kazetovým záznamem, které se úplně vytratilo.
Dalším médiem se staly plastové kotouče CD, které vystřídaly DVD s možnosti opakovaného přepisu včetně obrazového záznamu.
Všechny tyto následné technologie vedly k pirátstvi.
To způsobil snížení počtu vydání - nákladu.
Technologická vyspělost a nástup internetu přinesl "flešky", MP3, MP4, YouTube, placené i reklamní bloky.
Opomenul jsem wolkmen, chipy, telefon.
Možnost okamžitého výběru skladby přerušila vazbu na sadu písní z alba.
Přidala se vizuální vazba klipová, která je velmi dynamická a mnohdy i eroticky laděná.
Kvalita textů se poměrně rychle vytrácí a málokdo si tyto dlouhodobě pamatuje.
Hudební stránka je vymazlena za pomoci equalizérů, PC technologií a elektronických nástrojů.
Tomu všemu se říká pokrok.
Samozřejmě, že i já tento rád využívám.
Ale právě při pouštění gramodesek jsem vnímal grafickou podobu alba, jeho rubu i líce.
Přečetl jsem si název alba i jednotlivých písní, načasování, interpreta, autory i skladatele, členy kapely se seznamem nástrojů, datum a místo vydání, náklad, otáčky, cenu, vydavatelství.
Je tedy jasné, že vizuální stránce byla kladena značná pozornost.
Nahrání desky trvalo poměrně dlouho a byla potřebná účast všech interpretů.
Dnes se tito ani nemusí potkat ve studiu a písnička i přesto může vzniknout.
Četl jsem rozhovor se seriálovým hercem, který uváděl, že doba Kopeckých, Sováků a Menšíků vyprávějících po klubech a hospodách je pryč a že dnes herec chodí do posilovny, aby mohl být v pět ráno na place.
A tak jsem velmi udiven, kolik melodií je tak pěkně otextováno, že si jej posluchači pamatuji po desetiletí.
Autoři jako Borovec, Rytíř, Suchý, Štaidl, Svěrák, Ringo Čech, Janda, Gombitová, Koller, Fanánek.
Laicky si i myslím, že kvalita muzikantů byla na jiné a možná vyšší úrovni.
Samotné pouštění desek je těžkopádné, méně kvalitní, ale dává prostor k zamyšlení nad nutností dynamičnosti doby.
Alba mají svůj smysl, je to investice, obrázek doby vzniku.
Proto jede náš výrobce desek v Loděnici jako o život a produkuje do celého světa.
I když muzikanti využívají moderní technologie, pevně věřím a o některých to i vím, že mají svou ceněnou a chráněnou sbírku desek a spolu s gramofonem občas tráví drahocenný čas.
Ona totiž i nostalgie má své místo v životě.
Gramodesku bych přirovnal ke knize muzikanta.
A srovnání knihy a filmu je vlastní vizuální představivost, která může být mnohem bohatší u čtenáře, oproti režisérovi
Podobně to vidím s tou mou gramo nostalgií.
Autor umělec2, 19.02.2023
Přečteno 136x
Tipy 7
Poslední tipující: Marťas9, Marten, Frr, Helen Mum
ikonkaKomentáře (13)
ikonkaKomentujících (8)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře

Krásná vzpomínka na starou dobu. Vzpomínám taky na tyto časy starých, teď už vetšinou, archivních věcí. Doma v baráku jsme měli dva gramofony a spoustu desek ani nevím jak jsem se odstěhovala, kde to všechno dali. Můj bratranec, který vlastnil ten druhý gramofon mě zásoboval úžasnou metalovou muzikou od těch nejlepších kapel. Díky němu jsem s touto hudbou velice spoutána. Samozřejmě poslouchám i jiné žánry, spojené se svým mládím. Bohužel mému milovanému bratránkovi teď tuhle muziku pouštím já do nebe. Zemřel ve svých 55 letech na rakovinu. Odcházení na jiný svět mu dcerka ulehčila odkoupením domu po jeho rodičích, kde si kdysi pouštěl své staré gramofonové desky. Jak se tento starý dům opraví, pošleme mu do nebe jeho oblíbené skladby jako je Van Halen, Deep Purple, Led Zeppelin, Whitesnake atd...

14.04.2023 09:12:49 | Marťas9

Tu muziku poslouchám do teď a moc rád. Mám hodně desek a pár gramofonů. Tak snad jedinou bude zase nálada a čas. Ahoj.

