Fury (Železná srdce) film 2014

Fury (Železná srdce) film 2014

Anotace: Dlouho očekávaný film s Bradem Pittem v hlavní roli nesplnil představy fanoušků válečného žánru. Je to povrchové plácání o nešťastné rotě, která na konci druhé světové války přijde o všechno. A Brad Pitt možná i o nějaké své příznivce.

Píše se rok 1945. Evropa je žhavým ohniskem válečného konfliktu, na kterém mělo největší podíl Německo. Hitler už je na konci svých sil a chystá se kapitulovat. Ale ještě předtím ničí vše, co mu přijde do cesty. A právě v malém německém městě se odehrává nás příběh. Američtí vojáci pod vedením Dona Colliera (Brad Pitt), zvaného Wardaddy, jsou odhodlaní bojovat za svoji zemi. Ničí německé tanky, jeden po druhém, střílí stoupence SS a přitom se stihnou i pobavit. A když k nim do „týmu“ přibude vystrašený nováček/zajíček Norman (Logan Lerman), snaží se ho vycvičit k obrazu svému.

Režisér David Ayer byl před nějakým časem ocejchován jako expert na filmy o členech policie v L. A. na hraně zákona. Jako bývalý mariňák a gauner se vyzná i v takovýchto tématech, jaké se řeší v Železných srdcích. Ale co se tam vlastně řeší? Hlavní téma je zaučení nováčka v boji ve válce, podobně jako Ayerův scénář k Training Day (2001). Nicméně, dále nemáme o čem mluvit. Snímek se tváří jako drsný válečný příběh rychlé roty, ale opak je pravdou.

Co ale můžeme pochválit, je to, s jakou precizností, co se vizuální stránky týče, je film natočen. Kostýmy a výprava na jedničku. Herci se během natáčení museli chovat jako opravdoví vojáci. Drželi hlídky, brodili se bahnem a nesměli mít žádný kontakt s rodinou a přáteli. Brad Pitt vzpomínal, že v moment, kdy dorazil na plac, musel odevzdat mobilní telefon, byl docela zaskočen.

Když už je řeč o Pittovi, všichni čekali obrovské nominace na prestižní ceny, ale nic nepřišlo. No, samotný Brad nebude nikdy fungovat. V Interview s upírem (1994) měl parťáka Toma Cruise, v Klubu rváčů (1999) excelovali spolu s Edwardem Nortonem, v Mr.Mrs. Smith měl po boku manželku Angelinu Jolie. Tady bohužel chemie mezi seržantem Collierem a nováčkem Normanem nefunguje. Brad Pitt je hodně zkomercializovaný herec, ale není výborný herec, který strhne pozornost ve filmu na sebe. Výjimkou byl Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2006). A jeho němčina byla taky prapodivná, na to, že se ji učil už při natáčení Sedm let v Tibetu (1997).

Ani dějově se nedá film považovat za promyšlený. Děj by se dal popsat asi následovně – samé tanky, tanky, střílečka, tlachání o nesmyslech, tanky, střílení. Nejtragičtější byli další členové roty ‚Fury‘ jako Shia LaBeouf nebo Michael Peña. Neměli ve filmu co dělat, sloužili akorát jako výplň místa. Všechny postavy jsou povrchní. Nic o nich nevíme. Film nemá ucelený děj, sledujeme jen jakési ústřižky z války. Výkony herců nejdou dál než za prostor tanku. Dost je ovlivnilo zelené plátno, před kterým točili. Tím odpouštím nepřesnosti historické, které vytvořili vtipné scény. Šla by mladá Němka s cizím americkým vojákem do postele dobrovolně a pak všem servírovala s úsměvem čaj? Určitě ne.

Samozřejmě nesměla chybět závěrečná bitva na život a na smrt, v tomto případě vyhrála smrt a ani náš mladý hrdina rotu nespasil. Vlastně ani celý film, který neudělá dobrotu ani v řadách svých bratrů válečné kinematografie.
Autor Peyka, 24.12.2014
Přečteno 881x
Tipy 3