Exkurze ve Vědecké knihovně v Olomouci

Exkurze ve Vědecké knihovně v Olomouci

Anotace: ...

V úterý 29. 9. jsme se v rámci semináře základy literárněvědné práce zúčastnili exkurze ve Vědecké knihovně v Olomouci.
Knihovna se nachází na dvou místech ve třech různých budovách. My jsme zavítali nejprve do nové budovy knihovny v ulici Bezručova 3, kde je umístěno mimo jiné i ředitelství knihovny. Paní průvodkyně nás zavedla do druhého patra nové budovy. Zde jsou pro čtenáře k dispozici studovna vázaných novin (také mikrofilmové a digitalizované kopie novin), studovna historických fondů a její badatelna a meziknihovní výpůjční služby. Dnes tvoří historické fondy 1 455 rukopisů, téměř 2 000 prvotisků a přes 65 000 starých tisků, čímž se historické fondy Vědecké knihovny v Olomouci řadí mezi největší a nejvzácnější v České republice. Celkem má knihovna ve svých fondech 2 000 000 nejrůznějších dokumentů.
Poté naše kroky směřovaly do hlavní budovy knihovny, na Bezručově 2. Měli jsme možnost nahlédnout do oddělení volného výběru v prvním patře, což je jediné oddělení, společně s oddělením německé knihovny, odkud je možné si knihy půjčit bez objednání. Jedná se především o odborné publikace. V tomtéž patře je umístěna i studovna pro handicapované čtenáře.
Dále jsme si prohlédli hlavní studovnu a také studovnu AV medií. V provozu je šest poslechových míst s dálkově ovládanými CD/MC přehrávači, ale materiály z tohoto oddělení se domů nepůjčují, kromě případných studijních materiálů jako noty a partitury. Ty si ale samozřejmě musíme objednat dopředu.
K dispozici je i přístup k internetu, který je pro registrované uživatele zdarma.
Na závěr jsme se dozvěděli něco o knihovním řádu, jak to vše funguje a co je třeba udělat pro to, abychom si mohli zapůjčit knihu, popř. časopis atd. V prvé řadě je nutné být v knihovně registrován a mít zřízenou knihovní kartičku. Za registraci zaplatíme ročně sto korun. Knihy si většinou objednáváme dopředu přes internet nebo přímo v knihovně, ale v tom případě si dvě hodiny počkáme a teprve poté si knihu vyzvedneme. Obvykle trvá výpůjční doba třicet dní, ale jestliže je o knihu velký zájem, zkracuje se tato doba na čtrnáct dní. Kdybychom náhodou nějakou publikaci nenašli v knihovním online-katalogu, i přesto ji pro nás pracovníci vědecké knihovny v Olomouci obstarají díky spolupráci s ostatními knihovnami. Dokonce jsou ochotni obstarat nám knihu také ze zahraničí, ale samozřejmě zde musíme počítat s určitým poplatkem.
Vědecká knihovna v Olomouci patří mezi univerzální veřejně přístupné odborné knihovny. Je druhou nejstarší a třetí největší knihovnou svého druhu v České republice.
Autor suzík, 02.10.2009
Přečteno 533x
Tipy 0
ikonkaKomentáře (0)
ikonkaDoporučit (0x)

Komentáře
Ještě nikdo nekomentoval.
Pokud chcete vložit komentář, musíte se přihlásit.
© 2004 - 2024 liter.cz v1.6.1 ⋅ Facebook, Twitter ⋅ Nastavení soukromí