Denní režim v dětském domově?
Pokud má smysl, člověk si zvykne. A na ten, který ho postrádá, se dá zvyknout taky.
Stačí moc nepřemýšlet. Neklást otázky. Nepřečnívat z davu a nenarušovat daná pravidla.
Já tu chybu dělal často.
„Máš zbytečné starosti.“ „To ty nemůžeš pochopit.“ „Hotové úkoly do školy?“ „Radši jdi uklidit učebnu.“
A tak jsem se naučil neklást otázky. A zvykat si. Ale nebyl jsem svobodný.
Svobodný jsem byl v matematice. Dávala něco, co jsem jinde neměl. Volnost.
Byla jako tichý svět, do kterého jsem mohl utéct. A málokdo mohl za mnou.
Jednou jsem v hodině češtiny o matematice napsal slohovou úlohu:
„Někdy se cítím ztracený, ale když vidím čísla a rovnice, všechno najednou dává smysl. Čísla jsou vždy spravedlivá, neodsuzují a nezáleží na tom, kdo jsem nebo odkud pocházím.
Když spočítám příklad správně, mám z toho radost. Je to jako když postavím skládačku a všechny dílky do sebe perfektně zapadnou. Matematika mi pomáhá cítit se silnější – ukazuje mi, že když se snažím a hledám správné řešení, mohu zvládnout i složité věci.
Někdy mi přijde, že matematika je můj nejlepší přítel. Když je všechno kolem zmatené, čísla mi dávají jistotu. Vím, že když přičtu dvě a dvě, vždycky dostanu čtyři. Svět kolem mě se může měnit, ale matematická pravidla zůstávají stejná. To mi dodává klid.
Možná jednou budu mít možnost používat matematiku ve svém povolání. Možná budu počítat hvězdy na obloze, možná stavět něco užitečného.“
Matematiku jsem nešprtal. Měl jsem ji rád. A ona mě.
Někdy jsem se tím vzdálil spolužákům, ale horší bylo, že i učiteli.
On moji radost z matematiky nesdílel. Namísto uznání přicházelo podráždění.
Když jsem řešil příklady jinak než on, ignoroval moje výsledky.
Když jsem si po dokončení výpočtu čmáral do sešitu, mračil se.
Když jsem se ptal, odsekával.
„Soudruhu učiteli, můžu se na něco zeptat?“ „Nemůžeš, Sváťo. Ty ne.“
Prostě jsem nevědomky vyčníval z davu.
Všechno muselo být podle pravidel.
I těch pana učitele matematiky.
Ten den jsem se ulil z první hodiny. Měli jsme češtinu.
Pomáhal jsem školníkovi natírat plot. Bavila mě ta práce.
Nebylo to jako škola – nebylo nutné sledovat, zda se něco dělá správně. Stačilo dělat.
Jen puchýř na palci mi kazil radost. Když praskl, moc bolel.
Školník se smál, cenil na mě řídké, zažloutlé zuby.
„Než se oženíš, kámo, kde bude puchejř!“
„Můžete se ztišit, soudruhu Metelko! Rušíte soudružky učitelky při výuce!“ z okna ředitelny se ozval rozzlobený hlas.
Metelka se zazubil. „Musíme být potichu, soudruhu, nebo jak řekla soudružka, soudružky nám nasekají.“ V jeho očích svítily veselé ohníčky.
Po hodině češtiny mi Váňa vrazil do ruky papírek. Domácí úkol, jediné slovo: Svoboda.
Odpoledne jsem seděl v učebně a díval se do prázdného sešitu. Všichni kolem polehávali pod stoly, úkol už měli hotový.
Svoboda. Co mám o ní napsat?
Aha, už asi vím…
Svoboda je možnost objevovat svět podle vlastních potřeb, zájmů a fantazie. Svoboda je mít prostor pro hru, tvořivost a vlastní rozhodování—s tím, že stále existují hranice, které pomáhají cítit se bezpečně.
Svoboda je, když si můžu vybrat, co si dnes obléknu.
Svoboda zahrnuje právo svobodně vyjadřovat své názory nahlas a nikdo mi neřekne, že tomu nerozumím, že to nechápu a že jsem na to moc malý.
Svoboda je učit se a poznávat bez neustálého omezení, ale také možnost dělat chyby a učit se z nich.