14.04.2023 12:32:10 | umělec2

:) zase Vám berou staré dobré časy. A nedají si říct a nedají.
(dnes jen v dobrém, jsem milovnice hudby)

Myslím, že se mýlíte v některých věcech. Třeba v tom, že DVD vytlačilo CD. To není úplně správně interpretováno, protože šlo o odlišné nosiče. DVD bylo určeno primárně na obraz a zvuk, CD pouze na zvuk. Sice někdo používal DVD k uchování digitálních hudebních souborů (kvůli velikosti paměti média), ale bylo to krkolomné, protože ne každý CD přehrávač uměl DVD přečíst. Tedy přesněji řečeno, uměl to málokterý.
Řekla bych, že CD vytlačily vinylové desky z důvodu skladnosti a uchování kvality zvuku. Ale taky si myslím, že bylo každému jasné, že co se týče reprodukce zvuku, CD zdaleka nedosahuje kvality vinylu. Problém byl asi v tom uchovávání kvality zvuku. CD v tomto bylo podstatně lépe.
Stejně tak se mýlíte v bookletech alb. Na CD, pochopitelně zakoupeném, byly taky informace o muzikantech, kdo co složil, texty skladeb, grafika...potřebovali to prodat úplně stejně jako předchozí vinyl.

Určitě máte pravdu v tom, že hudební fajnšmekři vlastní velmi kvalitní gramofon a rozhodně kupují hudbu na vinylech, které zažívají skutečný comeback. Řekla bych, že pokud dnes muzikanti nevydávají na vinylech, v podstatě nestojí o to, aby je někdo bral vážně. Vydávají se dokonce vinylová alba z let, kdy se lisovalo pouze na CD.
Nedávno jsem navštívila v zahraničí obchod s hudebními nosiči a jednalo se pouze o vinylové desky. Ohromný výběr snad všech žánrů, stovky a stovky alb. Přestože jsem si tam žádnou desku nekoupila, být v tom obchodě byl neuvěřitelný zážitek. Už jen pozorovat lidi jak berou ty desky do rukou s obřadným respektem a úctou.

Digitalizaci hudebního průmyslu se nedalo zabránit. Prostě pokrok. Zvuk zaznamenal dočasně sestupnou tendenci a kvalita se dotkla téměř dna. Ale po všech formátech různých Mp3, WMA, OGG atd, někdo přišel na formát FLAC a tam už jde o kvalitu zvuku velmi slušnou, protože při komprimaci dochází k minimálním ztrátám. Pokud máte skladbu ve formátu FLAC, mluvíme o velikosti třeba taky přes 100 Mb/skladba. A to už je opravdu kvalita, která se dá srovnávat s vinylem.

Dovolím si nesouhlasit se zmíněnou kvalitou textů. Myslím, že je to stále stejné. Vydávají se písně, které mají dobré, nebo výborné texty, ale také se vydávají úplně pitomé písně. A v minulosti to bylo stejné. (nemluvím primárně o českých písních)
Když poslouchám texty třeba The Beatles, nechápu co na tom je. Vždyť jsou mnohdy velmi triviální.
(Ne, kapelu Kabát nebudu zmiňovat, protože to je úplně bezpředmětné. A nadávat se mi nechce. :D)

Miluju hudbu a mám ráda kvalitní zvuk. Investovala jsem, v rámci svých možností, do kvalitních reproduktorů a užívám si každou chvilku poslechu. A sousedi mnohokrát se mnou :D
Protože kvalitu zvuku potřebujete jak na Vivaldiho, tak na AC/DC. A co si budeme, poslech skladby Thunderstruck na nějakých chrastítkách je úplně o ničem.

Třeba dělení alb mi nevadí. Stejně má každé album dvě tři skladby, které stojí za to. Zbytek je tak nějak navíc. Navíc ovšem neznamená zbytečný.
A blahořečím streamovacím společnostem, protože máte za celkem nízký poplatek cokoli si vzpomenete. Vyjde novinka, máte jí. Hned. A po poslechu se můžete rozmyslet, jestli si album chcete koupit, nebo ho necháte těm, kteří ho umějí ocenit jinak než vy.
Tímto způsobem si za své peníze koupíte pouze věci, které chcete opravdu mít. Třeba na zmiňovaném vinylu.

