Vykoupení z věznice Shawshank

Vykoupení z věznice Shawshank

Anotace: domácí úkol...

Milí čtenáři, rád bych vás seznámil se svým oblíbeným filmem, kterým je Vykoupení z věznice Shawshank. Snímek režíroval Frank Darabont, který zároveň sepsal scénář podle povídky Stephena Kinga Rita Hayworthová a vykoupení z věznice Shawshank. Celková stopáž filmu činí 142 minut, film byl uveden v kinech v roce 1994.
     Děj je zasazen do období 30. - 70. let 20. století v americkém státě Maine. Snímek i povídka pojednávají o nespravedlivě odsouzeném Andy Dufresnovi, který je na doživotí umístěn do věznice Shawshank, kde je konfrontován s ostatními vězni i režimem, který je nastolen ředitelem Nortonem. Posléze se spřátelí s vězněm, jehož přezdívají Red. Andy však neustále pomýšlí na útěk.
     Andy Dufresne, ztvárněn Timem Robbinsem, je zde vykreslen jako vzdělaný a úspěšný člověk, který se nechce smířit s nepřízní osudu a pokouší se vzdorovat nejen šikaně ze strany některých sadistických vězňů, ale někdy i samotného ředitele. Ellis „Red“ Redding, zahrán Morganem Freemanem, je velice upřímný a čestný vězeň, jenž je schopen sehnat téměř cokoliv zvenčí. Samuel Norton, jehož postavu zahrál Bob Gunton, představuje korupčně prolezlého ředitele věznice, který Andyho využívá pro praní špinavých peněz.
     Snímek se příběhově věrně drží Kingovy povídky, liší se od ní pouze v maličkostech, je postaven na kvalitním scénáři a přesvědčivých hereckých výkonech, zejména hlavních protagonistů. Také po vizuální stránce mu nelze nic vytknout, kameraman Roger Deakins si se scénami vyloženě vyhrál. Snímek podkresluje působivá hudba Thomase Newmana. Samozřejmě se film dočkal i českého dabingu, který je zde obecně považován za velice kvalitní, divákovi neznalému angličtiny se tedy dostane velice kvalitní satisfakce.
     Pro mě osobně je tento snímek jeden z nejpodhodnocenějších filmových děl všech dob, a to hlavně proto, že neproměnil žádnou ze 7 nominací na Oskara, což bylo způsobeno silnou konkurencí ze strany režisérů Roberta Zemeckise, autora kultovního Forresta Gumpa, a Quentina Tarantina, jenž téhož roku uvedl dnes rovněž kultovní záležitost Pulp Fiction – Historky z podsvětí.
     Toto bravurně zpracované drama, vyprávějící příběh o naději a přátelství, vřele doporučuji každému, ať už jste běžní nenároční diváci, nebo filmoví labužníci, kteří snímky sledují s kritickým okem, přestože tento snímek není dokonalý (jako ostatně žádný jiný), nemá k dokonalosti vůbec daleko. Posuďte sami.

Autor laiknadruhou, 25.04.2016
Přečteno 706x
Tipy 1