Svoboda je možnost běhat, křičet radostí, tvořit bez pravidel a snít bez omezení.
Když můžu po škole třeba jen tak bloumat nebo jít do lesa a poslouchat ptáčky. Když se nemusím pořád ptát, jestli něco můžu.
Že nebudu muset sdílet pokoj s tolika dětmi a že budu mít svůj vlastní kout, kde si můžu pověsit plakát, který nikdo nesundá.
Když vím, že někam patřím, ale pořád mám možnost jít svobodně dál.
Byl jsem na svůj úkol pyšný. Knížky mi hodně pomáhají.
Ani Váňovi jsem úkol nedal přečíst. Těšil jsem se, jak všechny zítra ohromím.
V hodině češtiny jsem si uhladil sešit na lavici. Pak jsem koutkem oka zahlédl sousedův úkol a vykulil oči.
Co to tam má??
„Ludvík Svoboda se narodil 25. listopadu 1895 v Hroznatíně…“
Dostal jsem pětku a v domově zákaz televize v neděli.
WAU! To je tak silné! Ten chlapec a jeho únik do sveta matematiky! Úžasné, ako našiel slobodu v číslach a rovniciach. A tá slohová práca o slobode? Brilantné! Naozaj ma to chytilo za srdce.
08.05.2025 18:46:43 | IronDodo
tak to určitě miluješ tenhle film - :)
https://www.csfd.cz/film/432429-skryta-cisla/prehled/
já tedy ano - je jedním z mých TOP v seznamu
**
a svoboda - vtipné - přemýšlela bych stejně jako ty :)
a jak říkala Bohdalka;
- nejsme filatelisti, nesbíráme známky, tak co je nějaká pětka? :DD
pro mě je svoboda něco, co není dar, ale spíš odvaha být zodpovědný za vlastní volné kroky a začíná teprve tehdy, pokud si dokážeš dovolit říct sám sobě, co smíš, co chceš - nikoli co je ti dovoleno
už dávno se řídím pro mne základním pravidlem Vesmíru číslo jedna, který zní:
Můžeš cokoli chceš - a nemusíš naprosto vůbec nic!
a kdo dokáže dohlédnout hloubky té pravdy a kdo si ji dokáže ustát navzdor okolnostem a světu - pak je rozhodně svobodný tam někde uvnitř :)
**
08.05.2025 17:19:10 | šuměnka
Šuměnko, za prvé zdravím a za druhé, jasně, viděl a hodně se mi líbil.
08.05.2025 17:58:12 | n.kdo
a omluva za to tykání - mě to vždy tak automaticky ujede -a přitom se mi vykání tak líbí!!
samo sebou; milujete - a stejně jako Vy :))
08.05.2025 18:16:23 | šuměnka
Samozřejmě, omluva přijata. Nicméně, nemám s TYkáním žádný problém.
Když jsem učil na střední škole, tak jsme tam měli různé mimoškolní aktivity, no a některé jsem i vedl. A tam jsme si navzájem se studenty tykali. I přes hodně velkou nelibost vedení školy. Vzájemné tykání nemělo vůbec žádný vliv na snížení autority učitele, jak se vedení domnívalo. Řekl bych, naopak.
Takže ne, nevadí.
Měj(te) se fajn.
08.05.2025 18:27:24 | n.kdo
na žiaka základnej školy
sa mi zdá slohová práca
neuveriteľne zrelá, kultivovaná...
ale môže to byť dôsledok
množstva prečítaných kníh
08.05.2025 10:38:41 | gabenka
Moc děkuji, mírně upravená stylizace, ale základ je stejný, psal jsem si (a stále si píši) deník. A máte pravdu, četbou knih jsem byl hodně známý a hodně lidí mi knížky půjčilo. Nejvíce Jehlice.:)
Mějte se hezky.
08.05.2025 18:02:15 | n.kdo
zaujímalo by ma
či si si už v detstve robil zápisky, denníček
alebo sa ti to vynáralo v hlave až ako dospelákovi
08.05.2025 10:36:37 | gabenka
Ta slohová úloha o matematice je prostě skvělá. Máš velký talent (nebo talenty?) Moc Ti fandím, abys uspěl i jinde než na tomhle serveru.
08.05.2025 10:09:29 | Pavel D. F.