20.02.2023 00:25:35 | Inanna

Perfektní komentář s kterým se víceméně ztotožňuji.
Moje vnímání hudby začalo těsně po nehodě, kdy jsem rok ležel nebo jezdil na vozíku.
Poslouchal jsem mnoho hodin a moc mi to pomáhalo a už jsem u toho zůstal.
Běžně samozřejmě LP ani SP neposlouchám.
Ale když už jo, posadim se do křesla prohlížím a pročítám obal.
Pak si desku pustím a poslouchám.
A vzpominám jak jsem na ni kdysi stál třeba v Jungmance u Pantonu,v Jindřišské u Maďarské či Polské kultury nebo jak v Gruzii mi desku vyryli na pohlednici.
Vzpomínám i na Portu, kde se čekalo na prodej právě vytvořených desek z účinkujících kapel.
Nikomu nevnucuji žádný žánr neboť se cítím multikulturní.
Jezdím na festival dříve hlavně Trutnov.
Mít vedle sebe Uhlíře, Jahelku, Mládka, Nohavicu, Dusilovou, Plastic People, řadu pankáčských kapel, rockových muzikantů mě baví.
A pak si doma pouštím na bednách z kytary.cz tu nejnáročnější produkcí klavírních, houslových a řady dalších věcí.
Se mnou to pak poslouchá celá vesnice, které to občas a rád pouštím v naší klubovně.
Ceny mi tehdy umožňovaly těšit se z koupě každé desky.
Dnes si mohu vše bezpracně a bezplatně pustit což vedlo k razantnímu snížení počtu vydání.
To, že mi neustálé predkládáte, že jsem staromilec a kretén co nic z dnešní doby nechápe mě vede vždy jen k zamyšlení zda v tom není kus pravdy.
Ano vzpomínám na písničky u kterých jsem se miloval se svou ženou.
A i ona si je ráda připomene.
To je i část mojí možná stařecké nostalgie za kterou se rozhodně vůbec nestydím.

20.02.2023 02:58:00 | umělec2

Slušný koment.
Pro upřesnění - FLAC je bezeztrátová komprese... Lze do ní pojmout opravdu všechna audiodata, která obsahuje předmětný vinyl a nic se neztratí.
K hudbě - skutečně kvalitní kapely mají, docela často, výborná celá alba.
Ani zdaleka to není o nějakých 'hitech'.

20.02.2023 00:47:36 | MonoGame

I když máte ve všem pravdu s kterou navíc souhlasím neberte mi prosím ty nostalgické vzpomínky. Jinak děkuji za komentář.

20.02.2023 03:02:13 | umělec2

Každopádně zajímavá úvaha. Jsou názory kterými se druhý ztotožní zcela, nebo částečně, nebo nikoli. Já bych si dovolil částečně. Jsem již pamětníkem a vinylová deska je pro mě nostalgický pojem. Už ta krása vlnění desky na plotně a kompletní zvuk i s naostro praskající autentičností mechaniky.*
Dle mého ale například cd, je jen její miniaturní vydání. Nejen že se farmátem podobá, ale je čístší zvukem, trvanlivější, praktičtější. Však ale tímto pro mě "účelný vývoj" skončil. Mp3 atd, jsou jen mělké výkřiky pokroku, které považuji za oblbování konzumentů. Obdobný je pro mne hard disk, který je pro mě vrcholem možného účelu. Jak pode mnou referuje Helen Mum, internet je jiná. Když si odmyslím jeho zneužití a negativa, tak je to úžasné médium*
Ani s tebou nesdílím, že dříve v písních bývaly lepší texty. Když si člověk zaposlouchá do textů Nohavici, Činaski, Buty, Horáčka, Bittové, Dusilové a dalších, kteří si v textech s češtinou kreativně pohrávají. Mnohé texty suplují básně a některé jimi dokonce jsou. Samozřejmě, že i dnes jsou některé texty prostoduché, ale když si zpětně pouštím některé oldies, zejména o lásce...
Abych byl upřímným, tak sám zkrze osobně usazenou nostalgii mám někdy problém vidět současné věci objektivně a "férově." Asi mám zrovna teď tu nezávislou chvilku a reaguji tak, ačkoli mi to později možná staromilně zabolí.

19.02.2023 17:37:59 | šerý

Vlastně s tím komentářem souhlasím. Ne plně,ale některé současné texty jsou hodně dobré. Není jich mnoho soudím.
Ale právě používaní starých technologií a postupů vede ke sklidnění a uvědomění pokroku.
Informace z internetu jsou úžasná vymoženost ale má to i svůj rub a líc. Děkuji

19.02.2023 22:52:34 | umělec2

...jo, je to tak...pamatuji si svou první gramodesku, kterou jsem si jako puberťák koupil...;-)je ve sbírce.

19.02.2023 11:17:57 | Marten

Děkuji za komentář

20.02.2023 03:02:55 | umělec2

fajn, žes to napsal...velmi s tím souzním..díky**ST*

19.02.2023 09:29:25 | Frr

Pěkné zamyšlení a souhlasím :-) Jinak, jsem vděčna dnešním digitálním možnostem, k nim patří i internet, úžasné médium!

19.02.2023 08:54:09 | Helen Mum

Děkuji za komentář

20.02.2023 03:03:18 | umělec2

© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí