Vražda v Orient expresu (2017) film

Vražda v Orient expresu (2017) film

Anotace: Dovolím si tvrdit, že letos byl tento snímek jeden z nejočekávanějších. Legendární detektiv Agathy Christie ožívá na velkém plátně, a celkem úspěšně.

Kdo by neznal perfekcionistického belgického detektiva s tvrdým anglickým přízvukem a precizním knírkem. Hercule Poirot je literární postava známá po celém světě, a jeho stvořitelka jakbysmet. Agatha Christie patří stále mezi nejprodávanější autorky na světě a případy Slečny Marplové nebo právě Hercula Poirota jsou pořád jedničky mezi fanoušky detektivek. Christie vytvořila nový styl detektivky, modernější než například průkopnický Edgar Alan Poe nebo svérázný Arthur Conan Doyle. Určitě u ní najdete specifičnost a záhadnost, což potvrzuje i podoba tohoto snímku.

A o co vlastně jde? Typická christiovská detektivka. Po vyřešení jednoho případu náš známý detektiv nastoupí do onoho Orient expresu, aby se co nejrychleji dostal do Londýna, kde na něho čeká další mrtvola. Ve vlaku ovšem narazí na spoustu zajímavých lidí, od samolibé kněžny, afroamerického doktora, dříve slavné herečky, propuštěné guvernantky (připomínám, že se ocitáme ve 30. letech minulého století), až po zlověstného kriminálníka. Při silné sněhové bouři uprostřed srbských hor spadne na koleje lavina (člověk by si pomyslel, že by to nikdo nemohl přežít) a vlak (pouze) vykolejí. A bum – stane se vražda. Již zmíněný kriminálník je ubodán dvanácti ranami a Poirot má za úkol najít vraha. Sledujeme klasický vzorec původního detektivního žánru – vyslýchání svědků, což jsou pasažéři ve totožném vagoně, sbírání důkazů a konfrontování viníka (nebo viníků?!).

Režie snímku se ujal známý Irčan Kenneth Branagh. Tento herec (mezi slavné role patří i Zlatoslav Lockhart z druhého dílu Harryho Pottera) a režisér (Thor, Dunkerk) ztvárnil nejen hlavní roli Hercula Poirota, ale také film produkoval a režíroval. Branagh se zde snaží zachovat mysteriózní tradiční atmosféru, kterou vytvořila Agatha Christie, nesnaží se nic modernizovat (kromě vizuálních efektů, které nejsou ale zase tak četné), a roli Poirota ztvárnil s brilantností a důvtipem. V obsazování rolí vsadil na neméně slavná jména v byznyse. Johnny Depp, Michelle Pfeiffer, Judi Dench, Penélope Cruz – tyhle hvězdy mu dopomohly k úspěchu tohoto snímku.

Film s sebou nese záhadu i trošku stísněnou atmosféru tím, že se dějově celý odehrává ve vlaku. Naopak si myslím, že oproti Dívce ve vlaku (2016), která stísněnými depresivními prostory vlakových kupé přímo srší, se zde podařilo dát „kupéčku“ kyslík.

Samozřejmě musím vyzdvihnout brilantní jednání a uvažování postavy Hercule Poirota, jejíž představitel Branagh předčil i seriálového Poirota, anglického herce Davida Sucheta.

Vraždu v Orient expresu v tomto zpracování stojí za to vidět. Je to jedna z nejzáhadnějších detektivek minulého století, každý pasažér má svůj příběh, až se nakonec dozvíme, co mají všichni společného. Ale nečekejte střílečky, hon na Šakala či Brutální Nikitu.

Autor Peyka, 14.11.2017
Přečteno 588x